چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 85211
سلامت نیوز : هوای تهران روز گذشته باز هم در شرایط هشدار و «وضعیت ناسالم» قرار گرفت تا سی‌امین روز مهر سال‌جاری هم همچون دیگر روزهای این ماه پاییزی همچنان بر مدار آلودگی سپری شود و رکوردی دیگر را در مقایسه با سال گذشته از خود به‌جا گذارد. در همین حال معصومه ابتکار رییس سازمان محیط‌زیست هم که تنها 40 روز است سکاندار سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور شده دیروز بار دیگر به مجلس رفت تا رایزنی خود را با نمایندگان مجلس برای کاهش مدت قانونی معاینه فنی خودروها و پیگیری موضوعات مربوط به آلودگی هوا ادامه دهد. در همین حال رییس کمیسیون عمران مجلس نیز از ارجاع نتایج بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های مختلف مجلس درباره آلودگی هوا خبر داده و می‌گوید: در این بررسی‌ها راهکارهای متفاوت کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته است و طرح کاهش آلودگی هوا در حال حاضر در نوبت ارجاع به صحن علنی برای بررسی بیشتر قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ سید مهدی هاشمی گفت: مسئولان باید هر چه سریع‌تر با اتخاذ تصمیمات درست و به موقع جلوی آلودگی هوا که به مرگ خاموش افراد در جامعه منجر می‌شود را بگیرند.موضوع آلودگی هوای پایتخت در روزهای اخیر، به دغدغه جدی اعضای شورای شهر تهران هم تبدیل شد به‌طوری‌که بعضی از اعضای شورای شهر در جلسه روز گذشته با بیان مشکلات موجود خواستار حل اساسی آلودگی هوای تهران و اجرای استاندارد در روند تولید خودروها در کشور شدند. با این حال و براساس اعلام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، وضعیت آلودگی هوای تهران در مهر سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال 91 بدتر هم شده است.

یوسف رشیدی در گفت‌وگو با بهار گفت: در مهر سال‌جاری 22 روز هوای تهران در وضعیت ناسالم و تنها 8 روز در وضعیت سالم قرار گرفت این در حالی است که تعداد روزهای سالم در مهر سال گذشته 13 روز و روزهای ناسالم 17 روز گزارش شده بود. رشیدی در ادامه یادآور شد: در تهران حدود 37 ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود دارد که بیش از نیمی از آن‌ها متعلق به شهرداری و مابقی متعلق به سازمان محیط‌زیست است و براساس سنجش‌های صورت گرفته شاخص کیفیت هوای تهران برای ذرات معلق در ساعت 12 ظهر دیروز به‌طور میانگین 132 بود که این رقم عصر روز دوشنبه به 140 هم رسید و پیش‌بینی می‌شود با توجه به گزارش سازمان هواشناسی و وزش باد در روزهای پایانی هفته، روند آلودگی هوای پایتخت در روزهای پایانی هفته کاهش یابد اما همچنان این وضعیت برای گروه‌های حساس جامعه همچون کودکان، زنان باردار و سالمندان شرایط مناسبی نیست و توصیه می‌شود حتی‌الامکان این افراد از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

رشیدی در گفت‌وگو با بهار افزود: براساس اعلام ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا محدوده منطقه 19 و 16 تهران با شاخص 215 و 210 آلوده‌ترین و گلبرگ، دانشگاه شهید بهشتی و خیابان پیروزی به ترتیب با شاخص 75، 98 و 95 سالم‌ترین مناطق تهران در روز سه‌شنبه گزارش شدند. رشیدی علت اصلی تشدید آلودگی هوا در نیمه دوم سال را ایستایی هوا اعلام کرد و گفت: میزان ذرات معلق هوای تهران به دلیل نامناسب بودن سوخت و غیراستاندارد بودن خودروها و نیز فعالیت واحدهای معدنی در اطراف تهران و نیز عریان شدن زمین از پوشش گیاهی در مناطق پیرامونی همیشه در نیمه دوم سال رو به افزایش می‌گذارد که این امر با توجه به شرایط اقلیمی و ایستایی هوا تشدید می‌شود.

آلودگی هوای تهران با ماده قانونی و تبصره کم نمی‌شود
نایب‌رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای تهران نیز روز گذشته در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: بهتر است به جای منتظر ماندن برای شنیدن تعطیلی به خاطر آلودگی هوا خبرهایی از اقدامات موثر مسئولان برای رفع آلاینده‌های زیست‌محیطی بشنویم. محمد حقانی با بیان این‌که شهر تهران در زمستان تنها به مخازن شن و توزیع نمک نیاز ندارد اظهار کرد: متاسفانه هر سال تهران و سایر کلانشهر‌ها با پدیده اینورژن مواجه می‌شوند که در کنار آلاینده‌های شیمیایی ناشی از تردد انواع خودرو‌ها و فعالیت صنایع گردوغبارهایی که منشأ آن از اراضی بیابانی سوریه و عراق است گریبان‌گیر مردم شهر تهران می‌شود.

او با تاکید بر این‌که مردم باید همانند آب سالم به هوای سالم نیز دسترسی داشته باشند گفت: متاسفانه امروز به دلیل ورود ناهنجاری‌های زیست‌محیطی مردم از هوای پاک و سالم به عنوان ابتدایی‌ترین مطالبه حقوق شهروندی آن‌هاست محروم شده‌اند و با عدم پیگیری جدی دستگاه‌های اجرایی و عدم وجود مدیریت واحد شهری و تصمیم‌گیری برای شهر تهران به‌ویژه درباره کارخانه‌های تولید خودرو با مشکلات آلودگی هوا مواجه شده‌ایم.

او به تولید خودروهای استاندارد، خروج خودروهای فرسوده، بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ریلی، ارتقای کیفیت سوخت، معاینه فنی سالانه و مستمر خودرو‌ها، مدیریت ترافیک و آگاه‌سازی عمومی و آموزش‌های لازم به عنوان محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا یاد کرد و گفت: در سال ۷۹ در راستای برنامه ۵ ساله راهبردهای کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها تهیه شد. به گفته حقانی با وجود داشتن برنامه کاهش آلودگی هوا اقدامات ارزنده‌ای صورت نگرفت زیرا مساله آلودگی هوا با تبصره و ماده قانونی حل نمی‌شود و نیازمند همکاری مسئولان و دست‌اندرکاران است. عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به این‌که راهکارهایی نظیر آب‌پاشی، ایجاد باران مصنوعی و پاشیدن مواد روی زمین که هیچ ریشه علمی ندارد دردی را از آلودگی هوا کم نمی‌کند افزود: متاسفانه بعد از مطالعات صورت گرفته در دهه ۷۰ نه دولت و نه شهرداری قدم جدی برنداشت به‌طوری که از سال ۸۴ تاکنون استاندارد تولید خودرو ارتقا نیافته است و حتی مصوبه سال ۹۰ هیات دولت برای تولید سوخت استاندارد یورو ۴ نیز و به تبع آن تولید سوخت یورو ۵ و توزیع آن از سال ۹۲ نیز به‌طور کامل محقق نشده است.

حقانی در ادامه با بیان این‌که معضل آلودگی هوای تهران یک شبه قابل حل نیست به مواردی برای مقابله با این معضل اشاره کرد و گفت: جلوگیری موثر از تردد خودرو‌ها و موتوسیکلت‌های دودزا، تعویض کاتالیزهای خودرو، نظارت و مدیریت بر تولید آلودگی خودروهای سنگین، اتوبوس‌های شرکت واحد و مهم‌تر از همه نصب فیلتر دوده روی این خودرو‌ها و از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده از جمله این موارد است که می‌توان به آن پرداخت. از نیروی انتظامی و پلیس نیز انتظار داریم با عزم جدی در طرح‌های ضربتی برای همیشه از تردد خودروهای دودزا جلوگیری کنند.

بنزین در هوای تهران 10 برابر حد مجاز
معصومه‌آباد، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز با بیان این‌که آلودگی هوا و اینورژن برای دولت و شهرداری جدی نیست گفت: با وجود این‌که فضای قانونی برای مقابله با آلودگی هوا تعریف شده است اما متاسفانه براساس اعلام وزارت بهداشت سالانه ۴‌هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. به گفته این عضو شورای شهر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بنزن در ردیف اول مواد سرطان‌زا قرار دارد. این در حالی است که بنزن موجود در هوای تهران ۱۰ برابر استاندارد است. یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره به بهار گفت: نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که میزان بنزن در هوای تهران چند برابر مجاز است. چون ما همه مناطق شهر تهران را مورد ارزیابی قرار ندادیم برای همین می‌توان گفت آنچه مسلم است این است که اگر میزان مجاز بنزن در هوا 5 میکروگرم در مترمکب است اما این رقم در بعضی نقاط تهران که عمدتا مناطق پیرامونی پمپ بنزین‌ها بودند حتی تا 25 برابر حد استاندارد هم رسیده و در بعضی نقاط دیگر تا 10 برابر حد مجاز و حتی بعضی مناطق کمتر از این هم گزارش شده است. اما شدت بنزن در هوای مناطق مرکزی شهر بالاتر از حد مجاز بوده است.

حرف‌های مسئولان مثنوی 70 من است
براساس اظهارات نایب‌رییس شورای شهر تهران و نقل‌قول او از سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. مرتضی طلایی نیز دیروز در نطق پیش از دستور با بیان این‌که ما نمایندگان مردم در شورای شهر تهران هستیم گفت: ما حتی در مقابل جان یک شهروند هم مسئولیم چه برسد به وضعیت کنونی و به حجم آلودگی که انواع و اقسام سرطان‌ها و بیماری‌ها به صورت کاملا مستقیم به مردم عرضه می‌شود. او با بیان این‌که سپر افراد بی‌دفاع شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن، امکان‌پذیر نیست تاکید کرد: حرف‌های مسئولان و دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا مثنوی ۷۰ من است. از این رو حرف زدن درباره آلودگی هوا کافی است و باید زمان‌بندی مشخصی برای حل این معضل تعریف کنیم و از دولت و دستگاه‌های مربوطه استدعا داریم که برای کاستن درد و رنج آلودگی هوا قدم بردارند.

نایب‌رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهر‌ها باید به حدی بلند باشد که مردم این گام را لمس کنند و با آن‌ها همگام شوند گفت: بپذیریم مشکل آلودگی هوا با سخنرانی، بیانیه و مصاحبه حل نمی‌شود. سوال من این است که آیا مرگ سالانه صد‌ها انسان به‌ویژه کودکان و سالمندان برای پایان دادن به این داستان تکراری آلودگی هوا کافی نیست.

طلایی افزود: متاسفانه در دولت قبل آلودگی هوا عرصه کشمکش سیاسی شده بود تا آنجا که موضوع آمارهای مرتبط با آلودگی هوا هم محل مناقشه می‌شد. اگرچه ظاهرا در ثبت احوال ۱۸ مورد به عنوان دلیل فوت شهروندان مشخص شده است اما تحقیقات نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی و سکته‌های مغزی بیشترین سهم را در تهران به خود اختصاص داده است که ارتباط معناداری بین مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های ذکر شده با آلودگی هوا وجود دارد. آمار بالای ایست قلبی شهروندان تهرانی گویای افزایش میزان آلاینده‌ها در پایتخت است. از این رو می‌توان گفت آلودگی هوا وضعیتی نگران‌کننده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha