دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 107417

تبلیغات پزشکی قانونی است یا غیرقانونی ؟

سلامت نیوز : تبلیغات پزشکی یکی از هزاران موردی است که در دنیای امروز جایی برای خود باز کرده و ضمن جلب مشتری، خدمات خود را با شیوه‌های گوناگون معرفی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ تبلیغات در دنیای امروزی گسترش چشمگیری دارد و بشر را به محاصره خود درآورده، تبلیغات پزشکی نیز یکی از هزاران موردی است که در این میان جایی برای خود باز کرده و ضمن جلب مشتری، خدمات خود را با شیوه‌های گوناگون معرفی می‌کند.

بسیاری از افراد که قصد انجام جراحی‌های زیبایی دارند، از طریق این تبلیغات پزشک مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

بعضی آگهی‌های تبلیغاتی نیز آنچنان وعده و وعیدهایی می‌دهند که فرد بدون اطلاع از صحت و سقم پارامترهای عنوان شده در آگهی جذب آن می‌شود.

بر اساس قانون سازمان نظام پزشکی، متولی صدور مجوزهای حوزه پزشکی در زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی است، اما باید دید چه میزان از تبلیغات گسترده‌ای که هر روز از درگاه‌های مختلف از قبیل نشریات، اینترنت، صدا و سیما و تبلیغات محیطی که شاهد آن هستیم با مجوز این سازمان انجام می‌شود؟!

دی ماه امسال بود که معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگویی اعلام کرد: سازمان نظام پزشکی علاوه بر صدور مجوز تبلیغات پزشکی، عین عبارتی که باید در تبلیغات درج شود را برای پزشکان نوشته و تأیید می‌کند.

محمد جهانگیری همچنین در خصوص نحوه تبلیغات در رسانه‌های جمعی گفت: نحوه و نوع تبلیغ در رسانه‌های مکتوب، بیلبورد و سایر رسانه‌های جمعی را برای پزشکان مشخص کرده و حتی زمان تبلیغات که حداکثر 6 ماه است را به آنها اعلام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام پزشکان بر اساس پروتکل و سیاست‌های تعیین شده در نظام سلامت می‌توانند نسبت به انجام تبلیغات با گرفتن مجوز از سازمان نظام پزشکی اقدام کنند.

اما با این حال به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی همدان، تعداد زیادی از پزشکان بدون مجوز اقدام به تبلیغ و اطلاع‌رسانی می‌کنند و این موضوع فقط به همدان منحصر نمی‌شود؛ بلکه در سایر شهرها مثل تهران هم وضعیت مشابهی وجود دارد.

نوع تبلیغ پزشکی در هیئت نظارت بررسی می‌شود

سیدابوالفضل عظیم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص اظهار کرد: از نظر قانون، هر فردی که قصد اطلاع‌رسانی دارد باید با مراجعه به نظام پزشکی، نوع تبلیغ و محتوای پیام خود را شرح داده و در نهایت بعد از بررسی در هیئت نظارت مجوز خود را دریافت کند.

وی افزود: پزشکانی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده و یا آدرس مطب خود را تغییر داده‌اند، می‌توانند نسبت به چاپ دو نوبت آگهی در نشریات محلی اقدام کنند و این کار منع قانونی ندارد؛ اما در سایر موارد، آگهی‌های تبلیغاتی حتماً باید توسط هیئت نظارت نظام پزشکی تأیید شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان با تأکید بر اینکه در بررسی محتوا و شیوه درخواست‌ها هیچ‌گونه نظر شخصی دخیل نیست، خاطرنشان کرد: هیئت نظارت بر تبلیغات پزشکی هر 15 روز یک بار تشکیل شده و معمولاً بلافاصله هم پاسخ مثبت یا منفی هیئت به درخواست‌کننده اعلام می‌شود؛ اما مواردی هم وجود دارد که چگونگی آن را باید از تهران استعلام کنیم.

وی تصریح کرد: اگر به پزشکی پاسخ منفی داده شود، به این علت است که از نظر نظام‌پزشکی یا محتوا و یا اینکه نحوه تبلیغ وی، غیر قانونی تشخیص داده شده است.

منع قانونی حضور پزشکان در صدا و سیما بدون مجوز نظام پزشکی

عظیم با بیان اینکه حضور پزشکان در برنامه‌های صدا و سیما بدون مجوز نظام پزشکی منع قانونی دارد، گفت: در تهران برنامه‌هایی وجود دارد که از نظر سازمان، غیر قانونی بوده و با فرد خاطی برخورد می‌شود.

قابل توجه اینکه تبلیغات پزشکی به دو دسته اشخاص و مطب‌ها و مؤسسه‌ها، داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و... تقسیم می‌شود که برای درخواست مجوز تبلیغات، دسته اول باید به سازمان نظام پزشکی و دسته دوم به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند که هر یک از این نهادها قوانین خاص خود را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این‌باره گفت: تبلیغات حق افراد است و ما کسی را از حق خود محروم نمی‌کنیم؛ اما این حق را هم نمی‌دهیم که فردی با تبلیغات بی‌پایه و اساس اطلاعات اشتباه به مردم بدهد.

وضع قوانین تبلیغات پزشکی در راستای صیانت از حقوق مردم

حبیب‌الله موسوی‌بهار با تأکید بر اینکه وضع قوانین برای تبلیغات پزشکی در راستای صیانت از حقوق مردم است، ادامه داد: نوع، شیوه و مضمون تبلیغات برای ما مهم است و اگر کسی رعایت نکند قطعاً مجوز وی را باطل می‌کنیم.

وی با اشاره به پخش برخی برنامه‌ها از صدا و سیمای مرکز همدان، اظهار کرد: اخیراً با صدا و سیما مکاتبه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه برای تبلیغات و حضور پزشکان در برنامه‌های مختلف، شورای همکاری بین صدا و سیما، دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی استان تشکیل شود.

ناگفته نماند در ماه‌های اخیر تعدادی از پزشکان همدان از تأخیر در صدور مجوز تبلیغات گلایه دارند و از بلاتکلیفی خود در این زمینه، ابراز نارضایتی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha