وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رونمایی سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر با حضور معاونان رییس جمهوری و نیز ابلاغ آن طی هفته آینده خبر داد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رونمایی سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر با حضور معاونان رییس جمهوری و نیز ابلاغ آن طی هفته آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سیدحسن هاشمی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر افزود: سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر با همکاری معاونت های مختلف وزارت بهداشت تدوین شده و هفته آینده در مراسمی با حضور مسوولان وزارت بهداشت و معاونان رییس جمهوری رونمایی می شود.


وی گفت: برای کنترل بیماری های غیرواگیر همه دستگاه ها و از جمله رسانه ها می توانند کمک کنند اما به رغم اینکه همه ما از اهمیت اطلاع رسانی برای پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر اطلاع داریم، اما باور نداریم که این بیماری ها برای ما نیز رخ می دهند و همیشه فکر می کنیم مرگ حق است اما برای همسایه.
هاشمی ادامه داد: وزارت بهداشت همیشه برای پیشگیری از بیماری ها اولویت قائل بوده و به همین علت از سال گذشته کار جدیدی را برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر شروع کردیم تا از پراکنده کاری ها جلوگیری کنیم و بتوانیم طی سال های آینده شیوع و بروز این بیماری ها را در کشور کاهش دهیم.
وزیر بهداشت گفت: بیش از 70 درصد مرگ و میرها در کشور به خاطر بیماری های غیرواگیر است، به همین جهت باید برای پیشگیری از این بیماری ها برنامه های جدی و قاطعانه ای داشته باشیم اما در این زمینه نسبت به کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه عقب هستیم.


وی افزود: سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر شامل 12 هدف است که ابعاد مختلفی در حوزه های بهداشت، درمان، اصلاح تغذیه مردم، افزایش تحرک و فعالیت های فیزیکی، کاهش مصرف نمک و شکر و روغن های مضر را شامل می شود.


وزیر بهداشت گفت: امیدواریم همه دستگاه ها از جمله قوه قضاییه برای اجرای این سند ملی با وزارت بهداشت همکاری کنند نه اینکه مانند مساله روغن پالم بعد از گذشت یک سال، هنوز برخورد جدی با متخلفان و متقلبان استفاده از روغن پالم انجام نشده، رای صادر نشده و اقدامات بازدارنده ای صورت نگرفته است.
هاشمی افزود: امیدواریم با اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر بتوانیم طی 10 سال آینده حداقل 35 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را کم کنیم، برای این کار به عنوان نمونه حداقل باید 50 درصد از مصرف نمک و شکر مصرفی مردم کاهش یابد.
وزیر بهداشت ادامه داد: این برنامه به نحوی تدوین شده که از شعار و کلی گویی و توصیه فاصله بگیریم و اقداماتی انجام دهیم که قابل اندازه گیری و پایش دقیق باشد، البته اجرای این برنامه ها نیازمند تکمیل شکبه بهداشتی و درمانی کشور است.


وی گفت: اگر ابزار لازم را در اختیار نداشته باشیم و به شعار و موعظه برای اصلاح سبک زندگی مردم بسنده کنیم، هیچ فایده ای ندارد باید از توان مردم، مدارس، دانشگاه ها و افراد تحصیلکرده که امروز در هر خانواده ای حضور دارند و نیز توان هنرمندان و ظرفیت تکنولوژی های جدید و شبکه های اجتماعی برای کنترل بیماری های غیرواگیر استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha