سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 107527

سلامت نیوز : یک فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه بسیاری از دردهای کمری ناشی از روش نامناسب حمل اجسام است، گفت: اغلب افراد به ویژه هنگام برداشتن اجسام از زمین دچار کمر دردهای ناگهانی می‌شوند بنابراین با رعایت نکات صحیح بلند کردن اجسام از زمین می توان از این عارضه پیشگیری کرد.

دکتر محمد مهدی امام در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه قبل از شروع فعالیت‌های روزانه باید چند دقیقه نرمش کرد، گفت: کمردرد از مشکلات شایعی است که افراد هنگام خانه تکانی از آن شکایت دارند لذا انجام نرمش‌های کششی کمر در ابتدای روز، علاوه بر بالا بردن روحیه و شروع یک روز مفرح و پرانرژی موجب آمادگی عضلات کمر و پیشگیری از تحمل دردهای طاقت فرسا می شود.

وی با تاکید بر اینکه روش صحیح بلند کردن اجسام نیز در پیشگیری از بروز کمر درد اهمیت دارد، گفت: میزان وزن اجسام هنگام حمل و نقل باید متناسب با توانایی افراد باشد بنابراین هنگام بلند کردن اجسام سنگین به ویژه در روزهای پایانی سال که همه اشتیاق خانه تکانی دارند، باید از فردی دیگر کمک گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: هنگام بلند کردن اجسام باید ضمن خم کردن زانوها، پاها به اندازه عرض شانه باز باشد.

امام با بیان اینکه هنگام حمل باید اجسام حتی الامکان به تنه نزدیک باشد، گفت: باید هنگام برداشتن اجسام از زمین، هرچه نزدیک‌تر به جسمی که می‌خواهید بلند کنید قرار گرفته، زانوها را خم و عضلات شکم را سفت کرده، کمر مختصری خم شود و در ناحیه پشت انحنایی ایجاد نشود.

هنگام بلند کردن اجسام عجله نکنید

وی افزود: هرگز نباید هنگام بلند کردن اجسام کمر چرخانده شود. اگر نیاز است جسم به یک سو حرکت داده شود باید ابتدا انگشتان پا و سپس همه بدن به آن سمت چرخانده شود و اگر بلند کردن جسم امکان پذیر نباشد، باید بدون هل دادن، جسم روی زمین کشیده شود.

این فوق تخصص روماتولوژی، بلند کردن آرام و تدریجی اجسام را از مهمترین روش‌های مقابله با کمر درد دانست و افزود: حرکات با عجله و پرشی می‌تواند موجب آسیب عضلات ناحیه کمری شود.

امام در پایان یادآور شد: اگر فشار داخل دیسک در سطح مهره سوم و چهارم کمری که بیشترین آسیب‌ها در این ناحیه است، در حالت ایستاده 100 باشد، این فشار به طور قابل توجهی با خم شدن به سمت جلو افزایش یافته و به حدود 150 می رسد و اگر همراه بلند کردن جسم باشد، به حدود 220 می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha