در طول یک دهه نتایج بدست آمده از ماموگرافی ها، بیشتر از نیمی از زنان بدون ابتلا به سرطان اسمشان در بین کسانی خواهد بود که بدلیل نتایج مثبت کاذب جهت آزمایشات بیشتر فرا خوانده میشوند و تقریبا یک نفر از 12 نفر به آزمایش بیوپسی ارجاع داده میشوند.

میزان بالای نتایج مثبت کاذب ماموگرافی سالانه

سلامت نیوز : در طول یک دهه نتایج بدست آمده از ماموگرافی ها، بیشتر از نیمی از زنان بدون ابتلا به سرطان اسمشان در بین کسانی خواهد بود که بدلیل نتایج مثبت کاذب جهت آزمایشات بیشتر فرا خوانده میشوند و تقریبا یک نفر از 12 نفر به آزمایش بیوپسی ارجاع داده میشوند. 

با تغییر دوره آزمایش غربالگری به یک سال در میان، احتمال نتیجه مثبت کاذب  در این زنان در سراسر دوره ده ساله تا یک سوم- از 61% به 42%- کاهش می یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی در یک پژوهش جدید نتایج مثبت کاذب بدست آمده از ماموگرافی ها مورد بررسی قرار گرفت که در آن نزدیک به 170000 زن بین 40 و 59 سال از 7 ناحیه ایالات متحده آمریکا مورد معاینه قرار گرفتند و از این میان ابتلای تقریبا 4500 نفر به سرطان سینه تهاجمی مشخص شد.

طبق یافته ها تنها بدلیل افزایش ده ساله به دوره آزمایش غربالگری، زنانی که ماموگرافی را در سن 40 سالگی به جای سن 50 سالگی شروع میکنند احتمال نتایج مثبت کاذب در این زنان بیشتر است که به بررسی های بیشتر می انجامد.

بنا به گفته کارلا کرلیکووسکی، پروفسور علم طب در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، این پژوهش ارزیابی های دقیقی از خطر نتیجه مثبت کاذب ماموگرافی و بیوپسی سینه برای زنانی که تحت ماموگرافی دوباره قرار میگیرند را فراهم میکند و نیز اطلاعات مهمی درباره مضرات انجام ماموگرافی منظم را بدست میدهد.


این پژوهش در سالنامه طب داخلی به چاپ خواهد رسید و توسط موسسه تحقیق سلامت جامعه سیاتل برای کنسرسیوم بررسی سرطان سینه هدایت شده است.

فراخواندن افراد جهت انجام ماموگرافی دوباره برای مشخص شدن نتایج منفی ابتلا به سرطان معروف به نتایج مثبت کاذب، ممکن است موجب ناراحتی و اضطراب شود. توصیه جهت خارج کردن نمونه های بیوپسی توسط سوزنهای ظریف یا بیوپسی توسط جراحی رایج نیستند ولی میتوانند منجر به درد و زخمهای غیرضروری شوند. همچنین آزمایشات اضافی باعث بالا رفتن هزینه های پزشکی میشوند.


در یک تحقیق حدودا  330000 زن بین 40 و 79 ساله مورد معاینه قرار گرفتند. اطلاعات از کنسرسیوم بررسی سرطان سینه ، شبکه تعاونی فهرستهای ماموگرافی در آمریکا، مورد ائتلاف قرار گرفت.


محققان دریافتند که میزان کلی تشخیص سرطان در هر دو متد ماموگرافی دیجیتال و فیلم یکسان بود. با وجود این غربالگری دیجیتال برای زنان بین سنین 40 و 49 که احتمال داشتن سینه های بسیار متراکم در آنها زیاد است و با درصد پائینی از تشخیص سرطان همراه است میتواند بهتر باشد. محققان همچنین مدرک جدیدی بدست آوردند که نشان میداد ماموگرافی دیجیتال برای تشخیص تومورهای با گیرنده منفی استروژن خصوصا بین زنان 40 تا 49 سال بهتر است.  


محققان هشدار دادند چنانچه رادیولوژیست از تشخیص ضایعه قابل رویت در سینه بازماند یا چنانچه تومور بوسیله بافت نرمال پستان پوشانده شده و نامعلوم باشد، ممکن است سرطان سینه قابل تشخیص نباشد. بعلاوه ، تومورغیر قابل رویت ممکن است بسرعت رشد کرده و از طریق یک آزمایش بالینی قبل از ماموگرافی بعدی قابل کشف باشد.  


ماموگرافی دیجیتال جهت پیشرفت تشخیص سرطان سینه در سینه های متراکم بوسیله پیشرفت در قابلیت تمییز تراکم نرمال بافت سینه از سرطان تهاجمی ایزودنس ، تا حدی توسعه یافت.


مولفان یادآور شدند برای هر 10000 زن 40 تا 49 ساله که تحت ماموگرافی دیجیتال قرارمیگیرند، ازهر 170 آزمایش اضافی برای نتیجه مثبت کاذب 2 یا 3 مورد سرطان شناسایی خواهد شد.


زنان سالم اگر راهبردهای گروه کار سرویسهای پیشگیر آمریکا را دنبال کنند 12 ماموگرافی غربالگری را در طول عمرشان پشت سر خواهند گذاشت که این سرویسها شروع غربالگری دوسالانه را در سن 50 و ادامه آن تا سن 74 سالگی را توصیه میکنند. این روش در مقابل روش ماموگرافی سالانه قرار میگیرد.


اگر زنان غربالگری دوسالانه را در سن 40 سالگی آغاز کنند 17 تست غربالگری را پشت سر خواهند گذاشت و آنهایی که غربالگری سالانه را در سن 40 سالگی آغاز کنند تحت 34 تست غربالگری قرار خواهند گرفت.


محققان دریافتند که پس از یک دهه غربالگری سالانه، عده کثیری از زنان حداقل یک نتیجه مثبت کاذب را تجربه خواهند کرد و 7 تا 9 درصد به انجام بیوپسی توصیه خواهند شد.


بنا به گفته سرگروه تیم تحقیق، ربه کا هوبارد، دکترا و محقق دستیار در موسسه تحقیق بهداشت جامعه، هدف ما از این تحقیق این است که به زنان کمک کنیم تا بدانند چه انتظاری را از انجام منظم ماموگرافی های غربالگری در طول سالهای بیشمار داشته باشند که در این صورت وقتی جهت آزمایشات بیشتر فراخوانده میشوند اضطراب و نگرانی کمتری خواهند داشت. در موارد بسیار زیادی این به این معنی نیست که آنها سرطان دارند.


محققان میگویند انجام یک سال در میان غربالگری احتمال امکان نتایج مثبت کاذب را خواهد کاست ولی" همچنین میتواند تشخیص سرطان را به تاخیر بیندازد." با این وجود، احتمال تشخیص دیر سرطان در زنان مبتلا به سرطان سینه که هر 2 سال یکبار غربالگری شدند در مقایسه با زنانی که یک سال در میان غربالگری شدند زیاد نیست.


در این تحقیق تاکید بر این است که رادیولوژیست ها ماموگرافی قبلی بیمار را بررسی و مرور کنند؛ زیرا ممکن است احتمال فراخواندن بیمار بخاطر نتیجه مثبت کاذب را به نصف برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha