پژوهشی که اخیرا توسط اقتصاد‌دان‌های آمریکایی انجام شده نشان می‌دهد که سهم بیشتری از ثروت که به زنان شاغل می‌رسد، به آنها اجازه می‌دهد که تشکیل خانواده بدهند و بچه‌دار شوند.

سلامت نیوز: پژوهشی که اخیرا توسط اقتصاد‌دان‌های آمریکایی انجام شده نشان می‌دهد که سهم بیشتری از ثروت که به زنان شاغل می‌رسد، به آنها اجازه می‌دهد که تشکیل خانواده بدهند و بچه‌دار شوند.
-
به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، برخلاف باور مرسوم در مورد کمتر بودن تعداد فرزندان زنان شاغل، یافته‌های اخیر حاکی از آن است که آنها تمایل بیشتری به فرزند آوردن دارند.

به نوشته گاردین، تاکنون باور بر این بود که یکی از واقعیت‌های زندگی مدرن امروزه این است که زنان شاغل کمتر بچه می‌شوند. بر این اساس، زنانی که دارای تحصیلات عالیه هستند مشغول به‌کار می‌شوند و معمولا دیرتر از زنان دیگر تشکیل خانواده می‌دهند و به عنوان نتیجه آنها کمتر از  حد معمول بچه دارند.

با این‌حال تحقیقی که اخیراً در ژورنال Economic منتشر شده، حاکی از آن است که که این عقیده دیگر درست نیست و در سه دهه اخیر افزایش قابل توجهی در آمار باروری زنان تحصیلکرده دیده شده است.

آمار باروری در زنان دارای تحصیلات عالی دانشگاهی بیش از 50 درصد رشد داشته است

تحقیقات انجام شده توسط دو اقتصاددان به‌نام‌های موشه هیزن و حُسنی زوابی نشان داده است که در 30 سال اخیر اگرچه آمار باروری در میان زنان آمریکایی که مدارک تحصیلی متوسطی دارند، کاهش یافته است اما در زنان دارای تحصیلات عالی دانشگاهی بیش از 50 درصد رشد داشته است.

این اقتصاددانان با آنالیز کردن داده‌ها و یافته‌های مربوط به زنان آمریکایی، متوجه شده‌اند که نرخ باروری در زنانی که مدرک دیپلم نداشتند 2.24 بچه بوده است. نرخ باروری در زنانی که دارای دیپلم هستند به 2.09 بچه کاهش یافته و در زنانی که در کالج تحصیل کرده‌اند، این نرخ به 1.78 کاهش پیدا کرده است.

اما این نرخ در میان زنانی که تحصیلات دانشگاهی دارند به 1.88 افزایش یافته است و در زنانی که دارای تحصیلات عالیه هستند این نرخ به 1.96 افزایش یافته است. در سال 1980 نرخ باروری در زنانی که 16 سال یا بیشتر تحصیل کرده‌اند 1.2 بوده است.

این اقتصاددان توضیح می‌دهد که: «رابطه بین باروری و زنان تحصیل کرده در آمریکا اخیرا‌ به نموداری U شکل تبدیل شده است.»

این اقتصاددانان در ادامه توضیح می‌دهند که گسترش شکاف نابرابری ممکن است توضیح دهد که چرا نرخ باروری در میان زنان تحصیل‌کرده افزایش یافته است. بحث تقسیم ثروت میان مردم فقیر و پولدار، زنان را در جامعه آمریکا به دو گروه تقسیم کرده است: زنانی که قادر هستند برای  بزرگ کردن بچه‌هایشان و اداره خانه‌شان کمک فراهم کنند و زنانی که خواستار این خدمات هستند ولی می‌خواهند با قیمت پایینی این کار را تمام کنند. شکاف درآمدی بین این دو گروه به سرعت در حال رشد کردن است.

این تحقیق کشف کرده است که هزینه‌های نیروی کار در صنعت نگهداری کودکان نسبت به دستمزد زنان آمریکایی که داری تحصیلات دانشگاهی هستند به ترتیب 10 و 16 درصد در 30 سال اخیر کاهش یافته است.

هیزن می‌گوید یافته‌های او  حدسی را که از قبل داشته است به اثبات می‌رساند. «متوجه شده‌ام که افرادی که داری شغل هستند و هر روز کار می‌کنند تا پول کافی بدست آورند دارای بچه‌های بیشتری هستند. و بعد که به اطلاعات و داده‌ها مراجعه می‌کنی، می‌فهمی که این کاملا درست است.»

زنان تحصیل‌کرده دوست دارند امکانات لازم برای داشتن یک خانواده بزرگ را فراهم کنند

او اضافه می‌کند که زنان تحصیل کرده دوست دارند امکانات لازم برای داشتن یک خانواده بزرگ را فراهم کنند. «شما پرستار بچه دارید، افرادی که لباس‌ها و کت و شلوارها را از خشکشویی تحویل بگیرند، مواد غذایی را از سوپرمارکت برایتان بخرند و شام برایتان بپزند و هرروز صبح بتوانید همه کارها را به عهده او بگذارید.»

یافته‌های این تحقیق پرسش‌هایی را در مورد این امکان افزایش نرخ باروری در میان زنان تحصیلکرده اروپایی نیز مطرح کرده است. هیزن می گوید با توجه اینکه به نابرابری در بریتانیا «در مقایسه با اروپا بالاست»، شانسی برای تکرار  این روند در بریتانیا نیز وجود دارد.

بسیاری از زنان انگلیسی علاقه‌مند به داشتن سومین فرزند هستند

سبحان فریگارد از بنیانگذاران انجمن آنلاین بریتانیایی موسوم به نت‌مامز، می‌گوید که بسیاری از زنان از سایت او برای نشان دادن علاقه‌شان به داشتن سومین فرزند استفاده می‌کنند. او اضافه می‌کند: «اما آنها می دانند که نمی‌توانند از پس مخارج این زندگی بربیایند. زنانی که داری شغل خوبی هستند و می‌توانند مخارج یک پرستار بچه و خدمتکار را فراهم کنند، کسانی هستند که می‌توانند سه بچه داشته باشند.»

فریگارد به این نکته نیز اشاره می‌کند که برخلاف آمریکا، در بریتانیا مخارج بالای نگهداری از کودک باعث می‌شود که داشتن خانواده بزرگ غیرقابل دسترس باشد. «این چیز وحشتناکی است که ما در انجمن‌ها می‌شنویم. بسیار از زنان می‌گویند که مجبورند فاصله زیادی بین بچه‌دار شدنشان بندازند تا بتوانند یک بچه را به مدرسه بفرستند و بعد صاحب بچه دیگری شوند.»

تحقیقی در سال 2008 افزایش قابل توجهی در تناسب میان خانواده‌هایی که دارای 3 و 4 فرزند هستند و خانواده‌های فوق پولدار نشان داد. آنجلا آرندتس مدیر اجرایی سابق برند باربری، 3 بچه دارد. هلنا موریسی رئیس شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری نیوتن 9 بچه دارد.

اما تاکنون کمتر در مورد وجود ارتباط گسترده‌تر میان تحصیلات دانشگاهی و نرخ باروری (و نتایج آن) دقت به عمل آمده است. این اقتصاددانان گفته‌اند: «با در نظر گرفتن همبستگی قوی که میان تحصیلات والدین و فرزندان وجود دارد و تعداد بیشتر بچه‌هایی که از خانوده‌های تحصیلکرده می‌آیند، به این نتیجه می‌رسیم که نسل بعدی نسبتا تحصیل کرده‌تر خواهد بود.»  اقتصاددانان  اضافه کرده‌اند: «این خبر خوبی در مورد رشد ( تحصیلی جامعه) است.»

هلنا موریسی، رئیس شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری نیوتن، هم شغلی پر درآمد دارد و هم خانواده‌ای بزرگ. او  9 فرزند دارد.

هیزن و زوابی خبر دادند که تئوری گسترش شکاف درآمدی سومین عامل در افزایش نرخ باروری در زنان تحصیلکرده است. به گفته آنها یکی دیگر از عوامل محتمل این است که والدین زنان تحصیلکرده تمایل بیشتری در بر عهده گرفتن مسئولیت پروش فرزندان دارند تا والدین زنانی که تحصیلات کمتری دارند.

سومین توضیح می‌تواند این باشد که زنان تحصیل کرده اطلاعات بیشتری درباره «فناوری‌های کمک باروری» دارند که به آنها کمک می‌کند که سال‌های بیشتری را در دانشگاه سپری کنند بدون اینکه شانس خود را برای بچه‌دار شدن کاهش دهند. در حال حاضر شواهدی در این مورد وجود دارد که کارفرمایان می‌دانند که پرداخت هزینه این نوع تکنولوژی‌ها می‌تواند در جذب کارمند به آنان کمک کنند. نمونه‌اش شرکت‌های اَپل و فیس بوک هستند که برای جذب بیشتر کارمندان زن ‌«منجمد کردن تخمک» را به آنها پیشنهاد می دهد.

منبع: گاردین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha