سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸

دربند، دركه، فرحزاد و سفره‌خانه‌ها این روزها پاتوق جوانانی است كه به اسم تفریح و بی‌حوصلگی قلیان می‌كشند و دود سمی‌اش را به ریه‌هایشان می‌فرستند.دودی كه به گفته پزشكان داخلی،20برابر خطرناك‌تر از سیگار است، اما همچنان این روزها از قلیان آمارهای هشداردهنده‌ای به گوش می‌رسد.

خطر قلیان در کمین نوجوانان کشور
سلامت نیوز : دربند، دركه، فرحزاد و سفره‌خانه‌ها این روزها پاتوق جوانانی است كه به اسم تفریح و بی‌حوصلگی قلیان می‌كشند و دود سمی‌اش را به ریه‌هایشان می‌فرستند.دودی كه به گفته پزشكان داخلی،20برابر خطرناك‌تر از سیگار است، اما همچنان این روزها از قلیان آمارهای هشداردهنده‌ای به گوش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات چند وقت پیش بود كه ضمن هشدار نسبت به افزایش 10درصدی مصرف قلیان در بین دختران اعلام کرد: سن مصرف دخانیات در بین ایرانی ها از 14سال به 10سال رسیده و متاسفانه مصرف دخانیات به‌ویژه در نوجوانان و جوانان که دانشجو هستند یا در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند افزایش یافته است.

بسیاری عامل این كاهش چشمگیر سنی مصرف‌كنندگان را یك چیز می دانند:«قلیان» آمارهای محمدرضا مسجدی به همین جا ختم نمی‌شود، او می‌گوید: آمار و گزارشات به طور واضح حاکی از پایین آمدن سن مصرف قلیان و سیگاردر کشور است و در برخی از مناطق کشور 40درصد پسران و 30درصد دختران تجربه کشیدن قلیان را دارند و این آمار بسیار خطرناکی است و تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه محسوب می‌شود. حتی رئیس دانشگاه علوم‌پزشكی البرز نیز سن مصرف قلیان را 13 سال اعلام كرده بود.

از سویی دیگر،با وجود خطراتی كه قلیان به همراه دارد،محمدعلی نجفی،رئیس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری در برنامه پایش كه از شبكه یك سیما پخش شد،گفت: «موافق عرضه قلیان در برخی از مكان‌ها هستم اما نمی‌گویم در هر رستوران و فضای بسته یا خانوادگی قلیان سرو شود،اما مكان‌های مناسبی برای این كار هم وجود دارد.باید ببینیم چقدر امكان تفریح و نفس كشیدن برای مردم ایجاد كرده‌ایم.آیا اگر محدودیت ایجاد كنیم جوان‌ها نمی‌روند در جای دیگری قلیان بكشند؟ بدتر از آن ممكن است در خانه غیر از قلیان چیزهای دیگری هم بكشند.»وی درباره ممنوعیت قلیان برای خانم‌ها گفت:من موافق این ممنوعیت نیستم.

اگر من با همسر و دخترم قلیان‌كشیدم چه اشكالی دارد كه آنها هم یك پك قلیان بكشند.البته می‌دانم بسیاری از افراد با این حرفم مخالف هستند.باید دید تفریحات مردم چقدر است و ببینیم كه آیا ممنوعیت آن قابل دفاع است یا نه. شاید برخی از این محدودیت‌ها بیش از حد بوده است اگر این محدودیت‌ها خود را به شكل دیگری نشان داد آن وقت چه؟ شاید باید در برخی از تصمیمات تردید كنیم. هر چه انسان را منع كنید او حریص‌تر می‌شود.»دكتر مجید ابهری،آسیب‌شناس اجتماعی در این مورد به تهران امروز، می‌گوید: «گفتار و رفتار مسئولان كشور به عنوان الگوی رفتاری در جامعه گسترش یافته و منعكس می‌شود.

ممكن است یكی از مسئولان نظر شخصی خود را در یك مورد خاص اظهار كند یا اگر با خانواده به گردش و تفریح می‌روند،آن هم سالی،ماهی یك بار به اطرافیان اجازه استفاده از قلیان بدهد،این نظر شخصی و این رفتار فردی نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا به عنوان الگوی رفتاری در جامعه گسترش یابد.»این جامعه‌شناس،تاكید كرد: «تصور می‌كنم سخنان آقای نجفی،به عنوان یك رفتار فردی كاملا درست است و اینكه مقابله با هر پدیده در جامعه آن را به فرایند زیرزمینی تبدیل می‌كند،اصلا جای شك و شبهه ندارد.»

قلیان منشا سل و هپاتیت

«قلیان‌های جدید علاوه بر تمامی معایب قلیان سنتی خطر تازه‌ای را برای فرد به‌وجود می‌آورند و آن كاغذ آلومینیمی است كه روی زغال قرار دارد و در حرارت بالا دود تولید می‌كند و بخار سمی ناشی از آن موجب سرطان می‌شود.» این گفته‌های دكتر بابك یكتاپرست،متخصص داخلی است كه چندی پیش اعلام كرده بود: «اسانس‌های جدیدی كه در تنباكوها وجود دارد حاوی مواد سرطان‌زا هستند كه با سوختن وارد ریه شده و مشكلات عدیده‌ای را برای فرد به وجود می‌آورند.مصرف قلیان می‌تواند موجب آسم،‌برونشیت،‌سل، هپاتیپ،التهاب مخاط دهان و حنجره، سرطان‌های لب، دهان و ریه و بیماری‌های قلبی در فرد مصرف‌كننده شود.»

او تاكید كرد: «یك پك سیگار حدود 500 سی‌سی دود وارد بدن می‌كند و استفاده از10 نخ سیگار در طول روز بین 7 تا 10 دقیقه طول می‌كشد كه در این زمان 3 تا 4 لیتر دود وارد بدن می‌شود. اما استفاده از قلیان به‌دلیل زمان طولانی‌تر و حجم تنباكوی بیشتر 10 تا 20 برابر یك نخ سیگار دود وارد بدن كرده و این تصور كه قلیان ‌كم‌خطر‌تر از سیگار است را رد می‌كند.»

به صورت پنهانی قلیان عرضه می‌شود

مجید ابهری،آسیب‌شناس اجتماعی معتقد است: «در بعضی از باغ‌های پر طردد اطراف تهران،كه هیچ‌گونه تابلو و مشخصه‌ای ندارند به جوانان اعم از دختر و پسر،قلیان عرضه می‌شود و هیچ‌كس هم مزاحم كار آنها نیست.زیرا اینگونه اماكن خصوصی هستند نه عمومی و اغلب آسیب‌های اجتماعی نیز در اماكن خصوصی اتفاق می‌افتد،چرا كه از نگاه اماكن و نیروهای انتظامی دور هستند.»

از سویی دیگر،این آسیب‌شناس تاكید می‌كند: «استفاده از قلیان به سلامتی جوانان و نوجوانان زیان می‌رساند و موجب بروز آسیب‌های دیگر می‌شود.باید به این نكته توجه كرد كه سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد هستند،در شرایطی كه انواع قلیان‌ها با شكل‌های ظاهری فریبنده و اندازه‌های مختلف در تهران عرضه می‌شود و معلوم نیست كدام نهاد بهداشتی سلامت این تنباكوها را تایید كرده است.»

بفرمایید قلیان میوه‌ای با طعم دو سیب!

كافی است یك روز تعطیل بخواهید برای رفع بی‌حوصلگی سری به اطراف تهران یا شمیرانات بزنید.در سفره‌خانه سنتی كه می‌نشینید هاله‌ای از دود فضا را پر كرده است،با بویی شبیه میوه‌هایی كه انگار میوه واقعی نیستند.در منوی رستوران كه نگاه كنید انواع قلیان‌ها با طعم‌های مختلف چشمك می‌زنند.دو سیب،لیمو نعنا،دارچین و...اما احتیاج نیست پكی به قلیان بزنید آنقدر فضا را دود گرفته است كه امتحان نكرده سرتان گیج می‌رود. حالا بماند قلیان‌های بلندی كه روی‌شان نصفه‌ای آناناس و میوه‌های مختلف خودنمایی می‌كند تا شاید كسی وسوسه شود و سفارش بدهد! مجید ابهری، در این زمینه می‌گوید: «90 درصد از این تنباكوها وارداتی بوده و با انواع اسانس‌ها و رنگ‌های شیمیایی مخلوط شده است،كه زیان اینگونه مواد برای دستگاه تنفسی بسیار خطرناك و بالاست.»

از سویی دیگر،«همراه با قلیان ممكن است اقلام دیگری نیز به میدان بیاید.90 درصد از معتادان كار خود را با سیگار و قلیان شروع می‌كنند.زیان قلیان برای جوانان به‌ویژه بانوان خیلی بیشتر از سیگار است.»

قلیان ابزار تفریح جوانان

80 درصد جوانان قلیان‌كشی را به عنوان تفریح و عامل دور هم جمع شدن می‌دانند.از سویی دیگر، وقتی به مردان قلیان عرضه می‌شود خب زنان هم تقاضا می‌كنند،اما قلیان برای همه خطرناك است و زن و مرد ندارد. دود قلیان زیان آور بوده و باعث زردی و چروك پوست صورت می‌شود.

این رفتارشناس در مورد وظیفه مسئولین در قبال حل این معضل می‌گوید: «ایجاد و عرضه سرگرمی‌های سالم و امكانات رفاهی،تفریحی ارزان و رایگان برای جوانان مثل بازی‌ها و ورزش‌های دسته‌جمعی باعث می‌شود آنها قلیان را وسیله تفریح ندانند.وقتی یك بازی پینت بال حدود صدهزار تومان تمام می‌شود،در نتیجه جوانان به‌دنبال تفریحات ارزان‌تر می‌روند.»

از سویی دیگر،«مصرف قلیان باید پرهزینه باشد،یعنی مالیات بر عرضه قلیان تایید شود.در مرحله بعد رسانه‌ها باید زیان‌های این ماده را بگویند تا جلوی بیشتر شدن این موضوع به عنوان یك عامل تفریحی گرفته شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha