رییس آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: ایران در انجمن بین المللی انتقال خون و در کارگروه خون های نادر این انجمن به عنوان الگویی موفق وعضوی توانمند وعلمی در طرح شناسایی ،تامین و ذخیره گروه های خونی نادر در جهان معرفی شد.

سلامت نیوز:رییس آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: ایران در انجمن بین المللی انتقال خون و در کارگروه خون های نادر این انجمن به عنوان الگویی موفق وعضوی توانمند وعلمی در طرح شناسایی ،تامین و ذخیره گروه های خونی نادر در جهان معرفی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اظهارداشت: مصطفی مقدم ایران در حالی الگوی موفق در این زمینه به شمار می آید که کشورهای توسعه یافته، بیشترین اعضای کار گروه خون های نادر را شامل می شوند.


وی ادامه داد: این در حالی است که ایران به رغم اینکه در ردیف کشورهای درحال توسعه قرار دارد با سابقه پنج سال عضویت در این کار گروه به دلیل خدمات و اقدامات علمی در خصوص گروه های خونی نادر به عنوان الگویی موفق به دیگر کشورها معرفی شده است. 
وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین در برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در برزیل برای نخستین بار به عنوان الگویی موفق در تامین خون های نادر برای بیماران نیازمند معرفی شد. 


وی با بیان اینکه مرکز انجمن بین المللی خون در آمستردام هلند مستقر است ،اظهارداشت: هرسال سمینار این انجمن در یکی از کشورهای عضو برگزارمی شود و امسال نیز ایران به عنوان یکی از اعضا در بیست و پنجمین سمینار منطقه ای این انجمن درلندن شرکت کرد. 
وی افزود: کشورمان از نظر علمی، فنی و رعایت استانداردهای بین المللی در خصوص شناسایی نمونه های مشکل دار ،بانک خون و تامین خون توانسته است عضو کارگروه و کمیته اختصاصی ایمنو هماتولوژی شود. 


وی ادامه داد :22کشور عضو کار گروه خون های نادر هستند و از آسیا نیز چین ،ژاپن و ایران از اعضای این کارگروه به شمار می آیند؛
ضمن اینکه این سه کشور در آسیا با توجه به زیر ساخت های ملی خود عضو فعال این کار گروه محسوب می شوند . 
وی یاد آوری کرد : برنامه خون های نادر شامل شناسایی افراد با گروه های خونی نادر ،ذخیره سازی ،نگهداری استاندارد و استفاده به موقع برای نیازمندان به گروه های خونی نادر است. 


رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت :کارگروه ایمنوهماتولوژی انجمن بین المللی انتقال خون دارای 18عضو است که ایران جزء چهار کشور عضو کمیته اجرایی آن است. 


وی افزود: اعضای کمیته اجرایی این کارگروه شامل ایران ،سوئیس ،انگلستان و فرانسه است که خط و مشی کلی ایمنوهماتولوژی را تامین می کنند. 
مقدم خاطر نشان کرد: ایمنوهماتولوژی شامل سیستم مصونیت بدن در رابطه با گلبول های قرمز خون است. 


این متخصص ایمنو هماتولوژی گفت: در دی ماه سالجاری سمینار بین المللی ایمنو هماتولوژی ایران به همت سازمان انتقال خون برگزارخواهد شد. 
مقدم افزود :در شهریور ماه سال گذشته نیز اولین کنگره بین المللی خون های نادر با شرکت 13کشور در ایران برگزار شد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت. 
سمینار اصلی انجمن بین المللی انتقال خون در سال 2014در کره جنوبی برگزار و در سال 2016 در امارات متحده عربی برگزار خواهد شد. 
کنگره منطقه ای انجمن بین المللی انتقال خون در دو کارگروه خون های نادر و ایمنو هماتولوژی ششم تیرماه جاری در لندن برگزار شد. 
در زمان حاضر 13 گروه خونی نادر در ایران شناسایی شده است. این در حالی است که کل گروه های خونی شناسایی شده در جهان به 338 گروه خونی می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha