عصاره گیاه آویشن که بین عموم بسیار محبوب است؛ فواید بسیار زیادی برای بدن دارد، از جمله ی این فواید می توان به درمان اسهال و دلپیچه اشاره کرد.

سودمندی گیاه آویشن در کاهش اسهال و دل پیچه

آویشن برای چه مواردی استفاده می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، در طب سنتی، آویشن را می توان به شکل دمنوش نوشید و یا در پخت غذا استفاده کرد، به پوست مالید، غرغره کرد یا استنشاق کرد. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند تیمول (فنل گیاهی مخصوص آویشن) است که به کنترل یا خنثی کردن برخی از عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی معروف است.

برای کنترل و یا بهبود شرایط زیر می توان از آویشن کمک گرفت

طرفداران آویشن همواره برای بهبود شرایط خود آویشن را فراموش نکرده و به اشکال مختلف آن را در رژیم غذایی خود می گنجانند.

  • آکنه
  • اضطراب
  • آرتروز
  • بوی بد دهان
  • برونشیت
  • سرماخوردگی
  • تبخال
  • قولنج
  • سرفه کردن
  • زوال عقل
  • درماتیت
  • اسهال
  • مشکل در ادرار کردن
  • عفونت های گوش
  • نفخ شکم
  • التهاب لثه
  • ریزش مو
  • لارنژیت
  • اختلال عملکرد کبد
  • گرفتگی های قاعدگی
  • برفک دهان
  • سندرم پیش از قاعدگی
  • سیاتیک
  • گلو درد
  • ورم لوزه
  • عفونت مجاری ادراری
  • سیاه سرفه

همچنین اعتقاد بر این است که آویشن باعث تحریک اشتها، مهار التهاب، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و دفع حشرات می شود. برخی از این ادعاها بیشتر از سایرین توسط تحقیقات پشتیبانی می شوند.

اضطراب

متخصصان آروماتراپی معتقدند آویشن اثرات ضداضطراب و کاهش دهنده اضطراب دارد، این خاصیت توسط یک مطالعه در سال 2014 در مجله بیماری حاد پشتیبانی می شود. بر اساس این تحقیقات، موش‌ها دوز خوراکی تیمول را با 20 میلی‌گرم در کیلوگرم دریافت کردند که در در مقایسه با موش‌هایی که این درمان را دریافت نکردند، استرس بسیار کمتری را هنگام انجام آزمایش نشان دادند. اینکه آیا با استنشاق روغن آویشن نیز همین اتفاق می‌افتد، هنوز مشخص نشده است. تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

درماتیت آتوپیک

بر اساس مطالعه ای در سال 2018 در ایمونوفارماکولوژی، استفاده از تیمول روی پوست افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک یک پاسخ فیزیولوژیکی مستقیم دارد. تیمول علاوه بر مهار ترکیبات التهابی معروف به سیتوکین ها، به کوچک شدن لایه های متورم پوستی و اپیدرمی که مشخصه درماتیت است کمک می کند.

علاوه بر این، تیمول توانست از عفونت های ثانویه ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس جلوگیری کند. به گفته محققان، اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی تیمول ممکن است در مدیریت درماتیت آتوپیک مزمن نقش داشته باشد.

سرفه کردن

آویشن از دیرباز به عنوان یک درمان خانگی برای سرفه، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی استفاده می شده است. گاهی اوقات برای درمان عفونت قفسه سینه به صورت خوراکی مصرف می شود یا برای باز کردن مجاری تنفسی استنشاق می شود.

بر اساس مطالعه ای در سال 2013 در مجله تنفسی اروپا، تیمول روی گیرنده های زبان، دهان، گلو و مجرای بینی به گونه ای عمل می کند که ممکن است سرفه را سرکوب کند.

این مطالعه شامل 18 داوطلب بود که هر یک از آنها در معرض محرک های سرفه قرار گرفتند. پس از استفاده از اسپری بینی تیمول، آنها چندین آزمایش برای ارزیابی میل به سرفه، تعداد سرفه های تجربه شده و آستانه بروز سرفه انجام دادند.

در حالی که اسپری بینی تاثیری بر آستانه سرفه (نقطه ای که در آن سرفه در پاسخ به محرک ها رخ می دهد) نداشت، تعداد و شدت سرفه ها و همچنین میل کلی به سرفه را به طور قابل توجهی کاهش داد. شرکت کنندگان گزارش کردند که اسپری اثر خنک کنندگی دلپذیری دارد.

عفونت های روده ای

نشان داده شده است که تیمول در لوله های آزمایش می تواند یک باکتری روده ای خاص مرتبط با بیماری روده را خنثی کند.

در یک مطالعه در سال 2017 در Scientific Reports، جوجه‌هایی که با باکتری عامل بیماری کلستریدیوم پرفرنجنس تلقیح شده بودند، با ترکیبی از اسانس‌های حاوی 25 درصد تیمول و 25 درصد کارواکرول (فنل قوی دیگری که در آویشن یافت می‌شود) تغذیه شدند. پس از 21 روز، پرندگانی که تحت درمان قرار گرفتند، نسبت به پرندگانی که درمان نشده بودند، شواهد بسیار کمتری از وجود باکتری در روده خود داشتند. آنها همچنین ضایعات کمتر و مرگ و میر کمتری ناشی از C. perfringens داشتند.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا همان اثر ممکن است در انسان با سایر انواع باکتری کلستریدیوم رخ دهد یا خیر، مورد نیاز است .


گرفتگی های قاعدگی

آویشن از دیرباز به دلیل خواص ضد درد و ضد اسپاسم آن مورد توجه قرار گرفته است.

در مطالعه‌ای که در سال 2012 در مجله تحقیقات علوم پزشکی منتشر شد، محققان به 120 دانشجوی دختر مکمل آویشن (چهار بار در روز) یا ایبوپروفن (سه بار در روز) برای درمان دردهای قاعدگی دادند. پس از دو ماه درمان، هر دو گروه از زنان سطوح مشابهی از تسکین را گزارش کردند.این اتفاق نشان می دهد که آویشن ممکن است یک جایگزین مناسب برای ایبوپروفن با عوارض جانبی بسیار کمتر باشد.


برفک دهان

روغن آویشن مخلوط با آب از دیرباز به عنوان درمانی برای بوی بد دهان و پیشگیری از التهاب لثه و بیماری های لثه استفاده می شده است . همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است برفک دهان ، یک عفونت رایج ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس را درمان کند.

طبق یک مطالعه در سال 2015 در BMC Complementary and Alternative Medicine ، تیمول توانست رشد C. albicans و دیگر سویه های کاندیدا را در یک لوله آزمایش سرکوب کند. محققان بر این باورند که تیمول از تولید ارگوسترول، ماده ای شبیه کلسترول که برای تقویت رشد قارچ لازم است، جلوگیری می کند.

تیمول در ترکیب با داروی ضد قارچ نیستاتین توانست 87.4 درصد از همه سویه های کاندیدا را از بین ببرد.

فشار خون بالا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، محققان دانشگاه بلگراد صربستان دریافتند که عصاره آبی به دست آمده از آویشن وحشی در آزمایشات روی موش ها باعث کاهش فشار خون می شود .

موش‌ها به فشار خون بالا به روشی مشابه افراد پاسخ می‌دهند، بنابراین یافته‌ها ممکن است پیامدهایی برای انسان‌ها داشته باشد.

با این حال، برای اثبات مهم بودن داده ها، آزمایشات بیشتری مورد نیاز است.

عفونت های باکتریایی مواد غذایی

تیمی در مرکز مطالعات علوم دامی و دامپزشکی پرتغال، فعالیت ضد میکروبی اسانس های استخراج شده از طیف وسیعی از گیاهان معطر، از جمله روغن آویشن را مورد مطالعه قرار دادند.

آنها گزارش دادند که روغن آویشن، حتی در غلظت های پایین، پتانسیل یک نگهدارنده طبیعی محصولات غذایی را در برابر چندین باکتری متداول موجود در مواد غذایی که باعث بیماری انسان می شوند، نشان می دهد.

یک مطالعه لهستانی روغن آویشن و روغن اسطوخودوس را آزمایش کرد و آنها مشاهده کردند که روغن آویشن در برابر سویه‌های مقاوم باکتری‌های استافیلوکوک، انتروکوک، اشریشیا و سودوموناس مؤثر است.

سرطان روده بزرگ

مطالعه ای در لیسبون پرتغال انجام شد و نشان داد که عصاره آویشن ماستیک ممکن است از افراد در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند.

سرطان پستان

محققان در ترکیه به تأثیر آویشن وحشی بر فعالیت سرطان سینه و به طور خاص تأثیر آن بر آپوپتوز یا مرگ سلولی و رویدادهای مرتبط با ژن در سلول‌های سرطان سینه پرداختند.

آنها دریافتند که آویشن وحشی باعث مرگ سلولی در سلول های سرطان سینه می شود.

عفونت قارچی

قارچ کاندیدا آلبیکنس ( C. albicans) یکی از علل شایع عفونت های قارچی در دهان و واژن است، یک بیماری عود کننده به نام «برفک».

محققان دانشگاه تورین ایتالیا دریافتند که اسانس آویشن به طور قابل توجهی باعث افزایش تخریب قارچ C. albicans در بدن انسان می شود.

آکنه

دانشمندان از لیدز، انگلستان، اثرات تنتور مر، گل همیشه بهار و آویشن را بر روی پروپیونی باکتریوم آکنه ( P. acnes )، باکتری که باعث آکنه می شود، آزمایش کردند. آنها دریافتند که آویشن ممکن است در درمان آکنه موثر باشد.

اثر ضد باکتریایی آن قوی‌تر از غلظت‌های استاندارد بنزوئیل پراکسید، ماده فعال در اکثر کرم‌ها و شوینده‌های آکنه است.

بنزوئیل پراکسید همچنین باعث ایجاد احساس سوزش روی پوست می شود، به این معنی که تنتور آویشن ممکن است راه حلی برای آکنه باشد که منجر به عوارض ناخواسته کمتری می شود .

درمان اسهال مصرف آویشن

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازشبکه خبر، گروهی از پژوهشگران دانشگاه های علوم پزشکی سمنان و تهران با بررسی شماری از خوکچه های هندی دریافتند ، مصرف عصاره گیاه آویشن باعث مهار برگشت پذیر انقباضات روده کوچک می شود و این مهار با افزایش غلظت عصاره، بیشتر می شود .

پژوهشگران با توجه به شیوع زیاد سندرم روده تحریک پذیر و اسهال ، استفاده از گیاه آویشن را برای کاهش انقباض روده کوچک ، دل پیچه و اسهال توصیه می کنند.

روده تحریک پذیر یا در اصطلاح IBS به سندرمی گفته می شود که بیماران از درد ، نفخ شکم ، اسهال یا یبوست شکایت دارند.

مشروح این پژوهش در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha