شنبه ۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 14248

امروزه توجه به برچسب های غذا حائز اهمیت شده است. اغلب افراد راجع به ترکیبات موجود در محصولات حساس شده و می خواهند از بی خطر بودن آن مطمئن شوند.

به گفته ی گروه ترجمه سلامت نیوز،بعضی افراد هم به دلیل رعایت رژیم غذایی خاص ، ناچارند که برچسب محصولات را مطالعه کنند.همچنین با توجه به یافته های جدید راجع به خطرناک بودن بعضی مواد شیمیای و افزودنی سبب شده که افراد از این مواد و سایر غذاهایی که حاوی آنهاست به نوعی پرهیز کنند. از طرفی چون اغلب برچسب های غذایی به زبان انگلیسی است، بسیاری از افراد از درک آن عاجزند. بنابر این در ادامه مطلب سعی می شود به بعضی از این اصطلاحات خارجی و تفاسیر آنها پرداخته شود.

Fortified, enriched, added, extra, and plus

تمام این کلمات به این معناست که مواد معدنی و فیبر محصول گرفته شده و ویتامین به آن اضافه شده است. در حالیکه بهتر است محصولاتی همچون نان گندم 100 % خالص(whole-wheat bread)، حبوبات سرشار از فیبر و کم قند(high-fiber, low-sugar cereals) را انتخاب کنید.

Fruit drink

آب میوه، این عبارت بدین معناست که محصول فاقد میوه طبیعی است و سرشار از شکر است. به دنبال محصولاتی باشید که روی برچسب آن چنین عبارتی وجود دارد"Fruit Juice100%"  .

Made with wheat, rye, or multigrains

یعنی ساخته شده از گندم، جو و غلات متنوع. این محصولات حاوی غلات خالص کمی است. در حالیکه کلمه whole grain  گویای این ادعا است که محصول 100% حاوی غلات خالص است.

Natural

طبیعی.محصولاتی که دارای چنین برچسبی است، بدین معناست که از منبع غذایی طبیعی استفاده شده ، در حالیکه بعدها به دلیل طبخ ویژه و پردازش فوق العاده از حالت طبیعی خارج شده است. بهتر است به دنبال عباراتی نظیر "100% All Natural" و "No Preservatives."  باشید.

Organically grown, pesticide-free, or no artificial ingredients

یعنی به دست آمده از طریق طبیعی (بدون کاربرد کودهای شیمیایی و مواد مصنوعی و حشره‌کش‌ها). در حالیکه بهتر است تنها به این عبارت اعتماد کنید:
"Certified Organically Grown."

Sugar-free or fat-free
یعنی فاقد چربی و یا قند. با این حال فکر نکنید که محصول فاقد کالری است. اغلب با ترکیبات ناسالمی که حتی طعم مناسبی ندارد جایگزین شده است.

 مواد معدنی و ویتامین ها
ویتامین ها و مواد معدنی به صورت DV%  بیان شده است. توجه ویژه ای در مورد وجود ویتامین A،C، کلسیم و آهن داشته باشید. چون اغلب افراد به اندازه کافی از این مواد در رژیم غذایی خود ندارند.

ترکیبات و افزودنی ها

در مورد ترکیبات و افزودنی ها باید به طور کلی گفت که هرچه قدر ترکیبات و افزودنی های یک محصول کمتر باشد، بهتر است.

یکی از بزرگترین نگرانی که اخیرا در مورد غذاها و محصولات غذایی پردازش شده وجود دارد ، وجود چربی ترانس در ترکیب آن است، که اغلب به آن اشاره ای نمی شود. در حالیکه بسیار ماده خطرناکی است و باعث دیابت، سرطان، گرفتگی عروق و ...می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha