وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، در عین حال از معاونت درمان نیز خواست که به حوزه پیشگیری وارد شود.

درخواست کمک وزیر بهداشت از قوه قضاییه/ ورود معاونت درمان به حوزه پیشگیری

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، در عین حال از معاونت درمان نیز خواست که به حوزه پیشگیری وارد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ دکتر سید حسن هاشمی در جلسه‌ اعضای کمیته‌ ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر ضمن تاکید بر لزوم توجه مردم به موضوع سلامت از رسانه‌ها خواست که بیش از پیش در امراطلاع رسانی مباحث سلامتی برای مردم تلاش کند.

بیش از 70 درصد علت مرگ و میر در کشور به بیماری‌های غیر واگیر مربوط می‌شود

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه بیماری‌های غیرواگیر گفت: در پی این هستیم که کار جدیدی را برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر آغاز کنیم. بیش از 70 درصد علت مرگ و میر در کشور به بیماری‌های غیر واگیر مربوط می‌شود. هرچند که در گذشته کارهای پراکنده‌ای در این زمینه صورت گرفته اما جای کار در این حوزه زیاد است. با وجود آنکه نظام بهداشت و درمان ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه به ویژه در حوزه درمان بسیار خوب عمل کرده است‌، اما در حوزه پیشگیری چند سالی از دنیا عقب هستیم.

تصویب سند ملی پیشگیری وکنترل ملی بیماری‌های غیرواگیر، هفته آینده در شورای عالی سلامت

هاشمی افزود:برهمین اساس ازحدود یک سال گذشته مطالبات لازم در این زمینه آغاز و سند ملی مربوطه تدوین شد. امیدواریم سند ملی پیشگیری وکنترل ملی بیماری‌های غیرواگیر در هفته آینده در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور وزیران مربوطه و همچنین معاون رئیس جمهور به تصویب برسد.

به گفته وزیر بهداشت این سند 12 هدف را دنبال می‌کند که سه مورد از آن اختصاصی ایران بوده و 9 مورد نیز مربوط به آنچه است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه درمان‌ جدا از بهداشت نیست‌، ادامه داد: درمان ادامه پیشگیری است. برهمین اساس انتظار است که بخش درمان به صورتی جدی‌تر وارد حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر شود.حوزه درمان بسیار می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد در عین حال معاونت بهداشت‌، مجری برنامه‌های تدوین شده در این کمیته است. در اجرای برنامه‌ها نباید سلیقه پردازی شود .

هاشمی با بیان اینکه طی 10 سال آینده باید حداقل 35 هزار مرگ به علت بیماری‌های غیرواگیر کاهش یابد افزود: همچنین کاهش 50 درصدی مصرف نمک‌، شکرو همچنین کاهش و جلوگیری از اعتیاد را در نظر داریم تمام این موارد، شاخص‌های قابل اندازه‌گیری هستند که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای اجرای برنامه‌های مربوط به کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیازمند تکمیل شبکه‌ در کشور هستیم‌، افزود: اگر در گذشته اقدامات مربوط به کنترل بیماری‌ها به نتیجه نرسیده‌، علت آن است که ابزار مناسب آن را نداشته‌ایم. باید ابزار مناسب را در این زمینه فراهم کرد. در این راه می‌توان از دانش‌آموزان، مدارس‌، دانشجویان، دانشگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد و مباحث سلامتی را به خانه‌ها برد. باید حضور متفاوتی در این عرصه داشته باشیم. البته تغییر فرهنگ و ذائقه مردم نیز کار سختی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت قوه قضاییه از برنامه‌های وزارت بهداشت در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر ادامه داد: لازم است در این مسیر قوه قضاییه نیز به کمکمان آید البته نه مانند آنچه را که در موضوع پالم شاهد بودیم. چرا که حدود یکسال از این موضوع گذشته و شاهدیم که رای‌های صادر شده بازدارنده نیست و هنوز منتظر رای هستیم با چنین رای‌هایی نمی‌توان برخورد کرد. اگر قوه قضاییه بیش از گذشته به ما کمک کنند و سازمان غذا و دارو نیز اقدامات لازم را انجام دهد می‌توانیم به طور جدی تغییر را ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: به دنبال اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت در جهت ارائه خدمات اولیه‌ بهداشتی به حاشیه نشینان باید گفت که تاکنون حدود هفت میلیون و 700 هزار نفر در حاشیه‌ی شهرها تحت پوشش شبکه بهداشتی قرار گرفته‌ اند. این شبکه در شهرهای زیر 20 هزار نفر کامل بود و اکنون در حال گسترش به شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر است. این شهرها نیز امسال کامل خواهند شد . امیدواریم که پوشش شبکه در چند استان تا پایان امسال نهایی شود.

هاشمی گفت: گسترش شبکه بهداشتی به شهرها بهترین فرصت برای جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر است. امیدواریم هفته آینده سند ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب برسد و به دنبال آن اقدامات لازم را آغاز کنیم. نمی‌ خواهیم کار ویترینی و نمایشی انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha