عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از نظر الگوی گذرباروری در بین کشورهای آسیایی، سقوط آزاد داریم و در بین کشورهای اسلامی در کاهش نرخ باروری اول هستیم.

روند رو به افزایش خانوارهای زن سرپرست

سلامت نیوز: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از نظر الگوی گذرباروری در بین کشورهای آسیایی، سقوط آزاد داریم و در بین کشورهای اسلامی در کاهش نرخ باروری اول هستیم. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، اسحاقی در همایش خانواده و جمعیت، گفت: داریم به سمت سالمندی پیش می‌رویم، این موضوع در تمام استان‌ها، گروه‌ها و اقوام‌ فراگیر است به طوریکه در الگوی گذار باروری در بین کشورهای آسیایی سقوط آزاد داریم و در بین کشورهای اسلامی در کاهش نرخ باروری اول هستیم.
وی ادامه داد: در گذار دستکاری شده جمعیت، چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی وجود دارد که برای اصلاح آن فقط فعالان عرصه سلامت کافی نیستند.
اسحاقی گفت: در آینده نزدیک حجم کلی جمعیت کاهش می‌یابد و در مقابل افزایش مهاجرت‌ها و سالمندی را خواهیم داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سازمان جهانی بهداشت برای ایران در سال 2010 پیش‌بینی کرد که نرخ رشد باروری پایین، کم و زیاد را خواهد داشت که براساس آن جمعیت کشور به 31، 62 و 109 میلیون نفر خواهد رسید.
وی ادامه داد: شاخص‌های امید به زندگی افزایش یافته و جمعیت کشور پیر شده است و پیر شدن جمعیت برخلاف سایر کشورها که طولانی مدت است در ایران سرعت بالایی دارد.
اسحاقی با اشاره به اینکه 11 میلیون نفر در سن مناسب ازدواج قرار دارند، گفت: باید برای ازدواج و کاهش فاصله بین تولد فرزندان برنامه‌ریزی کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از طرفی روند طلاق و بیکاری رو به افزایش است که برای آن مداخله‌ای انجام ندادیم و بر باروری اثرگذاشتند.
وی ادامه داد: تک تک افراد جامعه هدف قرار داده شده‌اند و ما فقط به دنبال افزایش جمعیت نیستیم بلکه آنهایی که تک فرزند یا بدون فرزند هستند نیز مورد هدف هستند.
وی گفت: خانوارهای زن سرپرست کشور رو به افزایش است، هم‌اکنون 12 درصد خانواده‌ها توسط زنان سرپرست اداره می‌شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رشد طلاق در روستاها بیشتر است و بیشترین طلاق در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد که ازدواج‌های اجباری، گرایش به مواد مخدر، فقر، بیکاری و نداشتن مسکن از مهمترین دلایل آن است.
اسحاقی ادامه داد: اغلب خانواده‌های ایرانی اولین فرزند خود را 3تا 5 سال پس از ازدواج به دنیا می‌آورند و بیشترین طلاق در نانی است که در سن باروری هستند، ما هم‌اکنون در بهترین فرصت جمعیتی هستیم که باید سیاست‌های جمعیتی را به اجرا درآوریم.
وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و اقتصاد باید برنامه جامع خود را در زمینه جمعیت ارائه دهند، گفت: در دانشگاه‌ها برنامه درسی تنظیم خانواده به درس دانش خانواده و جمعیت تغییر کرده و متون درسی در آموزش و پرورش اصلاح شده است.
وی گفت: موضوع افزایش مرخصی مادران شاغل که آغاز شده هنوز در برخی از بخش‌های وزارت بهداشت اجرا نمی‌شود و مرخصی دو هفته‌ای پدران به تازگی اجرا شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنان طلاق عاطفی وجود دارد و حتی خانواده‌هایی داریم که از نظر عاطفی یتیم هستند و پدر آنطور که باید نقش اجتماعی و خانوادگی ندارد.
وی تاکید کرد: پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری، سبد تغذیه رایگان، حق تأهل از برنامه‌هایی است که باید تعریف شوند، ما هم‌اکنون 3 میلیون زوج نابارور داریم که دولت باید کمک هزینه برای آنها قرار دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از دلایل عدم ازدواج در ایران ادامه تحصیل عنوان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha