زایمان فرآیند طبیعی بدن، برای تولد نوزاد است . اولین زایمان به طور متوسط ​​۱۲ تا ۲۴ ساعت طول می کشد. معمولا زایمان دفعات بعد از آن کوتاهتر است.

زایمان دقیقا چه زمانی آغاز می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی زایمان در سه مرحله اتفاق می افتد. مرحله اول از زمانی که برای اولین بار انقباضات مداوم می شوند تا زمانی که برای زایمان آماده می شوید ادامه می یابدکه شامل یک مرحله اولیه یا نهفته است، زمانی که انقباضات خفیف هستند و دهانه رحم شروع به تغییر می کند تا به نوزاد اجازه عبور بدهد. مرحله فعال، زمانی که انقباضات قوی هستند و اتفاقات بیشتری برای آماده شدن بدن شما برای زایمان رخ می دهد. و یک مرحله انتقالی زمانی که شما احساس نیاز به فشار می کنید. مرحله دوم زایمان، تولد واقعی نوزاد شما و مرحله سوم زایمان جفت است.

مرحله اولیه یا نهفته

مرحله اول طولانی ترین مرحله زایمان است و می تواند تا 20 ساعت طول بکشد. زمانی شروع می شود که دهانه رحم شروع به باز شدن (گشاد شدن) می کند و زمانی که دهانه رحم کاملاً باز (حدود ۱۰ سانتی متر) می شود .

مرحله اولیه یا نهفته زمانی است که زایمان شروع می شود. انقباضات خفیفی خواهید داشت که بین 15 تا 20 دقیقه فاصله دارند و 60 تا 90 ثانیه طول می کشند. انقباضات شما تا زمانی که فاصله آنها کمتر از 5 دقیقه باشد منظم تر می شود. انقباضات باعث گشاد شدن و از بین رفتن دهانه رحم می شود، به این معنی که کوتاه تر و نازک تر شده و برای زایمان آماده تر می شود. در مرحله اولیه، دهانه رحم شما از 0 تا 6 سانتی متر گشاد می شود و با گذشت زمان انقباضات قوی تر می شوند. در طول این مرحله، ممکن است ترشحاتی از واژن خود داشته باشید که شفاف تا کمی خونی است.

این بخش از زایمان ممکن است ساعت ها طول بکشد. بهتر است آن را در آسایش سپری کنید. در اینجا

مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به این روند انجام دهید:

  • قدم زدن.
  • موقعیت ها را اغلب تغییر دهید.
  • به تمرین تکنیک های تنفس و آرامش ادامه دهید.
  • در یک وان گرم غوطه ور شوید یا دوش آب گرم بگیرید. اگر آب شما شکسته است، قبل از خیساندن در وان با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگه میتونی استراحت کن
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید و چیزی سبک بخورید.
  • اگر قبلاً این کار را نکرده اید، وسایل خود را جمع کنید و برای بیمارستان آماده کنید.

فاز فعال

در این مرحله دهانه رحم از 6 تا 8 سانتی متر باز می شود (به نام فاز فعال)، انقباضات قوی تر می شوند و حدود 3 دقیقه از هم فاصله دارند و حدود 45 ثانیه طول می کشند. ممکن است کمردرد و افزایش خونریزی از واژن داشته باشید. اگر غشای آمنیوتیک یا کیسه آب شما در این مرحله پاره شود انقباضات بسیار قوی تر می شوند.

این قسمت معمولاً حدود 4 تا 8 ساعت طول می کشد. با تمرکز بر مدیریت انقباضات، در این مرحله ممکن است کمی احساس کلافگی داشته باشید و بعضی افراد احساس عصبانیت کنند. شما بیشتر به پزشک ، ماما و یا همراه خود وابسته خواهید بود.

معمولاً در مرحله فعال زایمان است که به بیمارستان یا مرکز زایمان می روید. به محض ورود، از شما خواسته می شود که لباس بیمارستان بپوشید. نبض، فشار خون و درجه حرارت شما بررسی خواهد شد. برای بررسی انقباضات رحمی و ارزیابی ضربان قلب نوزاد، یک مانیتور برای مدت کوتاهی یا به طور مداوم بر روی شکم شما قرار می گیرد. ماما دهانه رحم شما را در طول معاینه لگن بررسی می کند تا تعیین کند که زایمان تا چه حد پیشرفت کرده است.

ممکن است یک آنژیوکت روی دست شما شما قرار داده شود تا در صورت لزوم مایعات و داروها راتزریق کنند. ممکن است به سزارین با بیهوشی عمومی نیاز داشته باشید، به همین دلیل پزشک از شما می خواهد که در این زمان غذا و نوشیدنی خود را محدود کنید .

چند نکته برای کمک به شما در مرحله فعال زایمان:

سعی کنید موقعیت خود را تغییر دهید. احتمالا در این شرایط به دنبال راه هایی برای کاهش ناراحتی ناشی از زایمان خواهید بود.

این چند مورد می تواند شما را کمک کند:

  • بین انقباضات به راه رفتن ادامه دهید.
  • مثانه خود را اغلب خالی کنید تا فضای بیشتری برای سر کودک در لگن ایجاد شود.
  • به تمرین تکنیک های تنفس و آرامش ادامه دهید.
  • از همسر یا همراه خود بخواهید ماساژ ملایمی بدهد.
  • گوش دادن به موسیقی آرامش بخش.
  • روی انجام یک انقباض در یک زمان تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که هر کدام شما را به در آغوش گرفتن کودکتان نزدیک تر می کند.

مرحله انتقال

مرحله انتقال کوتاه، اما شدید و دردناک است. معمولاً بین 15 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد تا دهانه رحم از 8 تا 10 سانتی متر گشاد شود. انقباضات بین 2 تا 3 دقیقه فاصله دارند و حدود 1 دقیقه طول می کشند. ممکن است روی رکتوم خود فشاری احساس کنید و کمردردتان بدتر شود. خونریزی از واژن شما شدیدتر خواهد بود. شاید تمایل به زور زدن و فشار آوردن به ناحیه لگن داشته باشید ، اما تا زمانی که پزشک به شما توصیه نکرده این کار را نکنید. فشار دادن قبل از گشاد شدن کامل دهانه رحم ممکن است باعث تورم آن و کند کردن این روند شود.

مرحله دوم زایمان (تحویل)

مرحله دوم زایمان زمانی شروع می شود که دهانه رحم شما به طور کامل در 10 سانتی متر باز شود. این مرحله تا زمانی ادامه می یابد که کودک شما از کانال زایمان، واژن عبور کند و به دنیا بیاید . این مرحله ممکن است 2 ساعت یا بیشتر طول بکشد.

انقباضات با مرحله اول زایمان متفاوت است. به فاصله 2 تا 5 دقیقه کاهش می یابند و حدود 60 تا 90 ثانیه طول می کشند. با انقباضات خود میل شدیدی برای زور زدن احساس خواهید کرد. سعی کنید تا حد امکان بین فواصل فشار دادن استراحت کنید و فقط زمانی فشار دهید که پزشک به شما بگوید.

برخی از نکات می تواند به شما کمک کند راحت تر به ناحیه لگن فشار وارد کنید ( زور بزنید) :

  • حالت های مختلف را امتحان کنید -چمباتمه زدن، به پهلو دراز بکشید و پاهایتان را بالا ببرید، یا روی دست ها و زانوهایتان ( شبیه به حالت سجده) قرار بگیرید.
  • قبل و بعد از هر انقباض نفس عمیق بکشید.
  • تلاش برای فشار واد کردن این اجازه را می دهد تا تمام عضلات شما کار کنند.

ممکن است در حین فشار دادن، داروهای مسکن دریافت کنید یا در صورت لزوم برایشم اپیزیوتومی انجام شود. اپیزیوتومی روشی است که در آن یک برش کوچک بین واژن و مقعد ایجاد می شود تا دهانه واژن بزرگ شود. اپیزیوتومی ممکن است برای بیرون آوردن سریعتر کودک یا جلوگیری از پارگی بزرگ و نامنظم دیواره واژن شما ضروری باشد.

محل سر نوزاد در حین حرکت در لگن در شماره هایی به نام ایستگاه گزارش می شود. اگر سر نوزاد پایین آمدن خود را شروع نکرده باشد، ایستگاه در ۳- توصیف می شود. وقتی سر کودک شما در ایستگاه صفر است، در وسط کانال زایمان قرار دارد و در لگن درگیر است. ایستگاه نوزاد شما به نشان دادن پیشرفت مرحله دوم زایمان کمک می کند.

هنگامی که کودک شما به دنیا می آید، پزشک یا ماما کودک را با سر پایین نگه می دارد تا از ورود مایع آمنیوتیک ، مخاط و خون به ریه های کودک جلوگیری کند . دهان و بینی کودک با یک سرنگ یا حباب کوچک ساکشن می کند تا مایع اضافی خارج شود. پزشک شما نوزاد را روی شکم شما قرار می دهد و مدت کوتاهی پس از آن، بند ناف قطع می شود.

مرحله سوم زایمان (خروج جفت)

مرحله سوم زایمان پس از تولد نوزاد شروع می شود و با جدا شدن جفت از دیواره رحم و عبور از واژن به پایان می رسد. این مرحله اغلب خروج "پس از زایمان" نامیده می شود و کوتاه ترین مرحله زایمان است. ممکن است از تا 20 دقیقه طول بکشد. انقباضات را احساس خواهید کرد اما درد کمتری خواهند داشت. اگر اپیزیوتومی یا پارگی کوچک داشته اید، در این مرحله از زایمان بخیه می شود.

به خانم باردار توصیه می شود زمانیکه در این شرایط قرار می گیرد حتما با دکتر یا مامای خود تماس برقرار کند:

-در زمانیکه کیسه آب پاره می شود یا خانم باردار احساس می کند دچار نشت مایع آمنیوتیک شده است با متخصص خود تماس برقرار کند. درباره رنگ این مایع چنانچه قهوه ای، زرد یا سبز است با متخصص صحبت شود به این علت که این علایم نشانگر وجود مکونیوم بوده ( اولین مدفوع نوزاد) و بیانگر وجود استرس در نوزاد است. همچنین برای متخصص مهم است که بداند آیا این ترشحات خونابه ای رنگ است یا نه.

-زمانیکه تکان های نوزاد از حد معمول کمتر می شود

- هنگامیکه خانم باردار دچار خونریزی واژنی (منظور ماده مخاطی خونابه ای نیست)، درد شکمی یا تب می شود.

-چنانچه انقباضات قبل از هفته 37 شروع شده یا هرگونه نشانه زایمان زودهنگام مشاهده شود.

-هنگامیکه خانم باردار دچار سردردهای شدید و پی در پی، تاری دید، درد زیاد در قسمت بالای شکم، ورم شدید دست و هرگونه علایم دیگر شده باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهاره ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    چقدر خوبه ک این همه اطلاعات کامل میزارید من تو هفته38 بارداری هستم و اولین بادراریمه خیلی ترس داشتم ولی هرچی بیشتر از زایمان سرچ میکنم و چیزای جدیدتری یاد میگیرم ترسم کمتروکمتر میشه الان دلم میخاد زودتر تجربش کنم و تموم استرسام تموم بشه خدااااقوت.