یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
کد خبر: 120957

آسپرین با دوز بالا برای تسکین درد در بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است بر گردش خون نوزاد تأثیر بگذارد، به خصوص اگر پس از 30 هفته برای مدت طولانی مصرف شود.

نکاتی درباره داروهای ضددرد در حاملگی و شیردهی

بارداری، شیردهی و باروری با مصرف آسپرین برای تسکین درد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس، پاراستامول به عنوان اولین انتخاب مسکن برای زنان باردار توصیه می شود.

بین دوز بالا آسپرین (قرص 300 میلی گرم) و آسپرین با دوز پایین (75 میلی گرم 150 میلی گرم در روز) تفاوت وجود دارد. آسپرین با دوز پایین ممکن است توسط پزشک یا ماما برای جلوگیری از بیماری به نام پره اکلامپسی تجویز شود و مصرف آن در طول بارداری بی خطر است.

با این حال، آسپرین با دوز بالا برای تسکین درد در بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است بر گردش خون نوزاد تأثیر بگذارد، به خصوص اگر پس از 30 هفته برای مدت طولانی مصرف شود. اگر پاراستامول درد شما را کنترل نمی کند، قبل از مصرف آسپرین از پزشک مشورت کنید. در حالی که شواهد محکمی مبنی بر اینکه مصرف آسپرین با دوز بالا در 6 ماه اول بارداری (تا 30 هفته) ناایمن است وجود ندارد، سایر مسکن ها ممکن است مناسب تر و به طور بالقوه کمتر برای کودک شما مضر باشند.

اگر بعد از هفته 30 بارداری با دوز بالا آسپرین مصرف کرده اید، به خصوص اگر آن را برای مدت طولانی مصرف کرده اید، در اسرع وقت به پزشک یا ماما خود اطلاع دهید تا بتواند سلامت کودک شما را بررسی کند.

اگر باردار هستید یا تحت درمان باروری هستید، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان یا برخی از ماماها برای شما آسپرین با دوز پایین تجویز کند.

شیردهی و آسپرین

پاراستامول یا ایبوپروفن برای کنترل درد یا دمای بالا در دوران شیردهی توصیه می شود.

آسپرین معمولاً به عنوان مسکن در دوران شیردهی توصیه نمی شود، اما اگر سایر مسکن ها مناسب نباشند، ممکن است پزشک به شما بگوید که آسپرین مصرف کنید. قبل از مصرف از پزشک خود مشورت بگیرید.

آسپرین به مقدار کم وارد شیر مادر می شود. ارتباط احتمالی بین آسپرین و سندرم ری در کودکان وجود دارد. اگر کودک شما دچار عفونت ویروسی یا تب شد، مصرف آسپرین را تا بهبودی مجدد قطع کنید. از طرف دیگر، می توانید به کودک شیر خشک بدهید.

اگر متوجه شدید که کودکتان مثل همیشه خوب تغذیه نمی‌کند، به نظر می‌رسد که به راحتی کبود یا خونریزی می‌کند، یا بثورات پوستی دارد، یا اگر نگرانی دیگری در مورد کودکتان دارید، با پزشک، ماما، داروساز یا پزشک خود صحبت کنید.

باروری و آسپرین

هیچ شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد مصرف آسپرین باعث کاهش باروری در مردان یا زنان می شود.

با این حال، اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، با داروساز یا پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. آنها ممکن است بخواهند درمان شما را بررسی کنند.

تب بر ها و مسکن ها پر مصرف ترین داروها در دوران بارداری هستند

دکتر علیرضا مقتدری طی یادداشتی به بررسی داروهای ضد التهاب و مسکن درد و تب بر که از پر مصرفترین داروها در بارداری هستند پرداخت.

آسپرین یکی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است. در مصرف آسپرین بیش از میزان حداقل روزانه باید ملاحظاتی داشت زیرا از جفت عبور کرده و در مقادیر بالا افزایش خطر دکولمان یا کنده شدن جفت رادارد. در سه ماهه اول بارداری خطر گاستروشزی (اشکال ساختمان شکم نوزاد) دارد.

در صورت لزوم تجویز اسپرین با مقادیر کم باعث کاهش عوارض پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی میشود ودر اختلالات مرتبط با بیماری لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید هم کاربرد دارد.
آسپیرین در دوران شیردهی تا حدی بی خطر است وبخاطر احتمال ایجاد سندرم ری (نوعی بیماری که با اشکال مغزی و کبدی شدید همراه است) وافزایش خطر خونریزی داخلی در شیرخوارباید با مشورت با پزشک مصرف شود.
مصرف ایندومتاسین و ایبوبروفن (یا بروفن و ژلوفن، ادویل) هم پس از هفته 30 بارداری خطر تنگی مجرای شریانی را دارد وپس از سه ماهه اول خطر بروز الیگو هیدر امنیوس را دارند و در شیر دهی منع مصرف ندارند. پیروکسیکام با نظر پزشک در صورت ضرورت تجویز میشود .

ژل ها و پمادها در دوران بارداری

ژل، پماد و کرم دیکلوفناک و بروفن موضعی، ژل پیروکسیکام و پماد متیل سالیسیلات گرچه عوارض کمتری از داروهای خوراکی دارند ولی در بارداری منع مصرف دارند مگر پزشک تجویز آنها را ضروری بداند. مصرف خود سرانه سایر مسکن های موضعی مانند رزماری و و ترکیبات حاوی گیاه پنجه شیطان هم در بارداری ممنوع است.

منتول بدون تجویز پزشک مصرف نشود

عوارض مصرف موضعی منتول مشخص نیست واین دارو هم نباید بدون مشورت با پزشک در بارداری مصرف شود. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ( بروفن ،دیکلوفناک ،ناپروکسن ،پیروکسیکام ،مفنامیک اسید، پونستان،سلکوکسیب،سلبرکس،ملوکسیکام،موبیک،ایندومتاسین) بعد از هفته 30 بارداری یاعث افزایش فشار خون ریوی به علت بسته شدن زودرس داکتوس آرتریوزوس در جنین شده و در طی بارداری ،بخصوص در سه ماهه سوم بارداری منع مصرف دارند مگر پزشک تجویز آنها را ضروری بداند.بدلیل عوارض زیاد این داروها در شیردهی ،فقط با دستور پزشک تجویز و مصرف شوند.

استامینوفن و دوران شیردهی

استامینوفن با مقادیر معمولی داروی بی خطری در دوران حاملگی است و با شیر دهی مشکلی ایجاد نمیکند و پر مصرفترین مسکن دوران حاملگی وشیر دهی است.
مسکنهای اپیوئیدی از جفت در دوران بارداری عبور کرده وارد بدن جنین میشوند اما در دوز معمول خطری ندارند . داروهای کدئینی و مپریدین با دوز معمول منع مصرف در دوران شیر دهی ندارند.
در صورت نیاز به مصرف مسکن نسبتا قدرتمند برای دردهای شدیدتر تجویز استامینوفن کدئین توسط پزشک مناسب است.
به هر حال مصرف کلیه داروها در حاملگی و شیر دهی باید با نظر پزشک باشد و مطالب فوق جهت آگاهی کلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha