سلامت نیوز: مدیرگروه بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تب، لرز، پرخونی ملتحمه چشم، سردرد و درد عضلانی از علائم بیماری عفونی "لیپتوسپیروسیس" است.

محمد ساکی در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد: "لیپتوسپیروسیس" یک بیماری عفونتی است که به ‎وسیله یک باکتری بیماری‎زا به نام سپتوسپیدا ایجاد می‎شود و به شکل مستقیم و غیرمستقیم از حیوان به انسان منتقل می‎شود.

وی با بیان اینکه این بیماری نام‎های دیگری همچون تب شالیزار، تب مزارع نیشکر، تب خوک‎چران‎ها، تب لجن و تب شیردوشان معرفی شده است، اضافه کرد: این بیماری در همه مناطق دنیا رخ می‎دهد اما در مناطق گرمسیر و پرباران شایع‎تر است.

دکتر ساکی با اشاره به اینکه در سال‎های اخیر کانون این بیماری استان‎های مازندران و گیلان بوده است، افزود: عامل این بیماری به شکل‎های بیماری‎زا و غیربیماری‎زا در طبیعت وجود دارد، عامل بیماری‎زا در کودهای مرطوب، خاک‎های مرطوب و آب‎های سطحی وجود دارد و عوامل غیربیماری‎زا در تمام حیوانات میزبان طبیعی وجود دارد که از طریق ادرار آنها دفع و می‎تواند از حیوان به انسان منتقل شود.

مدیرگروه بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: دوره کمون (نهفتگی بیماری) بین 5 تا 14 روز بوده و 2 تا 20 روز متغیر بوده و این بیماری به شکل‎های مختلفی همچون بیماری خفیفی شبیه آنفلوآنزا، نارسایی کلیوی، خونریزی و التهاب عضله، مننژیت و خونریزی ریه همراه با نارسایی تنفسی و کاهش پلاکت، افزایش گلبول سفید، عامل زردی و آسیب به پوشش داخلی عروق کوچک در ساختمان‎های کلیه، کبد و پرده‎های مغز و... است.

وی با تأکید بر اینکه مرگ‎ومیر از طریق بیماری لیپتوسپیروسیس 5 تا 30 درصد است، اضافه کرد: اغلب بیماران کاملاً بهبود می‎یابند و گاهی بیماری سال‎ها و ماه‎ها ادامه دارد و عوارض ماندگاری مثل خستگی مزمن، سردرد، درد عضلانی، افسردگی و التهاب چشم ایجاد می‎کند.

ساکی گفت: این بیماری در دوران بارداری منجر به مرگ جنین، سقط و مرده‎زایی می‎شود.

مدیرگروه بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، لرز، پرخونی ملتحمه چشم، درد عضلانی، سردرد و زردی خود را نشان می‎دهد.

وی بیان کرد: تشخیص بیماری لیپتوسپیروسیس از طریق آزمایش‎های مختلف انجام می‎شود که از آن جمله می‎توان به پیدا کردن پادتن ضدمیکروب در خون یا کشت باکتری آن در خون، ادرار، بافت گیاهی و روش مولکولی PCR اشاره کرد.

ساکی تصریح کرد: در موارد خفیف بیماری با مصرف آنتی‎بیوتیک‎ها درمان انجام می‎شود و در موارد شدید، بیمار بستری و از داروهای تزریقی و اقدامات حمایتی برای درمان استفاده می‎شود.

این پزشک اذعان کرد: میزبان‎های این بیماری در طبیعت شامل گونه‎های متنوعی از حیوانات، پستانداران کوچک، جوندگانی مثل موش و جوجه تیغی، گاو، خوک، سگ، راسو، سگ آبی، خزندگان و به‎ ندرت گوسفند و بز هستند.

وی گفت: انتقال عمده این بیماری از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با ادرار این حیوانات و همچنین با بافت حیوانات آلوده، خوردن غذاها و نوشیدن آب آلوده صورت می‎گیرد اما از انسان به انسان به‎ندرت رخ می‎دهد.

ساکی با اشاره به گروه‎های در معرض خطر ابتلا به این بیماری افزود: کسانی که به‎علت فعالیت‎های شغلی، تفریحی و یا گروهی در معرض تماس ادرار یا بافت‎های حیوانات مذکور هستند در معرض خطرند که شامل دامداران، کشاورزان، باغداران، شالیکارها، قصاب‎ها، کارگران کشتارگاه‎ها، افرادی که در تهیه مواد غذایی نقش دارند و کارگران مزارع نیشکر و آب‎وفاضلاب، ماهیگیران و شکارچیان و... هستند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که در طبیعت ورزش می‎کنند مثل شناگران و قایق‎رانان و ساکنان روستاهایی که آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ندارند در معرض این بیماری هستند.

وی تصریح کرد: اقداماتی در جهت کنترل منبع عفونت، کاهش جمعیت حیوانات مخزن به‎ویژه موش‎ها، جدا کردن این حیوانات از محل سکونت انسان با ایجاد مانع و حصار و تمیز نگه داشتن محیط اطراف منزل، ساختن خانه‎های مقاوم در برابر نفوذ جوندگان، ایمن‎سازی سگ‎ها و چارپایان اهلی، دفع بهداشتی زباله و فضولات حیوانات به‎ویژه حیوانات خانگی و خودداری از تماس با ادرار حیوانات، حیوانات و خاک آلوده از روش‎های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

دکتر ساکی اواخر بهار تا اواخر تابستان را بیشترین وقت شیوع این بیماری اعلام کرد و گفت: در مواردی ایمن‎سازی و واکسیناسیون در انسان قابل انجام است و این امر برای کوتاه‎مدت صورت می‎گیرد و در مواردی که فردی وارد یک منطقه آلوده شود با دستور پزشک آنتی‎بیوتیک برای پیشگیری تجویز می‎شود.

مدیرگروه بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: تاکنون مواردی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده اما احتمال موارد مشکوک وجود دارد که تاکنون گزارش نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha