درهمه کشورهای دنیا که در حوزه سلامت در شرایط مناسبی قرار دارند و برنامه‌های نظام سلامت در آنها به موفقیت رسیده‌ به بحث بیمه توجه ویژه‌ای شده‌است در حالی که در کشور ما نسبت به بیمه‌ها حمایت کمتری صورت گرفته است.

بی توجهی به اعتبارات موردنیاز بیمه‌ها در طرح تحول نظام سلامت

سلامت نیوز:درهمه کشورهای دنیا که در حوزه سلامت در شرایط مناسبی قرار دارند و برنامه‌های نظام سلامت در آنها به موفقیت رسیده‌ به بحث بیمه توجه ویژه‌ای شده‌است در حالی که در کشور ما نسبت به بیمه‌ها حمایت کمتری صورت گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، حسن تامینی لیچایی، نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در روزنامه سپید نوشت: برای پیشبرد برنامه‌های گوناگون باید ابعاد متفاوت آن را در نظر گرفت و براساس آن برنامه‌ریزی کرد و با ارزیابی دقیق و بررسی صحیح تخصیص اعتبار مناسب نیز در نظر گرفته‌شود. در طرح تحول نظام سلامت با توجه به اینکه تلاش می‌شود هزینه‌ها به حداقل کاهش یابد، تامین اعتبارات حائز اهمیت خواهد بود. در این میان برای دستیابی به چنین هدفی نیاز است نقش بیمه‌ها در حوزه سلامت به درستی تعریف شود و بر اساس آن این نقش آفرینی اجرایی شود. بر همین اساس موفقیت طرح تحول سلامت در گرو حمایت از بیمه‌ها است.

امروزه اگر چه همکاری مناسبی میان بیمه سلامت ایرانیان و وزارت بهداشت شکل گرفته‌است اما وجود فاصله بین بیمه و حوزه سلامت موجب شده که بیمه خودسرانه عمل کرده و وزارت بهداشت نیز اعتبارات را به صورت مستقل تقسیم ‌کند‌ و در راستای تضمین موفقیت و برای پیشبرد اهداف باید از طریق بیمه‌ها به طرح تحول سلامت ورود پیدا کنیم. پیگیری این موضوع از بعد بیمه‌ای موجب می‌شود با سرو سامان گرفتن نقش و جایگاه آن، نتیجه بهتری از اجرای این طرح به دست آورد. برای دستیابی به چنین شرایطی نیاز است وزارتخانه‌های بهداشت و کار بخشی از اعتبارات خود را به بیمه‌ها اختصاص دهند. همان طور که بسیاری از اعضای کمیسیون بهداشت و نمایندگان مجلس مطرح کرده‌اند، یکی از نگرانی‌ها مبنی بر آن است که تا چه زمانی قرار است مجلس به طور مستقیم بودجه در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و این وزارتخانه اعتبارات را به صورت مستقیم هزینه کند.البته در این میان نباید از اقدامات مثبتی که از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته، غافل شد، اما با توجه به انتظارات و توقع‌های ایجاد شده بین مردم نسبت به اجرایی شدن درست طرح تحول سلامت، باید گام‌های شمرده‌تر و حساب شده‌تر در این زمینه برداشت. در این میان برای چنین حرکتی، اگر زیرساخت‌های بیمه‌ای تقویت نشود ممکن است در حوزه بهداشت و درمان با شکست مواجه شویم. درهمه کشورهای دنیا که در حوزه سلامت در شرایط مناسبی قرار دارند و برنامه‌های نظام سلامت در آنها به موفقیت رسیده‌ به بحث بیمه توجه ویژه‌ای شده‌است در حالی که در کشور ما نسبت به بیمه‌ها حمایت کمتری صورت گرفته است.


یکی دیگر از مشکلات ما در زمینه بیمه‌ها این است که در زمان اجرای طرح تحول سلامت، بیمه‌ها از ابتدای کار اعلام ورشکستگی کردند. علتش هم این بود که در ابتدای اجرای این طرح، نقش بیمه‌ها و حمایت از آن تاحدودی نادیده گرفته شد در حالی که باید بیمه‌های دولتی تقویت می‌شدند و بدهی‌های بیمارستان‌ها و مراکز دولتی را پرداخت می‌کردند، اما در این مسیر با مشکل مواجه شدند. البته در این میان بیمه‌های خصوصی نیز مسیر درستی طی نکردند و با گذشت اندک زمانی اعلام کردند که با این افزایش تعرفه‌ها، امکان حمایت از آن امکان‌پذیر نیست. البته در این راستا گویا وزارت بهداشت برنامه‌هایی در نظر گرفته‌است و امیدواریم با حمایت از بیمه‌ها در راستای نتیجه‌بخش بودن طرح تحول نظام سلامت و کمک به بیماران گامی مقبول برداشته‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha