هرچند آمار ضدونقیضی در مورد سفرهای ایرانیان وجود دارد اما نمی‌توان منکر این واقعیت شد که در سال‌های اخیر مردم تمایل بیشتری به سفر کردن پیدا کرده‌اند. این تمایل خود را در سفر به کشورهای خارجی و همچنین شهرهای مختلف کشور نشان می‌دهد. هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی اما نسبت به رونق سفر، رونق پیدا نکرده‌اند. دلایل این مساله متعدد است اما شاید بتوان علاقه به سفر ارزان را مهم‌ترین دلیل اقامت مسافران در چادر یا اقامتگاه‌های غیررسمی دانست.

سلامت نیوز: هرچند آمار ضدونقیضی در مورد سفرهای ایرانیان وجود دارد اما نمی‌توان منکر این واقعیت شد که در سال‌های اخیر مردم تمایل بیشتری به سفر کردن پیدا کرده‌اند. این تمایل خود را در سفر به کشورهای خارجی و همچنین شهرهای مختلف کشور نشان می‌دهد. هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی اما نسبت به رونق سفر، رونق پیدا نکرده‌اند. دلایل این مساله متعدد است اما شاید بتوان علاقه به سفر ارزان را مهم‌ترین دلیل اقامت مسافران در چادر یا اقامتگاه‌های غیررسمی دانست.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، با توجه به اینکه در برآورد میزان سفرهای داخلی و خارجی کشور نظام آمارگیری درستی وجود ندارد، نمی‌توان در مورد تعداد سفرهای ایرانیان آمار دقیقی ارائه داد و معمولا هم اختلافات زیادی در آمارهایی که منتشر می‌شود وجود دارد اما آمار سفرهای نوروزی امسال به این صورت بود که در تعطیلات نوروز امسال 60 میلیون و 84 هزار «نفر اقامت در شب» در 31استان به اضافه هفت منطقه آزاد کشور ثبت شد. با توجه به اینکه میانگین سفر یک فرد چهار شب فرض می‌شود، بر اساس آمار 60 میلیون 84 هزار نفر در نوروز 94، حدود 15 میلیون نفر مسافر داشتیم. بر اساس آمار منتشر شده در سال‌های اخیر شهرهای مشهد، تهران، رشت، قم، ساری، قزوین، بندرانزلی، شیراز، اصفهان و چالوس با بیشترین تعداد سفر، ۱۰شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور هستند. یکی از مشکلات مهمی که در ایام اوج گرفتن سفرها روی می‌دهد استفاده از خانه‌مسافرهای غیرمجاز است که در استان‌های مختلف صورت‌های گوناگونی پیدا کرده است. در شهرهای زیارتی معمولا استفاده از خانه‌مسافرها رواج دارد درحالی که در شهرهای شمالی استفاده از ویلاهای غیرمجاز به معضل تبدیل شده است. معمولا استفاده از خانه‌مسافرها و هتل‌های غیرمجاز در استان‌هایی که بیشترین مسافر و گردشگر را دارند بیشتر است.


 چهار هزار و 500 خانه غیرمجاز در مشهد
 روز گذشته معاون هماهنگى امور زائران استاندارى خراسان رضوى گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ خانه‌مسافر غیرمجاز در مشهد فعال هستند. محمدحسین واحدی اظهار كرد: در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ خانه‌مسافر غیرمجاز در مشهد فعال هستند که با وجود مشکلات اجتماعی بسیاری كه به وجود آورده‌اند ضرورى است تا اقدامات لازم جهت ساماندهی آن‌ها در مناطق شهرداری ثامن، منطقه ۷ و ۸ تعریف و انجام شود. او افزود: تمامى خانه‌های مسافر محدوده مذکور باید اقدام به دریافت مجوز کند و آن دسته از خانه‌های مسافر كه خارج از محدوده قرار دارند، پلمب خواهند شد. وی اظهار كرد: در همین راستا باید در مشهد امکان ساماندهی سفرهای زائران در قالب تورهای زیارتی با همكارى بخش خصوصى به همراه آماده‌سازى امکانات رفاهی مناسب برای سفرهای گروهی زائران فراهم شود. او با بیان اینكه در حوزه طرح جامع توسعه کمی و کیفی زیارت تاكنون ۱۶ کمیته تشکیل شده است، ادامه داد: این ستادها شامل ستاد خدمات سفر زائران، فناوری نوین در زیارت، زائران پیاده، اسکان، ساماندهی خانه‌های مسافر، نظارت پروژه‌ها، نظارت و تنظیم بازار، بهداشت و سلامت زائران داخلی، کمیته زائران خارجی، اماکن متبرکه، حمل‌ونقل زیربنایی و روبنایی حرم، فرهنگی و ستاد دهه کرامت از جمله کمیته‌های طرح جامع توسعه کمی و کیفی است. واحدی اضافه كرد: طرح توسعه کمی و کیفی زیارت با ۱۰ کاربرد، ۱۰۱ سیاست و ۷۰۰ پروژه از سوی این مدیریت در سه ماهه نخست امسال تدوین شده كه ۹۰ درصد برنامه‌های تدوین شده این مدیریت در سه ماهه ابتدایی امسال مورد بررسی قرار گرفته است. مهر نوشت؛ او با اظهار امیدواری از تصویب برنامه‌های تدوین‌شده طرح توسعه کمی و کیفی زیارت تا پایان مرداد ماه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته در سه ماهه نخست امسال در معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی تهیه مدل‌های اجرایی طرح‌ مبدا تا مبدا بوده كه با هدف ترویج فرهنگ‌رضوی با اثرگذاری در زندگی اجرایی می‌شود که برای اجرای این طرح کمیته‌های راهبردی، دبیرخانه، شرکت‌های مجری تشکیل شده است.


 مهمانپذیرهای مجاز در کشور ساخته شوند
یک عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به باب شدن استفاده از خانه‌های مسافر غیرمجاز در اصفهان مانند بقیه شهرهای مسافرپذیر، می‌گوید: قشر متوسط و ضعیف جامعه و به ویژه قشر ضعیف به دلیل اینکه توان مالی پرداخت هزینه هتل را ندارند از خانه مسافر استفاده می‌کنند. عباس‌محمدصالحی می‌افزاید: استفاده از این خانه‌مسافرهای غیرمجاز به تناسب مسافرانی که وارد شهرها می‌شوند، تفاوت می‌کند اما معمولا 40 درصد مسافران از این خانه‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند. او تصریح می‌کند: استفاده ازهتل بین گردشگران خارجی و اقشار متمکن جامعه بیشتر رواج دارد ولی باید به اقشار ضعیف جامعه هم توجه کرد. با توجه به اینکه اقشار ضعیف توانایی پرداخت هزینه هتل را ندارند باید برای آن‌ها دست به ساخت مهمانپذیرهایی زد که متناسب با شرایط مالی آن‌ها باشند و امکانات لازم را هم در اختیارشان بگذارند. او با بیان اینکه گرفتن جلوی کار خانه‌مسافرهای غیرمجاز کار سختی است، می‌گوید: با توجه به اینکه این خانه‌ها در نقاط مختلف شهر هستند به راحتی نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت. از سوی دیگر جمع کردن یک دفعه‌ای این خانه‌ها، به قشر آسیب‌پذیر با توجه به اینکه توان پرداخت هزینه هتل را ندارد صدمه می‌زند. محمد صالحی ادامه می‌دهد: با ساخت مهمانپذیرها این خانه‌های غیرمجاز خود به خود از بین خواهند رفت.


 باید الگوی درست ارائه شود
یک عضو فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به اینکه استفاده از خانه‌مسافرهای غیرمجاز در شهرهای مختلف کشور ما و در کشورهای دیگر هم رایج است، به «آرمان» می‌گوید: این مساله در شهرهای کوچک و روستاهایی که سیل گردشگران در فصل‌های مختلف به طرف آن‌ها روانه می‌شوند بیشتر رایج است. گردشگرانی که به روستاها می‌روند هدف‌شان استفاده از آرامش و طبیعت روستاست. مهرداد بائوج لاهوتی می‌افزاید: نبود هتل در روستا‌ها و شهرهای کوچک از یکسو و عدم تمایل مردم به استفاده از هتل در این مکان‌ها باعث شده است که استفاده از خانه مسافرهای غیرمجاز رواج پیدا کند. او تصریح می‌کند: در این مناطق که نوع گردشگر و مسافر آن با مناطق دیگرمتفاوت است سازمان میراث‌فرهنگی باید با دادن مجوز به افرادی که خانه دارند و می‌خواهند آن را اجاره بدهند به کار آن‌ها سرو سامان بدهد. او می‌گوید: کرایه دادن خانه به مسافران و گردشگران الان به صورت خودجوش در جریان است ولی با توجه به اینکه معمولا این کار بدون مجوز است، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. لاهوتی تأکید می‌کند: سازمان فرهنگی در بیشتر شهرها مراکزی را تأسیس کرده است که به افرادی که خانه برای کرایه دارند این امکان را می‌دهد که خانه خود را ثبت کنند. ثبت شدن این خانه‌ها به گردشگران و مسافران هم امکان دسترسی آسان‌تر به آن‌ها را می‌دهد. او می‌افزاید: سازمان میراث فرهنگی باید خانه‌مسافرهای غیرمجاز در شهرهای بزرگ و کوچک را ساماندهی کند و الگوی درست را در این زمینه ترویج دهد. لاهوتی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی باید ضرورت‌ها را در این زمینه شناسایی کند می‌گوید: در برخی از استان‌ها مانند استان‌های شمالی وجود این خانه‌ها لازم است ولی در بعضی از مناطق دیگر وجود این خانه‌ها به صنعت هتلداری لطمه می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha