پزشكان هشدار دادند: خالكوبی می‌تواند منجر به بروز واكنش‌های آلرژیك و حتی در برخی موارد زخم‌های دائمی شود.

با توجه به گرایش فزاینده به خالكوبی بویژه در بین جوانان و نوجوانان غربی متخصصان تاكید كردند: یك خالكوبی تازه درست شبیه زخم است و به همین دلیل اگر به طور مناسب حفاظت و تمیز نشود ممكن است به راحتی آلوده و عفونی شود. عفونت‌های باكتریایی بسیار شایع هستند و در صورت غفلت و بی توجهی، جدی و خطرناك شده و حتی ممكن است خالكوبی چركی شود. آب، صابون و حتی نور خورشید ممكن است برای خالكوبی خطرناك باشد.


پزشكان هشدار دادند كه این خطر به اندازه‌ای جدی است كه حتی می‌تواند به بروز عفونتهایی چون ایدز و سل منجر شود.

آنها هم چنین درمورد رنگها، مواد شیمیایی و تجهیزاتی كه برای خالكوبی كردن استفاده می‌شوند، هشدار دادند.

آنها می‌گویند؛ اگر جنس رنگهای استفاده شده برای خالكوبی مناسب نباشد، مشكل ساز می‌شود. بیشتر این رنگها حاوی نمك آهن هستند. برای تولید رنگهای متنوع از سولفات مس هم در آنها استفاده می‌شود. اگر جنس رنگ خوب نباشد بدن نسبت به این نمكها واكنش آلرژیك نشان خواهد داد.

دكتر نینا خانا، پروفسور متخصص پوست در هند تاكید كرد: علاوه بر اینها افرادی كه پوستهای حساس دارند در صورت خالكوبی كردن ممكن است مبتلا به عارضه‌ای موسوم به «دانه‌های خارج بدنی» شوند. این عارضه منجر به تشكیل برآمدگی‌ها و برجستگی‌هایی در اطراف دانه‌های رنگی خالكوبی می‌شود. برداشتن چنین برجستگی‌هایی تنها با عمل جراحی امكان پذیر است.

هم چنین گروهی دیگر از پژوهشگران با ارائه نتایج مطالعات جدید خود هشدار دادند: خالكوبی می‌تواند باعث بروز اختلالات شخصیتی شود.

این تحقیق در مجله شخصیت و بهداشت روانی منتشر شده كه روی گروهی از بیماران روان پریش بستری شده كه مرتكب جرم و خلاف شده بودند،‌انجام گرفته است.

نتایج مطالعات روی 36 بیمار مرد نشان داد: خالكوبی كردن باعث بروز نوعی اختلال روانی موسوم به «اختلال شخصیتی ضد اجتماعی» می‌شود.

شایعترین ویژگی‌های این اختلال روانی فقدان احساس همدردی و ندامت، پایین بودن تحمل در برابر اضطراب و نگرانی و بی‌محتوایی و تهی بودن است.

تحقیقات نشان داد: در مردانی كه خالكوبی داشتند نرخ ابتلا به این اختلال 73 درصد اما در مردان بدون خالكوبی این رقم 29 درصد بوده است.

هم چنین مردانی كه دچار این مشكل روانی بودند بسیار بیشتر تمایل داشتند كه خالكوبی‌های بزرگتر در نقاطی از بدن داشته باشند كه در معرض دید است.

در مرحله بعدی مطالعات این پژوهشگران درصدد هستند دریابند كه آیا نوجوانانی كه خالكوبی انجام می‌دهند گرایش بیشتری برای بروز چنین رفتارهای ضد اجتماعی و در نهایت ابتلا به این اختلال روانی را دارند؟

برای پاسخ به این سوال در حال حاضر تحقیقات آكادمیك بیشتری در دست انجام است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha