رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه:« بودجه درحوزه سلامت نسبت به قانون برنامه پنجم انحراف زیادی دارد.» تاکید کرد:«آنچه از لایحه بودجه دولت مشاهده می شد افزایش درآمدهای اختصاصی است که این یعنی افزایش پرداختی از جیب مردم بیشتر می شود.»

سلامت نیوز : دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پِژوهش‌های مجلس در بررسی بخش سلامت لایحه بودجه سال 1392 کل کشور از افزایش سهم مردم از هزینه های سلامت در لایحه بودجه 92خبر داد واعلام کرد: مجموع اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال 1392 مبلغ 186,110,438 میلیون ریال و سهم دانشگاه های علوم پزشکی از این مبلغ بیش از 70 درصد است.

سهم اعتبارات برای اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه با 15 درصد دومین جایگاه از کل اعتبارات بخش را دارد. مصارف از محل درآمد اختصاصی با اعتبار 66,011,293 میلیون ریال ، حدود 56 درصد از کل اعتبارات دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهد.

 اعتبار هزینه ای با اعتبار 60,035,592 میلیون ریال، 40 درصد از مجموع اعتبارات و تملک دارایی های سرمایه ای نیز با اعتبار 5,579,888 میلیون ریال ، تنها 4 درصد را شامل می شود. سهم فصل سلامت از منابع بودجه عمومی 7 درصد است که رقم آن در قانون سال 1391 ، 9 درصد بوده است.

پنج مورد اصلی مورد توجه در لایحه بودجه سال 1392 نسبت به بودجه سال 1391 عبارتند از :

1- با کسر اعتبار مابه التفاوت نرخ ارز دارو از سر جمع اعتبارات وزارت بهداشت، اعتبار هزینه ای بخش سلامت نسبت به قانون 1391 ، 5 درصد کاهش نشان می دهد.

2- عدم تکافوی اعتبارات پیش بینی شده برای حوزه سلامت، موجب افزایش سهم مردم از هزینه های سلامت و افزایش میزان تقاضای القایی ارائه کنندگان خدمات خواهد شد.

3- عدم تعیین متولی به منظور اعتبار پیش بینی شده برای اجرای برنامه پزشک خانواده و قرار گرفتن آن ذیل ردیف متفرقه ، اجرای موفقیت آمیز و پایدار این برنامه در سال 1392 را با چالش هایی روبرو خواهد کرد.

4- ده درصد منابع حاصل از هدفمندکردن یارانه ها علاوه بر اعتبار سلامت، به طور کامل تخصیص نیافته است.

5- قراردادن تمامی دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی ذیل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشیکی این امکان را به وزارت می دهد تا با استفاده از اختیارات قانونی مانند ماده (79) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اعتبارات دستگاه های زیرمجموعه را در طول سال تغییر دهد. در این خصوص پیشنهاد می شود مانند قانون بودجه سال 1391 دانشگاه ها دارای ردیف مستقل شوند.

با توجه به مراتب فوق، به نظر می رسد اعتبارات پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 1392 بر اساس چارچوبی که مطرح شد، با نیازهای حوزه سلامت تناسب چندانی ندارد. این عدم تناسب در بخش رشد حقوق و مزایای کارکنان و حق جذب کارکنان غیر هیئت علمی جدی تر است.

*فشاربرجیب مردم بیشتر می شود
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:بودجه درحوزه سلامت نسبت به قانون برنامه پنجم انحراف زیادی دارد.

حسینعلی شهریاری با بیان این مطلب اظهار داشت:آنچه از لایحه بودجه دولت مشاهده می شد افزایش درآمدهای اختصاصی است که این یعنی افزایش پرداختی از جیب مردم بیشتر می شود.

شهریاری افزود:از کل بودجه 25 هزار میلیاردی تومانی دولت می توان گفت که 26 درصد رشد نسبت به گذشته دارد اما علت این رشد بخاطر دیده شدن 3 هزار و500 میلیارد پول بیمه،پول اموزش،1500 میلیارد پول دانشگاه و2 هزار میلیارد پول پزشک خانواده در بودجه حوزه بهداشت ودرمان است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد:اگر این مبالغ را از بودجه حوزه سلامت کم کنیم تنها 16 هزار میلیارد به حوزه بهداشت ودرمان اختصاص پیدا می کند.

وی در ادامه گفت:متاسفانه 33 درصد بودجه از درآمد اختصاص تعریف شده که یعنی باز هم بر جیب مردم فشار وارد می شود وبرخلاف برنامه پنجم 56 درصد از جیب مردم تامین می شود.

* ادعای بسیار خنده‌دار
نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت:اصلا وضعیت مناسبی حوزه سلامت در لایحه بودجه ندارد و باید فکر اساسی درباره آن صورت بگیرد.

حسن تأمینی‌لیچایی افزود:با مشکلاتی که وزارتخانه دارد وبدهکاریهای که دولت حاضر نیست آن را تامین کند هیچ گونه شرایط قابل توجهی دیده نمی شود .

حسن تأمینی‌لیچایی گفت:با این شرایط مشکل کسری بودجه حوزه سلامت روشن است وفشار بر مردم بیشتر می شود ومشکلات مردم صد چندان می شود.

وی با بیان اینکه تقویت بیمه‌ها همه مشکلات حوزه سلامت را حل می‌کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی ادعای پرداخت سهم 70 درصدی هزینه‌های درمانی از سوی دولت بسیار خنده‌دار است، زیرا هم‌اکنون مردم و بیماران افزون بر 80 درصد از هزینه را خودشان پرداخت می‌کنند.

*گرانی گریبانگیر مردم شده
نایب رییس کمیسون بهداشت و درمان مجلس گفت:متاسفانه متولیان امر سلامت وظایف خود را فراموش کرده و همواره از افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها، به عنوان گرانی هزینه بهداشت و درمان یاد می‌کنند.

علی کائیدی گفت:امروزه وضعیت سلامت کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد که لازم است با مدیریتی درست و گسترش نظارت‌ها آن را مهار کرد.

وی تصریح کرد: درست است که بخشی از این گرانی ناشی از افزایش نرخ ارز و وجود تحریم‌ها در کشور است اما نباید همه چیز را به گردن این دو مشکل انداخت؛ متاسفانه متولیان امر سلامت وظایف خود را فراموش کردند و همواره از این دو معضل به عنوان گرانی هزینه بهداشت و درمان یاد می‌کنند.

* بودجه حوزه سلامت درست هزینه شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه اختصاص یافته به حوزه سلامت باید به شکل درستی هزینه شود زیرا در این صورت است که اهداف ترسیم شده برای این بخش تحقق می‌یابد.

عابد فتاحی گفت:هر سال بودجه معینی به حوزه سلامت تخصیص پیدا کرده و در بین نهادهای دخیل در این موضوع توزیع می‌شود تا در راستای اجرای برنامه‌های خود این مبالغ را هزینه کنند ولی باید دقت کرد تا این بودجه اتلاف نشود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحریم کردن کشورمان هستند بنابراین در تخصیص دادن مبالغ و هزینه کردن‌ها باید بیش از پیش دقت و حساسیت به عمل آورد به ویژه در مورد تخصیص بودجه سلامت لازم است این نکته را بیشتر لحاظ کرد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: باید از راه‌اندازی مازاد بر نیاز، خودسرانه و بدون کارشناسی آزمایشگاه‌ها، مراکز رادیوگرافی و امثال آنها خودداری به عمل آورد تا به این ترتیب اعتبار کافی برای ایجاد سایر مراکز مورد نیاز در دسترس باشد همچنین باید از تجویز زائد داروهای مختلف به بیماران نیز خودداری شود.

فتاحی به اهمیت توزیع عادلانه امکانات درمانی و بهداشتی بین اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و افزود: باید مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و .. به صورتی در سطح کشور و استان‌ها توزیع شود که همه اقشار جامعه بتوانند به خدمات ارائه شده در آنها در کمترین زمان دسترسی پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha