رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرعلمی در مورد مزایای زایمان سزارین از بررسی سلامت دو گروه از نوزادان متولد شده به روش طبیعی و سزارین خبر داد.

دكتر نسرین چنگیزی در گفت وگو با ایسنا، افزود: در حالی برخی از افراد و حتی بسیاری از پزشكان معتقد به مزایای زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی هستند كه در هیچ كتابی عارضه‌ای برای زایمان طبیعی بیان نشده است.

وی گفت: براساس آخرین رفرانس‌ها و مقالات علمی سلامت نوزادان طبیعی بیشتر از متولدین به روش زایمان سزارین است.

رییس سلامت مادران وزارت بهداشت با بیان اینكه مزایای عنوان شده برای زایمان سزارین از سوی برخی افراد به اثبات نرسیده است درعین حال به مضرات ناشی از این نوع سزارین برای مادر و نوزاد اشاره كرد و گفت: همچنین در هیچ كتابی مطرح نشده كه مزایایی از قبیل افزایش هوش و سطح ایمنی به نوع زایمان مرتبط است.

دكتر چنگیزی با اعلام این كه مشكلات تنفسی زودگذر در نوزادان به دنیا آمده از طریق سزارین بیشتر مشاهده می‌شود، اظهار كرد: از سوی دیگر این نوزادان به علت تولد از پیش تعیین شده و زودهنگام به برخی نارسایی‌های احتمالی نیز مبتلا می‌شوند.

به گفته این متخصص زنان و زایمان، همچنین آسیب‌های حین زایمان برای مادر و نوزاد در روش سزارین بیشتر امكان وقوع دارد. این در حالی است كه براساس نتایج برخی تحقیقات نوزادان متولد از طریق سزارین بیشتر درگیر عوارض عاطفی می‌شوند.

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت این اظهارنظرعامیانه را كه زایمان به روش سزارین موجب افزایش هوش كودك می‌شود را مردود اعلام و تصریح كرد: این موضوع در هیچ یك از كتب علمی مطرح نشده است.

دكتر چنگیزی در پایان با تاكید بر مزایای زایمان طبیعی به ویژه در مقایسه با زایمان سزارین خاطرنشان كرد: البته زایمان طبیعی باید با رعایت اصول استاندارد و تحت كنترل صورت گیرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha