رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: آلودگی هوا، آب و خاک نتیجه تخلیه سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب به زمین‌های زراعی و تخلیه ۸۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب به چاه‌های جذبی و دفن حدود ۸ هزار تن زباله و ۵۰ هزار تن نخاله ساختمانی، بحران كمبود آب، آلودگی صوتی و ... از جمله مهم‌ترین معضلات شهر تهران است. علی‌محمد شاعری با اشاره به اینکه توسعه پایدار توسعه‌ای چندبعدی است و ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و ... را دربر می‌گیرد، گفت: متاسفانه در شهر تهران، عوامل و عناصر اصلی توسعه پایدار ارتباط و تعامل قابل قبول به علت مدیریت چند پارچه با یكدیگر نداشته و به همین دلیل پایداری شهر آسیب دیده است.

سلامت نیوز:رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: آلودگی هوا، آب و خاک نتیجه تخلیه سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب به زمین‌های زراعی و تخلیه ۸۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب به چاه‌های جذبی و دفن حدود ۸ هزار تن زباله و ۵۰ هزار تن نخاله ساختمانی، بحران كمبود آب، آلودگی صوتی و ... از جمله مهم‌ترین معضلات شهر تهران است. علی‌محمد شاعری با اشاره به اینکه توسعه پایدار توسعه‌ای چندبعدی است و ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و ... را دربر می‌گیرد، گفت: متاسفانه در شهر تهران، عوامل و عناصر اصلی توسعه پایدار ارتباط و تعامل قابل قبول به علت مدیریت چند پارچه با یكدیگر نداشته و به همین دلیل پایداری شهر آسیب دیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ،شاعری با بیان اینکه مردم هر مشکلی را که در شهر مشاهده می‌کنند خواهان حل آن توسط شهرداری هستند این درحالی است که شهرداری در بسیاری از مشكلات شهری مسئولیت و اختیارات لازم را ندارد، گفت: نبود مدیریت یکپارچه نوعی از هم گسیختگی و بی نظمی ایجاد می‌کند که این بی‌نظمی مضرات زیادی به دنبال خواهد داشت و چندپارچگی در اداره شهر منجر به به‌هم ریختگی محیط زیست شهری می‌شود. به‌گفته شاعری معضل آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات شهر تهران است و در بعضی از سال‌های اخیر تا حدود ۷۰ درصد از روزهای سال ناسالم و آلوده بوده است، امسال نیز تا کنون ۱۰۷ روز ناسالم را در تهران تجربه كرده‌ایم. او با بیان اینکه ۷۵ درصد فاضلاب شهر تهران وارد چاه‌های جذبی شده و آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند گفت: در شهر تهران حدود ۶۰ درصد شبكه فاضلاب داریم كه تنها ۲۵ درصد شهروندان به شبكه اتصال دارند و این وضعیت موجب آلوده شدن آب‌های زیرزمینی و زمین‌های كشاورزی می‌شود. شاعری به خشکسالی‌های مداوم و بهره‌وری پایین و کاهش شدید سطح مخازن سدها و خشک شدن دو سد لتیان و لار اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بحران آب در شهر تهران جدی است و در آینده نزدیك شاهد پدیده ریزگردهای شدیدتر از گذشته در تهران خواهیم بود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسی بل فراتر از حد مجاز است، گفت: این وضعیت در اطراف فرودگاه مهرآباد و ایستگاه راه آهن بحرانی است. او به كاهش شدید تنوع زیستی به علت آلودگی‌های زیست‌محیطی شهر تهران اشاره کرد و افزود: بارگذاری بیش از حد صنعتی و خارج از توان اکولوژیک کلانشهر تهران موجب افزایش انواع آلاینده‌ها و فشار مضاعف بر شهر می‌شود به طوری که هم اکنون حدود ۳۳ درصد صنعت کشور در تهران مستقر است. شاعری با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور در دشت تهران (حدود ۱ درصد مساحت كشور ) مستقر شده ادامه داد: متاسفانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف روزانه سوخت فسیلی در تهران است و روزانه حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کنیم كه ۸۰ درصد آن تبدیل به فاضلاب آلوده می‌شود.

او به عمده‌ترین شاخص‌های مورد ارزیابی برای وضعیت محیط زیست شهر تهران اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، وضعیت پسماند، رفت و روب، سرانه فضای سبز، شبکه فاضلاب شهری، فاضلاب بیمارستانی، وضعیت حمل‌ونقل عمومی و زوائد بصری از جمله شاخص‌های مورد نظر در ارزیابی می‌باشد. شاعری مهم‌ترین عامل به وجود آمدن وضعیت کنونی را فقدان مدیریت یكپارچه شهری، به‌كارگیری الگوهای توسعه نامتوازن و ناپایدار، عدم رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی و عدم سازگاری صنایع و فرایندهای توسعه با محیط زیست دانست و یادآور شد: ناسازگاری صنایع با محیط زیست، تولید و عرضه خودروهای با استاندارد پایین، مصرف بی رویه و غیراستاندارد انرژی‌های فسیلی و مصرف بی‌رویه آب از دیگر عواملی است که منجر به‌بهم ریختگی وضعیت محیط زیست شهر تهران شده است، بنابراین با تغییر و اصلاح در رفتارها و الگوهای توسعه و رویكردها این وضعیت را می‌توانیم تغییر دهیم. مهر نوشت؛ او به موضوع انتقال پایتخت اشاره کرد و گفت: مشکل با انتقال پایتخت كم می‌شود اما حل نمی‌شود، مگر اصفهان، اراك، اهواز، تبریز، مشهد، شیراز، و سایر كلانشهرهای دیگر كه مشكلات مشابهی دارند به خاطر پایتخت بودن آنهاست؟ مشكل اصلی در رفتارهای نامناسب و الگوهای غلط توسعه است، پس به جای تغییر پایتخت باید رفتارمان را تغییر دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha