یک متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی گفت: بررسی ها نشان می دهد میزان آزارهای روحی کودکان و نوجوانان 80 درصد بیشتر از آزارهای جسمی آنان شده است.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر افزود: کودک آزاری یکی از هنجارهای رو به افزایش و آزار دهنده اجتماعی است که در این میان آزارهای روحی بیش از آزارهای جسمی مشاهده می شود.

این متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: گرچه آزارهای فیزیکی اعم از تنبیهات سبک و یا آزارهای عمیق آثار نا مطلوبی بر روح و روان فرزندان باقی می گذارد اما زیان های آزارهای روحی گسترده تر و فراگیر تر از آزارهای جسمانی است.

وی معتقد است تحقیر، مقایسه فرزندان با دیگران ، بکار بردن القاب زشت برای فرزندان ، بزرگ نمایی نقاط ضعف آنان ، تنبیه کودکان و نوجوانان در حضور دیگران و تمسخر نقاط ضعف حتی در حضور اعضای خانواده از اصلی ترین آزارهای روحی و روانی هستند که در کنار سخت گیری های انضباطی و تحصیلی از دلایل اصلی افت تحصیلی ، گریز از مدرسه، افسردگی و سایر آسیب های رفتاری و اخلاقی محسوب می شوند.

ابهری تاکید کرد: والدین لازم است با توجه به حساسیت روحی و لطافت روان نوجوانان و جوانان ، از کانال های دوستی و مشاوره ای به رفع کاستی های تربیتی فرزندان اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha