شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 157607

معاون وزیر بهداشت با تاکید براینکه ورود روغن پالم به کشور خارج از سهمیه 420 هزار تن در سال جاری ممنوع است، از احتمال اعمال محدودیت بیشتر برای واردات این روغن در سال آینده و استقبال از تنوع در بازار واردات به جز مالزی خبر داد.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت با تاکید براینکه ورود روغن پالم به کشور خارج از سهمیه 420 هزار تن در سال جاری ممنوع است، از احتمال اعمال محدودیت بیشتر برای واردات این روغن در سال آینده و استقبال از تنوع در بازار واردات به جز مالزی خبر داد.

رسول دیناورند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو که در مسیر سفر به سنگاپور در مالزی توقف داشت، در نشستی با ایرنا وضعیت کشور در زمینه واردات و مصرف روغن پالم، میزان سهمیه سالانه واردات، استفاده از برچسب بدون پالم رایج در اروپا بر روی محصولات غذایی و به صفر رساندن مصرف روغن های با اسید چرب ترانس را تشریح کرد.
وی در مورد سهمیه واردات روغن نخل یا پالم در مقایسه با سایر روغن ها به دلیل ارزان بودن آن در بازار، گفت: روغن پالم در برخی کشورها تا 80 درصد مصرف داخلی و در برخی کشورهای غربی و اروپایی تا 15 درصد کل روغن مصرفی را تشکیل می دهد.
به گفته وی، متاسفانه به دلیل ارزان بودن قیمت جهانی روغن پالم، تا دو سال پیش این روغن بیش از 50 درصد مصرف روغن داخل کشور را تشکیل می داد و تجار برای واردات آن علاقه مندی نشان دادند و این روغن را خریداری می کردند.
رئیس سازمان غذا و دارو، گفت که وزارت بهداشت اکنون سهمیه ای معادل میانگین جهانی را برای واردات روغن پالم تعیین کرده است و میانگین سهم پالم از کل مصرف جهانی حدود 30 درصد است.
وی گفت: ما همین سهم را برای ایران در نظر گرفتیم با این فرض که می توانیم به راحتی به این عدد برسیم و 30 درصد واردات روغن پالم را کاهش دهیم.
سال گذشته تلاش شد این سقف واردات حفظ شود، یعنی اجازه واردات بیش از 30 درصد داده نشد و تقریبا به برنامه رسیدیم و هدف ما با توجه به واردات حدود یک میلیون و 400 هزار تن انواع روغن، واردات حداکثر 420 هزار تن روغن پالم بود.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد روغن مصرفی در ایران وارداتی است، با استناد به آمار گمرک گفت: سال گذشته 440 هزار تن واردات روغن پالم انجام شد که نسبت به سال 1392 حدود 300 هزار تن کاهش نشان می دهد.
دیناروند گفت که در سال جاری نیز کماکان سقف واردات 420 هزار تن حفظ شده و این در حالی است که واردات روغن پالم تنها از مالزی صورت می گیرد.
وی با عنوان این مطلب که واردات این میزان روغن پالم در بین چهار فصل تقسیم شده و هر فصل باید 105 هزار تن واردات پالم صورت گیرد، گفت: واردکنندگان روغن کماکان علاقه مند هستند روغن پالم را بیشتر وارد کشور کنند و به محض این که سهم سه ماهه باز شود در یک ماه کل این سهم وارد شده و سقف پس از آن تا فصل بعد بسته می شود.
وی اعلام کرد: اکنون که در سه ماهه دوم سال هستیم سهم شش ماهه اول وارد شده است. یعنی 210 هزار تن روغن پالم وارد کشور شده و تا پایان شهریور ماه اجازه واردات جدیدی داده نمی شود.
معاون وزیر بهداشت با اطمینان گفت که تا پایان سال سقف واردات از 420 هزار تن عبور نمی کند، اما سقف واردات سال 1395 در چند ماه آینده تعیین می شود.
وی گفت: تا زمانی که اختلاف قیمت پالم به گونه ای باشد که تجار ایرانی علاقه به واردات این محصول را داشته باشند ما مجبوریم سقف واردات را تعیین کنیم و اجازه ورود بیش از سقف را نیز نمی دهیم.
دیناروند از پیشنهاد افزایش تعرفه گمرکی واردات روغن پالم خبر داد و گفت: اگر با افزایش تعرفه گمرکی به گونه ای عمل کردیم تا تجار با مقایسه قیمت ها، واردات روغن پالم را کاهش دهند دیگر نیازی به کنترل مقدار واردات نخواهد بود.
وی گفت: ما پیشنهاد دادیم دولت افزایش تعرفه روغن پالم را قبول کند تا رقابت پذیری این روغن با روغن های دیگر که حتی کیفیت روغن های دیگر از پالم نیز بهتر است یکسان شود و اختلاف قیمت ازبین برود، اما هنوزانجام نشده است.
رئیس سازمان غذا و دارو در مورد متنوع کردن بازار خرید روغن پالم مثل ورود به بازار اندونزی و تایلند، گفت: تجار ما به هر دلیلی متاسفانه هنوز وارد تنوع بازار نشده اند و منبع وارداتی فعلا مالزی است، در حالی که می توانند از بازارهای دیگر نقاط جهان مانند اندونزی نیز پالم وارد کنند.
وی گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت اجازه واردات روغن از منابع معتبر را می دهیم و تجار می توانند از اندونزی نیز وارد کنند و ورود به این بازار با تجار است اما سقف واردات بسته است.
دیناورند از احتمال کاهش سقف واردات روغن پالم در سال آینده خبر داد و گفت: ممکن است سال آینده واردات پالم را محدودتر کنیم و فکر می کنیم کاهش واردات را در خصوص این محصول می توان اعمال کرد.
وی در مورد شرایط تصفیه روغن پالم درایران به دلیل واردات روغن خام از مالزی، گفت که در ایران خطوط تصفیه روغن خام وجود دارد و حتی روغنکشی از دانه های روغنی را نیز داریم و می توانند دانه های سویا را وارد و روغنکشی کنند و اکنون برخی شرکت های روغن نباتی این کار را انجام می دهند.
معاون وزیر بهداشت در مورد استفاده از برچسب بدون پالم بر روی محصولا غذایی که در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده می شود، گفت: اروپا یک مرحله از ما جلوتر است. برخی کشورهای اروپایی حتی اسیدچرب ترانس را از چرخه خود حذف کرده اند.
اسید چرب ترانس از روغن پالم هم خطرناک تر است. پالم دارای اسیدچرب اشباع است و سازمان بهداشت جهانی در مورد اسیدچرب اشباع توصیه می کند که مصرف آن محدود شود، اما در مورد اسید چرب ترانس توصیه می کند مصرف را به صفر برسانیم و این اسید در روغن های جامد مصرفی در ایران وجود دارد.

وی گفت: هنوز متاسفانه در کشور روغن جامد مصرف می شود . قدم نخست به صفر رساندن مصرف روغن جامد است. بنابراین در مرحله نخست برچسب گذاری را برای اسیدچرب ترانس برقرار می کنیم.
وی گفت که براساس سیاست وزارت بهداشت حداکثر تا 10 سال آینده باید اسیدچرب ترانس در کشور به صفر برسد و فرآورده های غذایی با اسید ترانس بالاتر از صفر نباید در ایران مصرف شود.
دیناروند با اشاره به اینکه اکنون در محصولاتی مانند بیسکویت ها، شکلات ها، کیک و محصولات قنادی ها و بسیاری از تولیدات دیگر روغن جامد استفاده می شود، گفت: مهمتر اینکه روغن جامد خانوار نیز توزیع می شود در حالی که اسیدچرب ترانس دارد. خطر این بسیار بیشتر از اسیدچرب اشباع است.
وی گفت که کشورهای اروپایی اکنون اسیدچرب ترانس را از چرخه محصولات خود حذف کرده اند و وارد سختگیری برای اسیدچرب اشباع مانند روغن پالم با برچسب گذاری شده اند، ولی هدف هیچ کشوری اشباع صفر نیست، اما ترانس صفر هست.
وی گفت که اکنون سیاست و هدف اولیه وزارت بهداشت رسیدن به اسیدچرب ترانس صفر است و امسال در مورد روغن های خانوار با اسید چرب ترانس، سقف دو درصد توزیع را در نظر گرفته است و در سایر بخش ها سقف پنج درصد اعمال می شود.
رئیس سازمان غذا و دارو، گفت که اکنون سهم روغن های با اسید چرب ترانس دو برابر سهم تعیین شده وزارت بهداشت است و باید 50 درصد در سال جاری کاهش یابد.
وی تاکید کرد تا چهار سال آینده سقف سهم 10 درصد روغن های با اسید ترانس در مصرف صنعتی نیز باید به یک درصد برسد، چون برای واردات این روغن ها سختگیرتر هستیم و دقت و کنترل بیشتری داریم، اما مشکل اینجاست که در مورد تولید داخلی نتوانستیم خیلی ورود کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha