مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به افزایش روند سالمندی در کشور، از سرمایه‌گذاری بر متولدین 1373 به بعد جهت داشتن اهدای خون سالم در کشور خبر داد.

افزایش سالمندی ایرانی‌ها از دغدغه‌های انتقال خون/ 3 درصد ایرانیان خون می‌دهند

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به افزایش روند سالمندی در کشور، از سرمایه‌گذاری بر متولدین 1373 به بعد جهت داشتن اهدای خون سالم در کشور خبر داد.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در آستانه روز جهانی اهدای خون در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 24 خرداد از سوی سازمان بهداشت جهانی و به مناسبت سالروز دکتر لندشتاینر کاشف گروه‌های خونی B، O و A به عنوان روز جهانی تقدیر از اهداکنندگان خون انتخاب شده، گفت: شعار این روز در سال جاری «زندگی من به واسطه تو نجات یافت، از تو متشکرم» انتخاب شده و در ایران نیز همگام با سازمان‌های انتقال خون سایر کشورها، روز اهداکنندگان را در سراسر کشور و در مراکز استانی سازمان انتقال خون با کمک سازمان‌های مردم نهاد گرامی خواهیم داشت.

شاخص اهدای مستمر خون در ایران به 51 درصد رسید

وی از مراجعه نزدیک به 2.5 میلیون نفر به مراکز انتقال خون در سال گذشته خبر داد و گفت: 500هزار نفر از آنها اهدا کنندگان مستمر هستند که حداقل سالی دوبار جهت اهدای خون مراجعه می‌کنند. این امر سبب شده که شاخص اهدای مستمر در کشور به 51.5 درصد برسد و با توجه به اینکه یکی از شاخص‌های سلامت خون در کشورها شاخص اهدا کنندگان مستمر است، میزان آن در ایران قابل توجه است.

اصل مهم انتقال خون؛ حفظ سلامت و امنیت اهداکننده و گیرنده

پورفتح الله ضمن تشکر از افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند اما بنا به دلایلی از اهدای خون معاف می شوند، به سهم بزرگ آنها در تضمین سلامت و امنیت خون اشاره و اظهار کرد: 400 هزار نفر از جمعیت مراجعه کننده اهدای خون موفق به اهدای خون نمی‌شوند. ما در سازمان انتقال خون تاکید ویژه‌ای بر حفظ سلامت اهدا کنندگان و گیرندگان خون داریم؛ بنابراین در فرایند انتخاب اهدا کنندگان با ارائه آموزش تلاش می‌کنیم تا هر گونه موردی که از طریق آن ممکن است به اهدا کننده آسیب و زیانی وارد کند یا اهدای خون منجر به مشکلاتی در گیرنده آن شود، به طور موقت یا دائم از اهدای خون معاف کنیم.

3 درصد ایرانیان خون می‌دهند

به گفته وی، شاخص کشوری اهدای خون در ایران از دیگر شاخص‌های مهم در انتقال خون است و در ایران میزان آن 27 واحد خون به ازای هر 1000 نفر است؛ یعنی 2.7 درصد و نزدیک به سه درصد جامعه ما اهدای خون را انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: امروزه با توجه به شاخص‌های مصرف خون و فرآورد‌ه‌های خونی و فرآورده‌هایی که در سازمان انتقال خون تامین شده و در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد، شاخص 27 واحد به ازای هر هزار نفر شاخص خودکفایی است. در این راستا یکی از برنامه‌هایی که سازمان انتقال خون آن را دنبال می‌کند، حفظ اهدا کنندگان در این شاخص است.

توجه به کیفیت خون در دستور کار

پورفتح الله با بیان اینکه بنابراین سازمان توجه کمتری به افزایش کمیت اهدا کنندگان خواهد داشت، ادامه داد: بلکه به کیفیت اهدا کنندگان و مخاطبین جمعیت اهدا کنندگان خون نیز توجه داریم و در این زمینه اقداماتی را انجام خواهیم داد.

سرمایه‌گذاری انتقال خون روی متولدین 1373 به بعد

وی در مورد ورود جمعیت اهدا کنندگان خون به جرگه انتقال خون، گفت: یکی از جمعیت‌های بسیار مناسبی که می‌توان روی آنها سرمایه گذاری کرده و تضمین کننده سلامت و کیفیت خون هستند، جوانان متولد 1373 به بعد هستند. زیرا تمامی این افراد در بدو تولد واکسیناسیون هپاتیت B را دریافت کرده اند.

وی افزود: بنابراین جوانان 18 تا 22 سال که متولد سال 1373 به بعد بوده و به سن اهدای خون رسیده‌اند، سالم‌ترین جمعیت برای اهدای خون هستند. به همین دلیل سازمان انتقال خون سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این افراد خواهد کرد؛ چراکه سلامت خون بیشتری ایجاد کرده و مساله هپاتیت B در مورد آنها کاملا منتفی ست.

افزایش سالمندی ایرانی‌ها از دغدغه‌های انتقال خون

پورفتح الله با بیان اینکه از سوی دیگر با روند سالمندی نیز در کشور مواجه هستیم، این موضوع را یکی از دغدغه‌های انتقال خون دانست و دلیل آن را این چنین تشریح کرد: با سالمند شدن کشور هم مصرف خون و فرآورده‌های خونی افزایش یافته و هم جمعیت اهدا کنندگان با افزایش سالمندی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذاری روی جوانان متولد 1373 به بعد ضرورت داشته و در روز جهانی اهدا کنندگان و پس از آن توجه ویژه‌ای به این موضوع خواهیم داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha