سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89488

این در حالی است که طبق اعلام متخصصان سالانه 6 تا 7 هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و براساس آمار منتشر شده از بین هر سه زن، یک نفر در طول زندگی خود دچار سرطان می‌شود. به این ترتیب، بعد از حوادث و بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان سینه شایع‌ترین علت مرگ و میر در زنان به شمار می‌رود.اما در مورد اینکه چرا سن ابتلا به این سرطان در ایران نسبت به دیگر کشورها حتی کشورهای عربی که سرطان سینه در آنها شیوع زیادی دارد، بالاتر است،‌ دکتر فاطمه قائم‌مقامی، رئیس انجمن سرطان‌های زنان و متخصص زنان توضیح می‌دهد.

«سن ابتلای زنان ایران به سرطان سینه به دلایل ژنتیکی حدود 10 سال کمتر از آمار جهانی است.» رئیس انجمن سرطانهای زنان دیروز با اعلام این خبر گفته بود که از هر 35 زن در کشور، یک نفر به سرطان سینه مبتلا است.

چرا سن ابتلا به سرطان سینه 10 سال در ایران کاهش یافته؟
ببینید، هنوز علت اصلی ایجادکننده سرطان سینه  شناخته نشده و در واقع همه زنان در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، ولی در کشور ما علاوه بر اینکه مردم ما افراد پراسترسی هستند، می‌شود درباره هریک از عوامل خطر سرطان سینه هم بحث‌هایی را مطرح کرد. عواملی مثل سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه، به خصوص در مادر، خواهر یا دختر و همین‌طور سابقه سرطان  سینه در خود فرد، یا سن اولین زایمان که اگر بیشتر از 35 سال باشد یک عامل خطر محسوب می‌شود.

همچنین نازایی، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، چاقی پس از یائسگی و مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی را می‌توان از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان سینه در کشور ما محسوب کرد.

با این شرایط شیوع این بیماری در کشور ما بیشتر در چه سنینی است؟
این بیماری در کشورهای دیگر، در سنین بالای 50 سال شیوع بیشتری دارد که البته در کشور ما با آماری که اعلام کردم، این سن کاهش پیدا می‌کند.

در چند درصد موارد و با وجود چه علامتی بیماری برای خود بیمار قابل تشخیص است؟
شایع‌ترین علامت بیماری، وجود توده قابل تشخیص در سینه است که معمولا دردناک نیست. با این حال در حدود 70 درصد موارد، سرطان سینه توسط خود بیمار تشخیص داده می‌شود.

و علایم دیگر؟
تغییر فرم پوست، حالت پرتقالی، وجود ترشحات خونی در نوک سینه‌ها، وجود غدد لنفاوی قابل لمس در ناحیه گردن و سینه‌ها هم از علائم این بیماری است.

غربالگری این بیماری در چند مرحله صورت می‌گیرد؟
عموماً سه روش متداول به این منظور وجود دارد که اولین آن معاینه سینه‌ها توسط خود شخص، بعد از هر سیکل ماهیانه است که با لمس نوک انگشتان دست و حرکت دایره‌وار در جهت عقربه‌های ساعت به صورت ایستاده انجام می‌شود.

مرحله دوم، معاینه فرد توسط پزشک به صورت منظم و هر شش ماه یک‌بار است و در نهایت توصیه می‌شود. البته زنان بالای 40 سال بدون سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه هر دو سال یکبار و بعد از 50 سالگی یک بار با روش ماموگرافی معاینه شوند.

پس در سنین پایین‌تر انجام این تست ضروری نیست؟
در مواردی که یک یا دو نفر از اعضای نزدیک خانواده فرد، مبتلا به بیماری باشند؛ انجام منظم ماموگرافی از سن 30 سالگی به بعد توصیه می شود.
 
    
      
  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha