سلامت نیوز : مدیر سامانه جامع مدیریت بازرسی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از انجام 70 فرآیند کاری در این سامانه و دسترسی 8000 بازرس و 4 میلیون کاربر به این سامانه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهندس بهزاد بیگلو گفت: این سامانه پس از مطالعات گسترده در فرآیندهای متعدد اجرایی بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و طب کار در کلیه سطوح (از سطح خانه بهداشت تا وزارتخانه) توسط مرکز سلامت محیط و کار طراحی و نهایتاً در سال 1391 به آدرس http://samanehjmb.behdasht.gov.ir مستقر و توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به مورد اجرا گذاشته شد.

وی افزود: این سامانه بیش از 70 فرآیند کاری مرکز سلامت محیط و کار را در سطوح مختلف تحت پوشش قرارداده و دارای قابلیت‌های عمل کردی بسیار خوبی است.

مدیر سامانه جامع مدیریت بازرسی سلامت محیط و کار ادامه داد: از اهداف کلی طراحی و تهیه این سامانه می‌توان، صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید تجهیزات اداری، چاپ و تکثیر فرم‌ها، چک لیست‌های بازرسی، دفاتر ثبت عملکردها، مدیریت زمان در انجام فعالیت‌های بازرسی، دستیابی سریع به اطلاعات بازرسی واحدهای مورد بازرسی توسط 8000 بازرس بهداشت محیط و حرفه‌ای کشور و گردش سریع این اطلاعات بازرسی به منظور تحلیل و ارزیابی و تصمیم گیری و مداخله به موقع در راستای تامین سلامت عمومی است.

بیگلو، بخش‌های متعدد سامانه را چنین توضیح داد: بخش مدیریت پرسنلی و کاربران سامانه که در این بخش اطلاعات کاملی از کلیه بهورزان خانه‌های بهداشت، کارشناسان بهداشت محیط وحرفه‌ای، سرپرستان مراکز بهداشتی درمانی، روسای مراکز بهداشت، معاونان محترم بهداشتی دانشگاه‌ها و کارشناسان ستاد وزارتخانه که کاربران درون سازمانی سامانه خواهند بود که بالغ بر 45000 نفر هستند.

مدیر سامانه جامع مدیریت بازرسی سلامت محیط و کار افزود: عده‌ای دیگر از کاربران برون سازمانی سامانه هستند که از مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، کارفرمایان و صاحبان صنایع و کارخانجات و کارگاه ها و در نهایت متصدیان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سراسر کشور خواهند بود که بالغ بر چهار میلیون نفر هستند.

وی ادامه داد: بخش واحدهای مورد بازرسی در سطح کشور که در این بخش اطلاعات عمومی و بازرسی کلیه صنایع، کارخانجات و کارگاه‌ها، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی، منابع آب (چاه‌ها و چشمه‌ها) و شبکه‌های توزیع آب آشامیدنی و نیز نتایج کنترل کیفی آب آشامیدنی کلیه اجتماعات اعم از شهری و روستایی که توسط بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای کشور مورد بازرسی قرار می گیرند ثبت و به منظور تحلیل و آنالیز داده‌ها و تدوین برنامه‌های عملیاتی جهت تامین سلامت عمومی در اختیار سطوح مختلف مدیریتی قرار می‌گیرند.

بیگلو تصریح کرد: بخش مردمی سامانه که در این بخش اطلاعات سه بازرسی اخیر وزارت بهداشت از کلیه مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی که به صورت شاخص‌های کیفی (مطلوب، مطابق و یا عدم تطابق با استانداردهای وزارت بهداشت) در بستر اینترنت به آدرس http://samanehjmb.behdasht.gov.ir/webgis به صورت لایه‌های اطلاعاتی GIS پهنه‌بندی می‌شوند و قابل رویت مردمی توسط گوشی‌های موبایل آنهاست.

وی گفت: هر فردی در هر نقطه کشور می‌تواند از وضعیت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به عنوان مثال رستوران‌ها، هتل‌ها و سایر محیط‌ها مطلع شده و مختار به انتخاب و خرید موادغذایی و یا صرف غذا در رستوران خاص باشد.

مدیر سامانه جامع مدیریت بازرسی سلامت محیط و کار در ادامه با اشاره به بخش خود اظهاری و خود کنترلی سامانه گفت: در این بخش سامانه، به ازای هر کارفرما و متصدی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی یک دسترسی ایجاد شده و صاحب آن مرکز قادر خواهد بود وارد سامانه شده و وضعیت بهداشتی محل کسب خود و یا وضعیت کارگاه و کارخانه خویش چک لیست‌های خود اظهاری ارائه کرده و دائماً وضعیت بازرسی بهداشتی مرکز مورد تصدی خود را از نظر کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای دیده و با خوداظهاری خود مقایسه و اقدام به کنترل وضعیت بهداشتی مرکز خود کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha