بدون در نظر گرفتن زمینه های بیولوژیکی در افراد ، شایع ترین دلایل رشد افسردگی در دوران نوجوانی برداشتهای نادرست افراد نسبت به خود بوده طوری که در قالب عدم رضایت از خود ، حالات مقایسه ای خود با دیگران نمود می یابد.

برداشتهای نادرست فردی شایع ترین علل رشد افسردگی در نوجوانی

 
به گزارش سلامت نیوز دکتر بهروز بیرشک ، یک متخصص روانشناسی در گفتگو با مهر افزود: اغلب نوجوانان در این سن تصور می کنند که انتظاراتی که از خود دارند ، قابل دستیابی نبوده و از طرفی چون وارد مرحله ای از زندگی می شوند که نه کودک هستند و نه بزرگسال دچار نوعی بلاتکلیفی شده و تلاش می کنند خود را با شرایط جدید وفق دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در صورتی که افراد در دوران قبلی از نوجوانی طوری پرورش یافته باشند که مورد تایید اطرافیان خود به ویژه اعضای خانواده باشند ، زمینه خودپنداری در آنها بهتر رشد یافته و برنامه ریزی مشخصی برای آینده خود خواهند داشت ضمن اینکه وجود یک هم صحبت در محیط خانواده برای کسب راهنمایی در برخی موارد برای کاهش و حذف زمینه های افسردگی نوجوانان امری لازم و ضروری است.

به اعتقاد وی ، اگر جنبه های مورد اشاره برای نوجوانان وجود نداشته باشد ، متاسفانه نوجوان در حالت برزخ قرار گرفته و نمی داند کجا هست و چه انتظارات و توقعاتی می تواند از خود داشته باشد. همچنین انجام مقایسه با هم سن و سالان از طرف خود نوجوان و یا اطرافیان وی می تواند آسیبهای جدی به روحیه نوجوان وارد ساخته و زمینه های بروز افسردگی را در او ایجاد کند.

عضو هیئت علمی انستیتو روانپزشکی تهران تصریح کرد: متاسفانه در اغلب اوقات مقایسه نوجوانان با سایر هم سن و سالان او در میان اقوام و نزدیکان این احساس را نوجوان ایجاد می کند که اطرافیان او از توانایی های بیشتری برخوردار بوده و نسبت به او موفق تر هستند به همین لحاظ اعتماد به نفس در او کاهش یافته و احساس ناتوانی در نوجوان رشد می یابد.

بیرشک ، مهمترین عامل کاهش و رفع افسردگی در بین نوجوانان را ، خانواده دانست و افزود: وقتی محیط خانواده سرشار از محبت ، آرامش و روابط صمیمی میان اعضاء باشد زمینه های ابتلا و رشد افسردگی در میان فرزندان آن خانواده به ویژه نوجوانان به وجود نیامده و یا در مقایسه با سایر خانواده ها در مقیاس کوچکتری خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این ، قوانینی که در خانواده ها وجود دارد می تواند در کاهش رشد افسردگی در میان نوجوانان موثر واقع شود لذا توصیه می شود آزادی و یا محدودیت بیش از حد فرزندان از سوی والدین صورت نگیرد اما فرصتی در اختیار نوجوانان برای نزدیک شدن والدین و ایجاد رابطه دوستی میان فرزندان و والدین فراهم شود.

بیرشک همچنین توصیه کرد: زمانی در خانواده ها برای طرح مسائل تعیین شود تا نوجوان اجازه طرح مسائل ، مشکلات و نظرات خود را داشته و احساس پذیرفته شدن از سوی اعضای خانواده را داشته باشد ضمن اینکه با این کار خودپنداری در فرزندان بویژه آنها که در سنین نوجوانی قرار دارند، به نحو موثری افزایش پیدا می کند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به والدین توصیه کرد: برای هدایت و راهنمایی نوجوانان، آنها را با خصوصیات و تحولاتی ویژه این سنین آشنا ساخته و با اطلاعاتی که در این زمینه به فرزندان خود می دهند زمینه های اضطراب و نگرانی را در آنها کاهش دهند. ضمن اینکه با این اقدام احساس توجه اطرافیان بویژه والدین در نوجوانان موجب می شود که پذیرش راهنمایی ها و هدایت آنها سهل تر صورت گیرد.

وی همچنین یادآور شد: والدین نباید توقعات و انتظاراتی بیش از توان فرزندان نوجوان خود داشته باشند، آنها را با دیگران مقایسه نکنند تا هیچ گاه زمینه حسادت، لجاجت و احساس سرخوردگی و در برخی موارد مقابله با والدین در آنها ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha