پزشکان ایرانی برای نخستین بار در کشور سلولهای بنیادی را به شیوه ای ابداعی به قلب یک کودک 10 ساله مبتلا به نارسایی شدید قلبی با بیماری گسترده عضله قلب (کاردیومیوپاتی) پیوند زدند.

دکترعلی اکبر زینالو مجری طرح و سرپرست تیم پیوند با اعلام این خبر افزود: در این روش تحقیقاتی، سلولهای بنیادی مغزاستخوان کودک پس از تکثیر و فرآوری به قلب پیوند زده شده است .
وی ادامه داد: در این عمل تهاجمی که به مدت دو ساعت در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران انجام شد، سلولها از طریق لوله هایی باریک، بدون عمل جراحی از طریق سرخرگ های محیطی به شریان های تغذیه کننده قلب کودک (کرونر) منتقل شد.
دکتر زینالو تصریح کرد: در این شیوه با تکنیک پیچیده ای ، جریان خون شرائین قلب برای جذب بهترسلولها با بستن وریدهای قلب (سینوس کرونر) کند شده است.
وی انجام این عمل بزرگ را حاصل تلاش یک تیم 10 نفره از محققان و پژوهشگران کشور دانست و اظهار امیدواری کرد: با اختصاص بودجه کافی بتوان به پرسش های پیش روی دانشمندان این رشته پاسخ گفت.
دکتر محمدرضا محمد حسنی عضو تیم پیوند فوق نیز با تایید این خبر، حال عمومی کودک را پس ازعمل رضایت بخش ارزیابی کرد و افزود: این عمل خوشبختانه بدون عارضه به پایان رسید و بررسی اولیه حاکی از موفقیت پیوند بوده است.
دبیرکنگره انجمن آتروسکلروز اظهار داشت: توفیق ها و نوآوری های دانشمندان کشورمان در مورد پیوند سلولهای بنیادی به صورت یک سمپوزیوم جداگانه در دهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق ارایه خواهد شد.
دهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق با هدف ارایه جدیدترین دستاوردهای انجام شده در این رشته 22 تا 25 خردادماه امسال در سالن همایش های رازی برپا می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha