در این مطلب اتفاق‌هایی که تقصیر دندانپزشک نیست و به صورت طبیعی بعد از درمان دندان رخ می‌دهد، آورده‌ایم تا متوجه شوید که کار را باید به کاردان سپرد و باید به دندانپزشکتان اعتماد کنید.

وقتی مشکل دندان شما ربطی به دندان‌پزشکتان ندارد

سلامت نیوز: در این مطلب اتفاق‌هایی که تقصیر دندانپزشک نیست و به صورت طبیعی بعد از درمان دندان رخ می‌دهد، آورده‌ایم تا متوجه شوید که کار را باید به کاردان سپرد و باید به دندانپزشکتان اعتماد کنید.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر دنیا صدری در سایت دندانه نوشت: به نظر شما دندانپزشک خوب چه کسی است؟ دندانپزشکی که خوش برخورد باشد؟ دندانپزشکی که وسایل مطبش تمیز و شیک باشد؟ یا دندانپزشکی که وقتی دندان شما را ترمیم یا درمان ریشه می‌کند؟ حین کار و پس از آن احساس درد و ناراحتی نکنید؟ شما ممکن است از دندانپزشکتان در موارد مختلف ایراد بگیرید ولی آیا با توجه به اینکه درمان دندان امری کاملا تخصصی است، فکر می‌کنید انتقاد شما درست و بجا است؟

در این مطلب اتفاق‌هایی که تقصیر دندانپزشک نیست و به صورت طبیعی بعد از درمان دندان رخ می‌دهد، آورده‌ایم تا متوجه شوید که کار را باید به کاردان سپرد و باید به دندانپزشکتان اعتماد کنید.

۱) احساس مزه و بوی بد، بعد از خارج کردن دندان از دهان: احساس مزه و بوی بد د هان ۳ ۲ روز بعد از کشیدن دندان‌ها، به خصوص دندان‌های عقل، امری طبیعی است و اگر درد و تورم وجود نداشته باشد، با انجام دستورات بعد از جراحی و استفاده از د هانشویه مناسب مثل کلرهگزیدین، قابل رفع است. این اولین موردی است که باید آن را جزو روند درمان حساب کنید و از دندان پزشکتان ایراد نگیرید.

۲) ایجاد حفره خشک دندانی پس از کشیدن دندان: ایجاد حفره خشک دندانی پس از کشیدن دندان‌های خلفی که به سختی جراحی می‌شوند، در افراد مصرف کننده دخانیات، قرص‌های ضدبارداری و افرادی که لخته خون داخل حفره جراحی را دستکاری می‌کنند، رخ می‌دهد که با مراجعه به دندان پزشک و دریافت درمان‌های لازم بهبود می‌یابد. این یک عارضه طبیعی است و اصلا به معنای نقص کار دندان پزشک نیست. فقط به دلیل وجودنداشتن لخته خون در حفره دندان خارج شده، حفره خشک شده و درد شدیدی در محل احساس می‌شود.

۳) حساسیت دندان پس از ترمیم: حساسیت دندانی به دنبال ترمیم‌های عمیق دندانی رایج است و پس از چند روز به مرور برطرف می‌شود. چون این ترمیم‌ها به مغز دندان نزدیک ترند، این درد احساس و پس از چند روز خود به خود برطرف می‌شود. البته اگر این درد طول بکشد، باید به دندان پزشکتان مراجعه کنید.

۴) درد دندان پس از درمان ریشه: پس از درمان ریشه دندان عفونی یا درمان ریشه استاندارد، بروز درد تا چند روز طبیعی است و پس از ۱ تا ۲ هفته برطرف می‌شود. در این مورد هم نباید سریع گوشی تلفن را بردارید و به منشی دندان پزشک گله کنید، کمی صبر کنید این درد خیلی زود رفع می‌شود اما می‌توانید در این مدت از مسکن استفاده کنید.

۵) تغییر رنگ ترمیم‌های همرنگ دندان: رنگ دندان‌های ترمیم شده با مواد همرنگ (کامپوزیت)، با مصرف چای، قهوه یا د هانشویه‌های رنگی تغییر می‌کند بنابراین افرادی که دندانشان با این مواد پر شده است باید در مصرف نوشیدنی‌های رنگی دقت کنند. چای، قهوه و نوشابه ممکن است این ترمیم‌ها را بدرنگ کنند، پس باید بلافاصله پس از مصرف این مواد، مسواک بزنید.

۶) فاصله بین گذاشتن پایه و تاج ایمپلنت‌های دندانی: درمان‌های ایمپلنت دندانی دو مرحله اصلی جایگذاری ایمپلنت و ساخت روکش دارند و باید فاصله زمانی کافی بین این دو مرحله در نظر گرفت. برای درمان با کیفیت بیمار باید بداند این زمان برای یکپارچه شدن دندان در استخوان لازم است و باید با دندانپزشک همکاری کند.

۷) حساسیت و درد دندان‌ها پس از جرم گیری: بروز حساسیت دندانی پس از انجام جرم گیری یا درمان‌های معمول لثه طبیعی است و با استفاده از د هانشویه و رعایت دستورات دندان پزشک به مرور رفع می‌شود. اگر دچار تحلیل لثه شده باشید، پس از برداشتن جرم‌ها این درد و حساسیت طبیعی است و اصلا به از بین رفتن می‌نای دندان به وسیله دندان پزشک ربطی ندارد. قلم جرم گیری نمی‌تواند می‌نای دندان شما را از بین ببرد.

۸) درد و حساسیت مخاط پس از نصب دندان مصنوعی: درد و حساسیت مخاط د هان پس از دریافت پروتز‌های دندانی (دست دندان) تا مدتی طبیعی است زیرا جسمی خارجی در د هان قرار گرفته است که دایما در حال عملکرد است. این مشکل با همکاری نزدیک بیمار و دندان پزشک و رعایت موارد پس از درمان قابل حل است.

۹) گاز گرفتن و زخم گونه پس از درمان دندان پزشکی کودکتان: به دنبال انجام بی‌حسی برای درمان‌های دندان پزشکی در کودکان، بی‌حسی لب‌ها رخ می‌دهد که در صورت عدم توجه والدین و جویدن لب‌ها به وسیله کودک، می‌تواند باعث بروز مشکل‌هایی شود. لازم است تا ساعتی پس از اتمام درمان‌های دندان پزشکی و رفع علایم بی‌حسی، کودک تحت مراقبت والدین باشد.

۱۰) آزاردهنده بودن صدای مته‌های دندانپزشکی: سروصدای ناشی از وسایل چرخنده دندان پزشکی با سرعت بالا برای بیماران آزاردهنده است اما دندان پزشک به هر حال باید از آن‌ها استفاده کند.

۱۱) نوبت دندانپزشکی طولانی: تعیین زمان ملاقات برای درمان‌های دندان پزشکی نسبی است و می‌تواند به دلیل وقوع موارد غیرقابل پیش بینی هنگام درمان باشد. این تاخیر در دادن وقت دندان پزشکی، به دلایل ماهیت کار دندان پزشکی است.

۱۲) ارجاع به متخصص در مرحله‌ای از درمان دندانپزشکی: امروزه درمان‌های دندانپزشکی به صورت تخصصی انجام می‌شود پس اگر دندانپزشک برای انجام درمان‌های تخصصی شما را به همکاران متخصص ارجاع داد، مطمئن باشید حتما برای افزایش کیفیت خدمات ضروری است و با او همکاری کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha