پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

نتایج كنكور 94 اعلام شد اما در حالی كه انتظار می‌رفت با اعلام نتایج كنكور اخبار مربوط به این حوزه كمتر شود، همچنان پس‌لرزه‌های این آزمون سراسری بزرگ خبرساز می‌شود. روز گذشته خبری مبنی بر خودكشی یك دختر جوان به علت عدم موفقیت در كنكور روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. هرچند نمی‌توان یكسره انگشت اتهام را به سمت كنكور گرفت و عوامل متعددی می‌تواند در بروز چنین حوادثی دخیل باشد اما نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی كرد كه برگزاری آزمون سراسری به شیوه فعلی استرس، اضطراب و برخی دیگر از مشكلات را برای كنكوری‌ها و خانواده آنها به دنبال دارد.

غول كنكور قربانی گرفت

سلامت نیوز: نتایج كنكور 94 اعلام شد اما در حالی كه انتظار می‌رفت با اعلام نتایج كنكور اخبار مربوط به این حوزه كمتر شود، همچنان پس‌لرزه‌های این آزمون سراسری بزرگ خبرساز می‌شود. روز گذشته خبری مبنی بر خودكشی یك دختر جوان به علت عدم موفقیت در كنكور روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. هرچند نمی‌توان یكسره انگشت اتهام را به سمت كنكور گرفت و عوامل متعددی می‌تواند در بروز چنین حوادثی دخیل باشد اما نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی كرد كه برگزاری آزمون سراسری به شیوه فعلی استرس، اضطراب و برخی دیگر از مشكلات را برای كنكوری‌ها و خانواده آنها به دنبال دارد.
 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: روز گذشته مشاور عالی رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینكه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی از چهارشنبه 31 تیر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است، اظهار داشت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی اقدام كنند. حسین توكلی افزود: براساس برنامه پیش‌بینی شده پاسخنامه آزمون سراسری سال 94 برای داوطلبان با رتبه كشوری كم‌تر از 75 هزار در هر یك از گروه‌های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و با رتبه كشوری كمتر از 10 هزار در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی برای اطلاع داوطلبان روز گذشته روی سایت سازمان سنجش قرارگرفت. او با بیان این مطلب كه نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی پنجشنبه یكم مرداد 94 روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، افزود: این امكان فراهم می‌شود تا داوطلبان وضعیت علمی و نمره خود در آزمون سال 94 را با داوطلب مشابه در آزمون سال 93 مقایسه و امكان قبولی خود را مشاهده كنند. برای این منظور تمام تغییرات، شرایط و ضوابط گزینش آزمون سراسری سال 94 در فایل اطلاعات آزمون سراسری سال 93 اعمال شده است. مشاور عالی سازمان سنجش اضافه كرد: دفترچه راهنمای انتخاب رشته چاپ از فردا پنجشنبه اول مرداد 94 لغایت پنجشنبه 8 مرداد 94 در نمایندگی‌های توزیع روزنامه ایران و باجه‌های روزنامه‌فروشی سراسر كشور توزیع می‌شود. به گزارش ایلنا توكلی گفت: آن دسته از داوطلبانی كه مجاز به انتخاب رشته شدند برای دریافت دفترچه چاپ شده انتخاب رشته‌های تحصیلی با مراجعه به روزنامه‌فروشی‌ها و پرداخت مبلغ 10 هزار ریال به عنوان كارمزد توزیع دفترچه می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام كنند.


 خودكشی به دلیل عدم موفقیت در كنكور
با وجود اینكه مدتی است در رسانه‌های خبرهای مختلفی مبنی بر خالی بودن صندلی‌های دانشگاه، پذیرش همه شركت‌كنندگان در آزمون كنكور و... به گوش می‌رسد اما معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بوكان با تایید خبر خودكشی یك دختر در این شهرستان گفت: بر اساس اطلاعات اولیه این فرد به دلیل عدم موفقیت در كنكور سراسری دست به خودكشی زده است. ایوب آذین‌پور با بیان اینكه این حادثه ظهر روز سه‌شنبه در یكی از مناطق بوكان اتفاق افتاده است، اظهار داشت: شنیده‌ها حاكی از آن است كه شركت این مرحومه در كنكور سراسری و عدم موفقیت عامل خودكشی بوده اما ریشه اصلی حادثه در دست بررسی است. به گزارش مهر،  او با بیان اینكه در چند روز آتی به دلیل برگزاری مراسم خاكسپاری و عزاداری و حرمت این فرد فوت شده امكان بررسی این حادثه وجود ندارد، افزود: بعد از بررسی دقیق و ریشه‌یابی اطلاعات تكمیلی اعلام می‌شود. آذین‌پور با اشاره به اینكه در حال حاضر خانواده این دختر عزادارهستند و براساس عرف پرداختن به این موضوع درست نیست، عنوان كرد: بعد از گذشت زمان مراسم عزاداری جزئیات این حادثه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. گفته می‌شود این فرد بعد از اعلام نتایج كنكور سراسری خود را از طبقه سوم به پایین پرت كرده است.


 عدم موفقیت در كنكورآخر دنیا نیست
كنكور یك واژه سوئدی به معنای سد است. با اینكه سد كنكور در چند سال اخیر به نسبت گذشته كوتاه‌تر و قابل‌نفوذتر شده است اما باز هم عدم موفقیت و ناكامی در دسترسی به ایده‌آل‌های دانش‌آموزان وجود دارد. یك روانشناس درباره نحوه مقابله با ناكامی‌های ناشی از كنكور به آرمان می‌گوید: اینكه دانش‌آموزان در صورت عدم دستیابی به موفقیت احساس نارضایتی كنند كاملا طبیعی است و با گذشت زمان همگان می‌آموزند كه در زندگی نمی‌توان به هر چه می‌خواهند برسند. امیرهوشنگ مهریار می‌افزاید: بنابراین می‌توان از ناكامی‌های زندگی آموخت و به این ترتیب دانش‌آموزان خود را برای ورود به زندگی بزرگسالان آماده می‌كنند. او تاكید می‌كند: عدم موفقیت در كنكور برای افرادی كه خانواده‌های آنها اصرار به موفقیت فرزندانشان دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این استاد دانشگاه تاكید می‌كند: عدم موفقیت در دستیابی به هدف زمینه ناكامی‌ها از جمله افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد. به گفته او در چنین شرایطی خانواده نقش مهمی در حمایت از افراد بازی می‌كنند؛ به این معنی كه خانواده می‌تواند با حمایت از نوجوانان و با دلداری و امیدواری دادن به آنها كمك كند تا این شكست را بزرگ تلقی نكرده و فكر نكند كه دنیا به آخر رسیده است.

مهریار می‌افزاید: به عبارت دیگر كمك، همدلی، توجه خانواده و اطرافیان می‌تواند در گذر از این بحران برای نوجوانان ثمربخش باشد. این روانشناس با بیان اینكه ناراحتی و سرخوردگی در میان افرادی كه به نوعی در كنكور موفق نمی‌شوند طبیعی است، تاكید می‌كند: متاسفانه در برخی مواقع شاهد خودكشی نوجوانان به دلیل عدم موفقیت در كنكور هستیم كه خوشبختانه تعداد این افراد اندك است. اغلب این افراد به دلیل اینكه خانواده اصرار بر موفقیت آنها در كنكور دارد این موضوع برایشان مهم جلوه می‌كند. به گفته این روانشناس اینكه چگونه بتوان با نارسایی‌های موجود مقابله كرد جای تامل دارد. بالطبع در افرادی كه زمینه افسردگی وجود ندارد به نسبت راحت‌تر می‌توان این نارسایی‌ها را مدیریت كرد و داشتن پشتیبان می‌تواند به این افراد دلگرمی بدهد تا به این ترتیب بتوانند این بحران را سپری كنند. او درباره خودكشی دختر جوان به علت عدم موفقیت در آزمون كنكور می‌گوید: در واقع جمعیت اندكی هستند كه در مواقع بحرانی در معرض خودكشی یا اقدامات افراطی قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی باید اطرافیان آنها كنار آنها باشند و در صورت بروز مشكل باید فرد در معرض آسیب به روانشناس مراجعه كند.


 تب كنكور همچنان می‌سوزاند
تب كنكورهمچنان گرم است. چند سالی است حرف‌های ضد و نقیض در زمینه حذف كنكور ازسوی برخی مسئولان امر شنیده می‌شود اما همچنان كنكور به عنوان آزمونی سرنوشت‌ساز تعیین‌كننده مسیر زندگی نوجوانان است. یك كارشناس آموزش و پرورش در زمینه كم و كیف حذف كنكور به «آرمان» می‌گوید: كنكور برای سیستم آموزشی كشور به منبع پول‌ساز تبدیل شده است. مهدی بهلولی می‌افزاید: به دلیل منافع اقتصادی و سوددهی كه كلاس‌های كنكور برای ذی‌نفعان دارد بالطبع مسئولان هم همچنان مبادرت به برگزاری كنكور می‌كنند تا به این ترتیب منافع اقتصادی این آزمون به خطر نیفتد. او تاكید می‌كند: هم‌اكنون شاهد خرج و مخارج هنگفت در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان در كلاس‌های كنكور هستیم كه در واقع این خرج و مخارج نه تنها لازم نیست بلكه با توجه به شرایط پذیرش دانشگاه‌ها این مقدار حساسیت والدین قابل درك نیست. به گفته این كارشناس آموزش و پرورش اغلب والدین با تحت تاثیر قرار گرفتن از سوی اولیای مدرسه و تبلیغات در این زمینه مبادرت به ثبت‌نام فرزندانشان در این كلاس‌ها می‌كنند اما در اصل این اقدامات چندان ضرورتی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لیلا ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    2 0
    ای بابا. حیف از جوونی آدم که پای یه کنکور مسخره ازدست بره. مگه ما که رفتیم 3 ساله لیسانس گرفتیم و یه سال و نیم فوق لیسانس کجای دنیا رو گرفتیم که حالا اینا میخوان بگیرن