سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89474

در طول روزه داری ، دستگاه گوارش برای چند ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه و دیگر دستگاه هایی که به نحوی در هضم و جذب موادغذایی دخالت دارند ، استراحت می کنند و پس از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می دهند.

براساس مطالعات ، روزه برای کسانی که چربی خون بالا دارند ، بسیار مفید است و میزان چربی های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می کند. همچنین براساس مطالعات انجام گرفته ، اسید اوریک خون در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد و در بیشتر بیماری هایی که عادات غلط غذایی ، چاقی و افزایش وزن در آنها دخالت دارند، روزه داری مفید است.
پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد. در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه باید از برنامه های غذایی متنوع و متعادل شامل 4 گروه اصلی غذایی نان ، غلات ، میوه ها، سبزی ها، گوشت ، حبوبات ، تخم مرغ ، شیر و لبنیات استفاده کرد. باید توجه کرد که با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا، نیازهای تغذیه ای شامل آب ، املاح ، ویتامین ها، پروتئین و انرژی بدن تامین شود. توصیه می شود افراد روزه دار، مانند زمانی که روزه نیستند 3 وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است اما در ماه مبارک رمضان ، صرف غذا در دفعات کمتر مثلا 2 بار در روز نیز اشکالی ندارد و به شرایط جسمی و توانایی فرد بستگی دارد.با توجه به این که زمان صرف افطار، حدود ساعت 6 بعدازظهر است و تا وعده بعدی فاصله طولانی است ، می توان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام را صرف کرد که این وضعیت به شخص و میل او به غذا خوردن بستگی دارد.هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروههای غذایی لبنیات (مانند شیر و ماست و پنیر) میوه ها ، سبزیها ، نان و غلات (مانند برنج و نان) توصیه می شود. همچنین خوب است ، چای مصرفی در افطار کمرنگ باشد ، بعلاوه مصرف شیر گرم و فرنی یا شیربرنج هنگام افطار مناسب است.
استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ ، آش ، حلیم بدون روغن و همچنین مایعات هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.بعلاوه استفاده از سبزی و میوه ها هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل این که منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.
همچنین برای تامین آب مورد نیاز بدن پس از افطار و تا قبل از خواب ، مایعات بویژه آب بنوشید که کم آبی بدنتان جبران شود.یکی از عادات غلط غذایی روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد، هنگام افطار آب سرد ، نوشابه یا... استفاده می کنند که توصیه می شود ، افطار خود را با کمی آب گرم یا چای آغاز کنند. پس از آن می توانند از خرما یا کشمش استفاده نمایند زیرا این مواد باعث کنترل اشتها می شود و از بیش خواری هنگام افطار ممانعت می کند. مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است بنابراین توصیه می شود که در وعده افطار تا جای ممکن 3 تا 5 عدد خرما مصرف کنند. از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند دیگر شیرینی ها باید پرهیز شود. به طور کلی به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و بدون مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) هستند ، استفاده نشود.از مصرف آب زیاد هنگام افطار باید خودداری کنید چراکه باعث اختلال در هضم مواد غذایی می شود ، پس از صرف سحری نیز بسیاری از مردم از ترس تشنگی ، مقدار زیادی آب می نوشند که کار درستی نیست.
همچنین باید توجه کرد که از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز شود چراکه این گونه مواد دیرهضم هستند و موجب می شوند که هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش پیدا کند.از مصرف مواد غذایی سنگین ، دیرهضم ، پرچرب و سرخ شده هنگام افطار مثل حلیم و آش با روغن زیاد خودداری کنید و همیشه بکوشید به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آبدار و بخارپز شده استفاده کنید و باید توجه کرد که افراط در مصرف انواع شیرینی ها هنگام افطار ، باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha