سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89459

دانشمندان با مطالعه ساختار و شکل قرارگیری دندانها ادعا می کنند که در زمانها گذشته ما انسانها گیاهخوار بوده ایم و در اثر گذشت زمان و با توجه به نیازهایی که بر انسان عارض شده است از گیاهخواری به گوشتخواری تغییر عادت داده ایم.

ریشه بسیاری از بیماری ها که اکنون با آن دست و پنچه نرم می کنیم در عدم حفظ تعادل میان این دو عادت غذایی است و یکی از عوامل اصلی پیشگیری از بیماری ها در رجعت دوباره ی ما به گیاهخواری است.
شاید  از همین روست که دکتر مجید آویژگان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شهرکرد هفت سال از عمر تحقیقاتی خود را در زمینه گیاه درمانی سپری کرده است. نام وی هفته گذشته در رسانه های اروپایی خوش نشست آنجا که وی توانست با کسب رتبه نخست در گنگره بین المللی ایتالیا برگ زرین دیگری را در طب سنتی ایران رقم زند، به همین منظور سامانه خبری سلامت نیوز کارنامه علمی وی را بررسی می نماید.

دکتر مجید آویژگان تحقیقات گسترده ای را در زمینه  خواص گیاه خوشاروزه  از سال ها پیش آغاز نمود و با حضور در یک گنگره بین المللی و ارائه ی مقاله ای در جهت خواص درمانی این گیاه و اثراتی آن  در بیماریهائی نظیر کچلی ،عفونت های رحمی و بیماری ها فک  و دهان نوزادان تمامی آن را به اثبات برساند.
این گنگره در سطح بین الملی و با حضور کشورهائی نظیر آمریکا،برزیل ،کوبا ، هند، مالزی،پاکستان و ایران،در دو بخش ساختار طب سنتی و  طرحهای جدید این حوزه و بخش مربوط به مقالات و پوسترهای ارسالی در هفته ی گذشته برگزار شد.
با این حال درخشش مقاله دکتر آویژگان که از میان 54 مقاله ارسالی انتخاب شده بود در رسانه های  داخلی بسیار کمرنگ جلوه داده شد و آنگونه که شایسته ی  این افتخار آفرین ایرانی بود مورد توجه قرار نگرفت.
 گیاه خوشاروزه که عمدتا مصرف خانگی دارد  از آن رو مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفته که بواسطه ی خاصیت ضد کپکی آن می تواند در مواد غذائی خانگی نظیر ترشیجات ،رب و پنیر و..... مورد استفاده قرار گیرد.
همین خاصیت ضد کپکی ایده ای شد تا دکتر آویژگان تحقیقات خود را  در این زمینه آغاز نماید.طی شروع مطالعات در ابتدا بر تاثیری که عصاره گیاه روی میکروبها دارد بررسی هایی انجام شد و سپس تمرکز  مطالعات به سمت قارچها و باکتریها سوق پیدا کرد تا طی بررسی های انجام شده این فرضیه ثابت شد که این گیاه بر درمان توفیت ها که عامل کچلی هستند اثر بسزائی دارد.
در طول پنج مرحله نحقیقات گسترده  که چهار سال به طول انجامید دکتر اویژگان به این نتیجه رسید که این گیاه می تواند بر علیه کاندیدا آلوکن عامل نسبتا قابل قبولی باشد.
از طرفی چون کاندیدا آلوکن عامل موثر برفک و دهان نوزادان همچنین عفونت های رحمی در خانم هائی که ازاین معزل رنج می برند است و عدم تولید داروی شیمیائی موثر بر  ریشه کنی این بیماری این گیاه نقش موثری در درمان موارد نام برده ایفا می کند.
وقتی طب سنتی اینگونه می تواند در علاج بیماری ها موثر واقع شود علت کم توجهی ها به این شاخه از علم پزشکی مشخص نیست.
طب سنتی که تا سالهایی نه چندان دور در وزارت بهداشت از جایگاه خاصی برخوردار نبود اکنون وزارتخانه را بر آن داشته است تا با صدور آئین نامه ها و تشکیل ستاد طب مکمل نشان از اهمیت آن و توجه وزارت بر جایگاه تاثیر گذار طب سنتی داشته باشد.
همچنین دانشکده تربیت پزشکان با ایجاد شاخه طب مکمل اولین گروه از دانشجویان این رشته را پذیرفته است .
البته با وجود پیشبینی آینده ای روشنی برای طب مکمل ایرانی وجود دارد راههای هست که به بیراهه ختم خواهد شد.
جایگاه طب ایرانی با قدمت چندین هزار ساله در میان کنگره ها و سمینارها مختلف  خالیست به گونه ای که صحبتی از طب سنتی ایرانی به میان نمی آید .در حالی که طب چینی ،پاکستانی ،اندونزی، مالزی، ایتالیائی، مکزیکی، اروپائی و  افریقائی بسیار مطرح است و این نشان از کم کاری در حوزه ی طب سنتی ایرانی دارد.
اگر توجه و حمایت های وزارت بهداشت و مراکز متولی از طب سنتی ایرانی نباشد تشخیص آن از انواع چینی و مکزیکی یا پاکستانی بسیار سخت خواهد شد و طب سنتی ما تبدیل به موسسه یا انستیتو گیاه درمانی خواهد شد که مشابه آن در کشوری مانند چینی به وفور وجود خواهد داشت.
بهتر است با شناخت هر چه بیشتر ویژگی های طب مکمل ایرانی و پرورش آن  در سطح بین المللی  طب سنتی ایرانی را مطرح و جایگاه شایسته آن را بازخوانی نمائیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha