یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 148198

یک عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: بسیاری از سموم مانند سرب، جیوه، عناصر سنگین از راه آبیاری با پسماند و آب‌های فاضلابی وارد بدن می‌شوند.

سلامت نیوز:یک عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: بسیاری از سموم مانند سرب، جیوه، عناصر سنگین از راه آبیاری با پسماند و آب‌های فاضلابی وارد بدن می‌شوند.

دکتر علی محمدخانی در گفت‌وگو با سینا، درباره سلامت غذایی و نقش تغذیه در بهداشت مردم گفت: هر ساله سازمان بهداشت جهانی یک شعار با عنوان شعار بهداشتی سال اعلام می‌کند و مسئولان بهداشت در کشورها موظف هستند که این شعار را پیگیری کنند و به مرحله عمل برسانند.

وی با اشاره به شعارامسال مبنی بر«امنیت غذایی از مزرعه تا سفره» خاطرنشان کرد: باید مشخص شود از زمان تولید محصول در مزرعه تا زمانی که ماده تولید شده را مصرف می‌کنیم چقدر امنیت غذایی وجود دارد. 

محمدخانی با اشاره به این‌که با رشد تکنولوژِی بسیاری از سیستم‌های پرورش گیاهان و مواد غذایی به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد و استفاده از سموم بسیار رایج شده است، تاکید کرد: متاسفانه این سموم یا به صورت غیراستاندارد و یا بیش از میزان مناسب استفاده می‌شوند سپس در مواد ذخیره شده به دست مصرف کننده می‌رسد در این حالت مصرف کننده بدون اطلاع از میزان سلامت این مواد آن را مصرف می‌کند. 

استفاده از سموم در میوه احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد 
محمدخانی در ادامه افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی برای موضوع امنیت غذایی استفاده از سموم زیاد در میوه‌ها است و افزایش بیماری‌هایی مانند سرطان، نقص ژنتیکی در کودکان ممکن است بر اثر این موضوع باشد.

این عضو شورای بسیج جامعه پزشکی با اشاره به نبود نظارت واحدی در استفاده از سموم در مواد غذایی تصریح کرد: این مسئله موجب تقسیم کار شده است که بخش‌هایی از کار میان جهاد کشاورزی، معاونت بهداشت و درمان و محیط زیست تقسیم شده است و به دلیل نبود نظارت به صورت متمرکز و واقعی عملکرد نظارتی موثر واقع نمی‌شود. 

محمدخانی افزود: ماده ای که به دست مصرف کننده می‌رسد از سلامت خوبی برخوردار نیست البته بسیاری از غذاها استاندارد هستند اما وجود مواد سمی در محصولات غذایی مشکل ساز می‌شود. 

امنیت غذایی مدیریت واحد نظارتی را طلب می‌کند
محمدخانی با اشاره به مدیریت واحد نظارتی به دور از وابستگی به وزارت‌خانه خاص راهکار مناسبی برای حفظ امنیت غذایی است، گفت: نظارت بر مواد غذایی نباید مقطع بندی باشد و در این باره باید آزمایشگاه‌هایی وجود داشته باشد تا به تایید استاندارد واقعی محصولات بپردازد. 

نظرات متناقض مربوط به آلودگی محصول برنج 
وی در مورد نظرات متناقض مربوط به آلودگی محصول برنج اظهار کرد: علت این موضوع بررسی این محصول از چند سازمان متفاوت با معیارهای مختلف است؛ اگر یک سازمان واحد به دنبال تهیه تولید و توزیع مواد غذایی باشد همچنین محصولات با نظارت و استاندارد تهیه شده باشد این مسائل قابل پیگیری و حل و فصل است. 

این داروساز درباره نقش مسئولان و مردم در بهداشت مواد غذایی برای دوری ازمواد سمی و مضر در این محصولات گفت: مسئولان وظیفه دارند از سالم بودن مواد غذایی مطمئن شوند سپس اجازه مصرف محصولات به مردم داده شود. 

محمدخانی ادامه داد: بسیاری از سموم مانند سرب، جیوه، عناصر سنگین از راه آبیاری با پسماند و آب‌های فاضلابی وارد بدن می‌شوند. 

وی در ادامه افزود: بهترین کاری که مردم در این باره می‌توانند انجام دهند این‌ است که در صورت مواجهه با مشکل بهداشتی آن را به اطلاع مسئولان برسانند، برای مثال می‌توان به قرار دادن سوسیس و کالباس در جلوی در مغازه‌ها صبح هنگام اشاره کرد تا صاحب مغازه پس از نیم ساعت آنها را از جلوی مغازه بردارد در صورتی که در معرض عبور گربه و موش و عابران هستند و در این حالت این مواد غذایی به دست مصرف کننده می‌رسند.

محمدخانی خاطرنشان کرد: اگر مردم مشکلات بهداشتی را به معاونت غذا و دارو گزارش کنند جلوی اقدامات غیربهداشتی گرفته خواهد شد به این دلیل که بسیاری از مشکلات به گوش بازرس نمی‌رسد زیرا تعداد بازرس‌های ما زیاد نیست که همه نقطه‌های شهررا بازدید کنند. 

وی اظهار داشت: مسئولان باید توجه داشته باشند که ماده غذایی را خانواده خودشان نیز مصرف می‌کنند پس باید به بهداشت محصولات غذایی توجه کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha