پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 123886

سرفه‌ و صاف‌کردن گلو دو عمل بسیار مخرب برای حنجره محسوب می‌شوند. سخن گفتن با صدای بلند و به‌صورت پرفشار نیز به تارآوا‌ها آسیب می‌رساند.

عوامل تهدید‌کننده حنجره

سلامت نیوز: سرفه‌ و صاف‌کردن گلو دو عمل بسیار مخرب برای حنجره محسوب می‌شوند. سخن گفتن با صدای بلند و به‌صورت پرفشار نیز به تارآوا‌ها آسیب می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز، فرناز صادقی  آسیب‌شناس گفتار و زبان در روزنامه شهروند نوشت: منظور از صوت، صدایی است که در حنجره تولید و پس از عبور از حلق، بینی و دهان تقویت می‌شود. صدای تولیدشده در حنجره ضعیف و نازیباست و پس از ایجاد تقویت‌های مناسب در دستگاه گفتاری گوش‌نواز و قابل‌شنیدن می‌شود.
تارهای صوتی در حنجره از قسمت جلو به یکدیگر متصل و در قسمت خلفی از هم جدا هستند. در حالت آواسازی این تارها در تماس با یکدیگر قرار دارند و هوا نمی‌تواند آزادانه از بین آنها عبور کند. بنابراین با فشار حاصل از تنفس از میانشان می‌گذرد و باعث ارتعاش تارآواها و سپس تولید صوت می‌شود.
عوامل گوناگونی بر صدای انسان موثرند که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
- استفاده نامناسب از تار آواها... مانند بلند یا زیاد حرف‌زدن، سخن گفتن با فک بسته، آوازخواندن، جیغ‌زدن، سرفه‌ شدید یاخندیدن نامناسب
- مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
- بیماری‌های گوارشی ... ریفلاکس معده (ترش‌کردن و برگشت غذا به مری) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های گوارشی است که بر تارهای صوتی اثر سوء دارد.
سوءتغذیه ، پرخوری و مصرف زیاد موادغذایی و استفاده بیش از حد ادویه‌ها
- بیماری‌های مختلف، ازجمله عفونت‌های تنفسی، آسم، پولیپ و سرطان حنجره
- شغل، افرادی ناگزیرند که به‌صورت حرفه‌ای از صدای خود استفاده کنند مانند خوانندگان، سخنرانان، بازیگران، مداحان و معلمان
معلم و صوت
هنر تدریس و حرفه معلمی نیازمند توان و تحمل بالای صوتی است. معلم ناگزیر است برای مدت طولانی در زمینه‌ای از سروصدای محیطی با صدای بلند سخن بگوید. صدای معلم مهم‌ترین ابزار او در کلاس است. صدای بسیاری از معلمان در ابتدای دوره شغلی طبیعی است اما ممکن است طی سال‌های تدریس  به انواع اختلالات صوتی مبتلا شوند.
تحقیقات گوناگون در زمینه اختلالات صوتی آموزگاران انجام شده است و شایع‌ترین علایم گزارش شده عبارتند از: 
خستگی صوتی، گرفتگی صدا، احساس درد یا ناراحتی در گلو، ضعیف یا بم شدن تن صدا
عوامل گوناگونی خطر ابتلا به این اختلالات را تشدید می‌کند که از میان آنها می‌توان به ساعات زیاد تدریس در هفته، سر و صداهای زمینه و وضعیت اکوستیکی نامناسب کلاس‌ها و نیز مشکلات سلامت عمومی و استرس اشاره کرد.
علاج واقعه قبل از وقوع...
همواره شنیده‌ایم که پیشگیری آسان‌تر از درمان است. بهداشت  صوت یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این دسته از بیماری‌هاست. باید خاطرنشان کرد که بسیاری از اقدامات پیشگیرانه اثربخش، کم‌هزینه و حتی رایگان هستند... رعایت بهداشت صوت می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد.
- عادت‌های نامناسب صوتی را کنار بگذارید. سرفه‌ و صاف‌کردن گلو دو عمل بسیار مخرب برای حنجره محسوب می‌شوند. سخن گفتن با صدای بلند و به‌صورت پرفشار نیز به تارآوا‌ها آسیب می‌رساند.
- در مواقع ضروری که ناچار به صحبت در مکانی بزرگ یا میان همهمه هستید از وسایل تقویت‌کننده صوتی استفاده کنید.
- از ابتدا تا انتهای هر جلسه تدریس یکسره صحبت نکنید بلکه  بهتر است تدریس خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در میانه آن حنجره اندکی استراحت داشته باشد... انجام فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان مانند روخوانی از روی درس، پرسش و پاسخ و... فعالیت‌هایی هستند که به دستگاه گفتاری معلم رخصت آرامش می‌دهند.
- آلودگی صوتی و سروصدای کلاس را کنترل کنید
هنگام همهمه برای ساکت‌کردن کلاس نیازی به بلندکردن صدایتان نیست، کافیست برای مدتی سکوت کنید و دانش‌آموز خاطی را بنگرید. به‌جای سخن گفتن پرفشار و همراه با تحکم آرامش خود را حفظ کنید. چهره خود را در هم نکشید تا از تنش و انقباضات عضلانی اضافی در ناحیه سر، صورت، گردن و نیز حنجره در امان باشید.
- علایم استرس‌زا را حذف کنید
استرس می‌تواند باعث بروز علایمی از قبیل افسردگی، بی‌قراری، بی‌خوابی، تندخویی و حتی بروز برخی مشکلات جسمی شود. علایم استرس را در خود و در دانش‌آموزان شناسایی کنید. از تکنیک‌های تغییر رفتار و شیوه‌های تشویقی استفاده کنید. تغییر رفتار معلم معمولا منجر به تغییر رفتار دانش‌آموز خواهد شد.
- مراقب تغذیه و برنامه غذایی خود باشید
تغذیه از عوامل موثر بر سلامت عمومی است. توجه به تنوع غذایی و رفع نیازهای بدن و استفاده از گروه‌های مختلف خوراکی ضروری است. در برنامه غذایی خود از چهار گروه پروتئین، نشاسته، چربی‌ها، میوه و سبزیجات استفاده کنید. در ساعات مشخصی از شبانه‌روز غذا بخورید. بهتر است بین زمان صبحانه و اولین کلاس تدریس حداقل یک ساعت فاصله وجود داشته باشد. میان‌وعده‌های سبک و زودهضم مانند میوه‌ها را انتخاب کنید. لقمه‌هایی کوچکتر بردارید و آنها را با سرعت کم و به تعداد بیشتری بجوید.
- مایعات بیشتری بنوشید
مسیر تنفسی فوقانی باید مرطوب باشد. مرطوب بودن مسیر عبور هوا باعث سهولت حرکت تار آوا‌ها هنگام ارتعاش و تولید صوت می‌شود. کم‌بودن میزان مصرف آب منجر به واکنش فیزیولوژیک بدن، تغییرات فشارخون و تغلیظ مخاط در سیستم تنفسی فوقانی می‌شود. استنشاق بخار به کمک دستگاه‌های بخور و نوشیدن آب باعث رطوبت مناسب سطح داخلی دهان و گلوی فرد می‌شود و از غلظت مخاط در قسمت‌های مزبور خواهد کاست.
- از هر گونه آلودگی‌های استنشاقی خودداری کنید
مواد مختلفی باعث آلودگی هوا می‌شوند که استنشاق آنها برای  عموم مردم به‌ویژه معلمان خطرناک است. برخی از این مواد عبارتند از: دود دخانیات، دود حاصل از وسایل نقلیه، گرد و خاک، گرده گیاهان و گاز‌های شیمیایی.
رسوب این مواد برسطح داخلی حلق و حنجره احتمال بروز اختلالات صوتی را افزایش می‌دهد. مصرف دخانیات باعث تحریک گلو و سرفه‌های پی‌درپی می‌شود که خطر التهاب و عفونت‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.
  بانوان دقت کنند
خانم‌ها به‌واسطه تغییرات هورمونی  دوران بارداری، زمان قاعدگی  یا دوران یائسگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات صوتی هستند و به همین علت بیش از مردان باید در رعایت بهداشت صوت دقت کنند.    
- بیماری‌های تنفسی و گرفتگی‌های صدا را جدی بگیرید
بیماری‌های بسیاری وجود دارند که عملکرد حنجره، تنفس و صدای فرد را با مشکل مواجه می‌کنند. بسیاری از اختلالات حنجره علایمی مشابه با سرماخوردگی‌های ساده دارند. در صورت تداوم علایمی چون گرفتگی صدا، نفس آلودگی یا دوصدایی و حتی قطع گاه‌به‌گاه صدا هنگام صحبت‌کردن حتما به متخصص مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha