آلودگی هوا، متهم اصلی سرطانها در ایران این روزها باز هم جنجال آفرین شده.میزان بنزن موجود در هوا که عامل اصلی بسیاری از بیماری های مردم در سالهای اخیر بوده است محل بحث منتقدان است اما طبق اعلام سازمان محیط زیست میزان آن همچنان میزان استاندارد بوده و دلیل اصلی آلودگی هوا وارونگی است که هر ساله به دلیل شرایط جوی درتهران بوجود می آید.

تناقض ادعای دلواپسان آلودگی هوا با آمارهای مستند

سلامت نیوز: آلودگی هوا، متهم اصلی سرطانها در ایران این روزها باز هم جنجال آفرین شده.میزان بنزن موجود در هوا که عامل اصلی بسیاری از بیماری های مردم در سالهای اخیر بوده است محل بحث منتقدان است اما طبق اعلام سازمان محیط زیست میزان آن همچنان میزان استاندارد بوده و دلیل اصلی آلودگی هوا وارونگی است که هر ساله به دلیل شرایط جوی در تهران بوجود می آید.

به گزارش سلامت نیوز منتقدانی که در سالهای اخیر که مردم با اقسام آلودگی ها نظیر آلودگی هوا و غذا و .... دست و پنجه نرم میکردند سکوت اختیار کرده و اجازه دادند تا سیاست های غلط دولت قبل شرایط بحرانی متعددی برای سلامت مردم بوجود آورد، امروز میزان بنزن هوای تهران را که به روایت آمار میزان استانداردی است دستاویز انتقاد خود کرده اند و با دادن اطلاعات غلط زمینه را برای تشویش اذهان عمومی آماده میکنند.


هرچند در هیچ کشوری از دنیا چنین محصولی (بنزین پتروشیمی) تولید نمی شود و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت بنزن به طور قطع و یقین سبب ایجاد سرطان می شود و عمده ترین اثرات طولانی مدت بنزن اثر بر روی خون است  و اثرات زیانباری بر روی مغز استخوان دارد و موجب کاهش گلبول های قرمز خون و نهایتا" منجر به آنمی می شود ؛ همچنان عده ای با پایفشاری بر مواضع غیر علمی خود سعی در فرار رو به جلو دارند تا شاید اندکی از بار وجدانی کم کاری سالهای قبل خود بکاهند.

آلودگی هوا و آمار


این در حالیست که با تلاشهای مستمر سازمان محیط زیست طبق آمار واصله اکنون میزان بنزن در سوخت مصرفی به 8 دهم درصد و آروماتیک ها به 33 درصد رسیده است و تا قبل از دوازدهم خرداد که در تهران طوفان اتفاق افتاد هیچ روز ناسالمی گزارش نشده است و حتی تعداد روزهای سالم نسبت به سال 90 حدودا دو برابر شده است.


کاهش محتوای بنزن در سوخت تهران، اراک،اصفهان، تبریز و کرج از حدود ٪6 به زیر ٪۱ و کاهش محتوای ترکیبات آروماتیک از ٪۷۰ به زیر ٪3۵ نیز گواه همین مطلب است.

همچنانکه از شهریور سال گذشته تا امسال اقداماتی نظیر : تصویب راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی در هیئت دولت ،  توقف استفاده از ترکیبات پتروشیمی در سوخت مصرفی کشور ،  توزیع بنزین یورو۴ در شهرهای تهران،کرج،اراک، تبریز و اصفهان ،  ارتقا استاندارد خودروهای سواری به یورو۴ پس از ۹ سال ،  تکمیل شبکه پایش زمینی گرد و غبار و .... تنها بخشی از پیگیری های سازمان محیط زیست بوده برای حفظ سلامت شهروندان بوده که به سر انجام رسیده است.

 البته این نکته حائز اهمیت است که آلودگی هوا تنها یک عامل ندارد که بتوان با حذف آن هوای پاک را برای مردم به ارمغان آورد و این آلودگی نتیجه سیاستهای غلط دولت گذشته بوده که یک شبه قابل حل نیست و رسیدن به همین میزان استاندارد در طی این مدت کوتاه قابل تقدیر و نیازمند همکاری های گسترده بین بخشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha