چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴

افرادیکه دچار اختلال شخصیتی پارانوئیدی هستند، به طور کل دچار بی‌اعتمادی فراگیر و شکاکیت به دیگران هستند. فرد مبتلا به این اختلال معمولاً همیشه باور دارد که انگیزه‌های دیگران مشکوک و حتی بدخواهانه است.

اختلال شخصیتی پارانوئید را بشناسید
سلامت نیوز : افرادیکه دچار اختلال شخصیتی پارانوئیدی هستند، به طور کل دچار بی‌اعتمادی فراگیر و شکاکیت به دیگران هستند. فرد مبتلا به این اختلال معمولاً همیشه باور دارد که انگیزه‌های دیگران مشکوک و حتی بدخواهانه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت مردمان ؛ افراد مبتلا به این اختلال تصور می‌کنند که دیگران قصد ضربه زدن، آسیب رساندن به آنها و فریبشان را دارند، حتی اگر هیچ شواهد و مدارکی برای اثبات آن در دست نداشته باشند. بااینکه داشتن درجاتی از پارانویا درمورد بعضی موقعیت‌های خاص در زندگی‌شان برای همه آدمها طبیعی است، اما افراد مبتلا به شخصیت پارانوئیدی، این شکاک بودن را تا حد افراطی پیش می‌برند -- تا جاییکه بر کلیه روابط کاری و شخصی آنها اثر منفی می‌گذارد.

کنار آمدن با افراد مبتلا به اختلال شخصیتی پارانوئیدی معمولاً بسیار دشوار است و این افراد معمولاً در روابط نزدیک خود دچار مشکل هستند. این شکاکیت و خصومت بی‌اندازه آنها در جدل‌ها، شکایت‌ها یا گاهی سردی و سکوت خصمانه‌شان نمود پیدا می‌کند. ازآنجا که بیش از حد گوش بزنگ تهدیدهای احتمالی هستند، ممکن است رفتاری دفاعی، مرموز و گمراه‌کننده داشته باشند و به نظر بی احساس و بسیار سرد برسند. بااینکه به ظاهر انتقادی، منطقی و غیراحساساتی به نظر می‌رسند، اغلب اوقات با رفتارهایی خصومت‌گرایانه، لجوجانه و نیش‌دار نشان می‌دهند که تحت‌تاثیر دیگران هستند. ذات شکاک آنها ممکن است واکنشی خصمانه در دیگران ایجاد کند که بعدها تاییدکننده انتظارات قبلی آنها خواهد شد.

ازآنجاکه افراد مبتلا به پارانوئید اعتمادی به دیگران ندارند، می‌بایست خودمختار بوده و بتوانند از همه جهات روی پای خود بایستند. همچنین لازم می‌بینند که کنترل شدیدی بر اطرافیان خود داشته باشند. معمولاً افراد خشکی هستند که مدام از دیگران انتقاد کرده و حس همکاری ندارند.

علائم اختلال شخصیتی پارانوئید

اختلال شخصیتی پارانوئید معمولاً از ابتدای سنین بزرگسالی شروع شده و در موقعیت‌های مختلف نمود پیدا می‌کند.

• شک به اینکه دیگران قصد صدمه زدن یا فریب آنها را دارند، بدون هیچ دلیل و مدرک کافی
• درگیر تردیدهای بی‌دلیل درمورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و همکارانشان هستند
• میلی به گفتن اسرارشان به دیگران ندارند زیرا تصور می‌کنند که از این اطلاعات برای ضربه زدن به آنها استفاده خواهد شد
• مفاهیم پنهان یا تهدیدآمیزی در اشارات و اتفاقات مثبت پیدا می‌کند
• بطور مداوم کینه‌ورزی می‌کند (خطاهای دیگران را نمی‌بخشد)
• ضربه‌هایی به شخصیت و اعتبار خود می‌بیند که برای دیگران مشخص نیست و خیلی سریع واکنش خشمگن به آنها می‌دهد
• دچار شک‌های بی‌اساس مداوم درمورد وفاداری همسر خود می‌شود

اختلال شخصیتی پارانوئید معمولاً درصورت وجود و تایید یک اختلال روانی دیگر مثل شیزوفرنی یا اختلال دوقطبی یا افسردگی قابل تشخیص نیست.
در این مورد هم مثل سایر اختلالت شخصیتی دیگر، فرد باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد تا بتوان چنین اختلالی را در او تشخیص داد.

اختلال شخصیتی پارانوئید در مردان شایع‌تر از زنان است.

این نیز مثل سایر اختلالات شخصیتی، با بالا رفتن سن از شدت آن کم می‌شود و افراد بسیاری تعداد کمی از حادترین علائم آن را بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی خود تجربه می‌کنند.

تشخیص اختلال شخصیتی پارانوئید

اختلالات شخصیتی مثل پارانوئید معمولاً توسط یک متخصص سلامت روان مثل روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده می‌شود. دکتر عمومی به اندازه کافی برای انجام چنین تشخیص پیچیده‌ای اطلاعات ندارد. بنابراین بااینکه می‌توانید در ابتدا با پزشک خانوادگی خود درمورد مشکل صحبت کنید اما مطمئناً دکترتان شما را به یک متخصص مجرب معرفی خواهد کرد. برای تشخیص این اختلال نیاز به هیچ تست آزمایشگاهی، خون یا ژنتیکی نیست.

افراد بسیاری که دچار این بیماری هستند، به دنبال درمان نمی‌روند. به طور کل افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی معمولاً تا زمانیکه اختلالشان در زندگی فرد دچار مشکل می‌کند، به دنبال درمان نمی‌روند.

تشخیص اختلال پارانوئید توسط متخصص سلامت روان با مقایسه علائم شما و سابقه زندگی فرد انجام خواهد گرفت. پزشک بررسی خواهد کرد که علائم شما در محدوده مقیاس علائم این بیماری هست یا خیر.

علل اختلال شخصتی پارانوئید

محققان امروز هنوز دلیل ایجاد این اختلال شخصیتی را نمی‌دانند. بااینحال تئوری‌های مختلفی درمورد علت‌های بروز اختلال شخصیتی پارانوئید وجود دارد. اکثر متخصصین بر این عقیده هستند که این اختلال می‌تواند ریشه ژنتیکی، اجتماعی (مثل چگونگی روابط فرد در سنین کودکی با خانواده و دوستان) و روانشناختی (شخصیت و روحیات فرد که توسط محیط و مهارت‌های سازگاری اکتسابی او برای کنار آمدن با استرس شکل می‌گیرد) داشته باشد. این نشان می‌دهد که بروز این اختلال فقط یک علت مشخص ندارد و می‌تواند با مجموعه پیچیده‌ای از هر سه این عوامل شکل بگیرد. تحقیقات عنوان می‌کنند که اگر فردی به این اختلال مبتلا باشد احتمال اینکه آن را به فرزندان خود مبتلا کند نیز بسیار بالاست.

درمان اختلال شخصیتی پارانوئید

درمان این اختلال شامل روان‌درمانی طولانی مدت توسط یک متخصص که در زمینه درمان این نوع اختلال شخصیتی تجربه دارد، می‌شود. داروهایی نیز ممکن است برای این بیماران تجویز شود که به آنها کمک می‌کند با علائم خود بهتر کنار بیایند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha