محققان می گویند گوشی های ام.پی.تری پلیر مانند "آی پاد" در کار پیس میکرها (ضربان ساز قلب) و دفیبریلاتورها که در بدن نصب می شوند، اختلال ایجاد می کنند.

محققان در نشست "انجمن قلب آمریکا" که در نیواورلئان برگزار شد، گفتند: دستگاه های ام.پی.تری پلیر به خودی خود برای پیس میکرها و دفیبریلاتورها که برای تنظیم آهنگ ضربان قلب بکار می روند خطری ایجاد نمی کنند. اما آهن رباهای کوچک و قوی که در داخل گوشی ها قرار دارد، درصورتی که در فاصله نزدیک پیس میکرها و دفیبریلاتورها قرار گیرند می توانند کار این دستگاه ها را مختل کنند.
در این مطالعه که به ریاست دکتر "ویلیام میزل" از "موسسه ایمنی دستگاه های پزشکی" در بوستون انجام شد، محققان هشت مدل گوشی ام.پی.تری پلیر را بر روی 60 بیمار که دستگاه های دفیبریلاتور یا پیس میکر در بدن آنها کار گذاشته بود آزمایش کردند.
محققان گوشی ها را بر روی سینه بیماران و درست بر بالای محل قرار گرفتن این دستگاه ها در بدن، گذاشتند. در این مطالعه دیده شد در یک چهارم از بیماران، گوشی ها، کار دستگاه های تنظیم کننده ضربان قلب را مختل کردند. میزان اختلال در افرادی که دفیبریلاتور داشتند دو برابر افرادی بود که دستگاه پیس میکر در بدن آنها کار گذاشته شده بود.
همچنین مطالعه دیگری که در این نشست ارائه شد نشان داد تلفن های همراه بلوتوث در کار پیس میکرها اختلال ایجاد نمی کند.
دستگاههای ضربان ساز با ارسال پالس های الکتریکی به قلب، آهنگ ضربان قلب را تند یا کند می کنند. اما آهن ربا می تواند کار دستگاه پیس میکر را مختل کند و به تپش قلب یا بی نظمی ضربان قلب بینجامد.
همچنین یک دفیبریلاتور که در بدن کار گذاشته می شود علایمی به قلب می فرستد تا آهنگ ضربان قلب را در صورتی که بسیار تند یا بسیار کند باشد عادی سازد.
آهن ربا می تواند کار دفیبریلاتور را نیز مختل کند.
محققان گفتند: معمولا پس از اینکه گوشی ام.پی.تری پلیر از روی سینه برداشته می شود، کار این دستگاه ها دوباره عادی می شود.
نتایج این تحقیق نشان می دهد بیماران نباید این گوشی ها را در نزدیکی دستگاه دفیبریلاتور یا پیس میکر قلب بگذارند، اما می توانند از طریق قراردادن هدفون در گوشی به موسیقی گوش دهند.
این محققان افزودند: افرادی که در بدن آنها پیس میکر یا دفیبریلاتور کار گذاشته شده، نباید هدفون ام.پی.تری پلیررا در جیب روی سینه لباسشان قرار دهند یا آن را بر روی سینه خود آویزان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha