ایرانیان به جهت نوع تغذیه مصرفی، وضعیت ورزش و تحرک ده سال زودتر از اروپائیان مبتلا به پوکی استخوان می شوند.

ایرانیان ده سال زودتر از اروپائیان مبتلا به پوکی استخوان می شوند
مطهره علامه ای درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز افزود: برپایه تحقیقات انجام شده دریافت کلسیم در ایران بسیارپائین است و شصت درصد میزان استاندار جهانی به صورت عمومی مصرف و تنها روزانه پانزده درصد از میزان استاندارد جهانی ویتامین D مصرف می شود.
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف منابع لبنی و غذاهای دریایی درخانواده ایرانی بسیار کم است بیان داشت: پوکی استخوان درایران همچون کشورهای اروپایی بیشتر دربین بانوان قابل مشاهده است که کاهش استروژن خون به علت یائسگی  باعث کم شدن استحکام و حفظ استخوان بدن زنان می شود و بار بیماری پوکی استخوان را دربین این قشر افزایش داده است.
کارشناس اداره میانسالان وزارت بهداشت بیان داشت: پنجاه و هفت درصد از جمعیت بیست تا شصت و نه سال کشور به کمبود ویتامین D مبتلا هستند و چهل تا هشتاد درصد ازعموم جامعه با سنین مختلف و ازمناطق گوناگون ایران با این کمبود روبروهستند.
وی با بیان اینکه به مرحله قبل از پوکی استخوان قطعی مرحله کاهش توده استخوان گفته می شود اظهارداشت:  سی و هفت درصد از زنان به  پوکی استخوان مهره،  چهل و هفت درصد به پوکی استخوان ران و نزدیک به لگن و چهل و یک درصد به پوکی استخوان قطعی مهره و سه ممیز شش درصد به پوکی استخوان قطعی ناحیه فمور مبتلا هستند.
وی با اعلام اینکه   پوکی استخوان قطعی مهره در جمعیت مردان، ده درصد است تصریح کرد: درکشورهای اروپایی مردان  دو برابر جمعیت زنان مبتلا به پوکی استخوان مهره می شوند که درایران این تفاوت زیادتر است.
کارشناس اداره میانسالان وزارت بهداشت،  تغذیه، تحرک و استروژن را از عوامل موثر در بروز بیماری پوکی استخوان عنوان کرد و اظهارداشت: درحال حاضر تحقیقی در زمینه روند این بیماری درکشور سنجیده نشده است اما این درحالی که پیش بینی می شود بیماری پوکی استخوان رو به افزایش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha