شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 145568

یک متخصص پوست و مو گفت: پوست به هنگام شب خود را بازسازی می کند در حالی این روند در افرادی با کار شبانه انجام نمی شود.

سلامت نیوز:یک متخصص پوست و مو گفت: پوست به هنگام شب خود را بازسازی می کند در حالی این روند در افرادی با کار شبانه انجام نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، دکتر سید مسعود داوودی با بیان اینکه شیفت های کاری شبانه سبب چین و چروک پوستی و پیری زودرس می شود، گفت: پرستاران، کارکنان اورژانس‌های بیمارستانی و آتش نشان‌ها نمونه‌های بارزی از این مشاغل هستند.

وی گفت: خواب و استراحت در شب نشاط و شادابی صبحگاهی را به همراه دارد و خواب روز به لحاظ کیفیت نمی تواند جایگزین خواب شبانه شود.

وی ادامه داد: چین و چروک پوستی و پیری زودرس به عوامل متعددی چون خواب شبانه، ژنتیک (مهم ترین عامل)، تغذیه و استعمال مواد دخانی بستگی دارد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه فعالیت های شبانه سبب عدم هماهنگی ساعت بیولوژیکی بدن با تغییرات نور در روز و شب می شود، افزود: پوست به هنگام شب خود را بازسازی می کند در حالی این روند در افرادی با کار شبانه انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه پوست در روز در معرض عوامل آسیب رسان فراوانی از جمله امواج، نور و... است، گفت: پوست در استراحت و خواب شبانه بازسازی می شود و این خواب چین و چروک و پیری فیزیولوژیک را به تأخیر می اندازد.

وی افزود: در افراد شبکار برای فعال ماندن بدن و تولید انرژی، هورمون استرس(کورتون) ترشح می شود که این هورمون سبب استهلاک زودرس بدن می شود.

این متخصص ادامه داد: استعمال دخانیات همچنان که سبب تنگی عروق قلب می شود، تنگی عروق خونرسان و تغذیه کننده پوست را هم بدنبال دارند که پیری زودرس از عوارض آن است بنابراین برای جلوگیری از چین و چروک و پیری زودرس باید استعمال دخانیات را حذف کرد، همچنین افرادی با شخصیت استرسی باید استرس را از زندگی خود دور کنند.

دکتر داوودی با تأکید بر نقش تغذیه در جلوگیری از بروز چین و چروک و روند پیری زودرس گفت: برخی فعل و انفعالات شیمیایی سبب آزاد شدن رادیکال های آزاد می شود که برای سلول ها اثر سمی دارد از این رو مصرف آنتی اکسیدانها توصیه می شود.

وی ویتامین های  C،E و A و حتی شکلات تلخ را از آنتی اکسیدانها دانست و گفت: میوه و سبزیجات تازه حاوی مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدانها هستند.

این متخصص پوست و مو با توصیه مبنی بر پرهیز از مصرف فست فودها خاطرنشان کرد: استفاده از انواع ماسک ها سبب شادابی موقت پوست می شود اما در عین حال استفاده نکردن از آنها هم توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha