یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 158437

این روزها و در فاصله بین ماه مبارک رمضان تا آغاز ماه محرم، بحث ازدواج بین خانواده‌هایی که جوان دم بخت دارند داغ است.جلسه‌های خواستگاری و عقد و عروسی زیادی برگزار و زندگی‌های تازه آغاز می‌شود. پیدا کردن کسی که بتواند یک عمر همراه و همسر باشد، اولین و مهم‌ترین قدم ازدواج است. خیلی‌ها می‌گویند دیگر نمی‌شود به هرکسی اعتماد کرد و انتخاب همسر بسیار سخت شده اما با وجود همه مشکلات و تغییر سبک‌های زندگی و پیچیده شدن آدم‌ها، باز هم می‌شود با راه‌های مناسب انتخاب درست داشت.

مشاوره پیش از ازدواج تشریفاتی یا ضروری؟

سلامت نیوز: این روزها و در فاصله بین ماه مبارک رمضان تا آغاز ماه محرم، بحث ازدواج بین خانواده‌هایی که جوان دم بخت دارند داغ است.جلسه‌های خواستگاری و عقد و عروسی زیادی برگزار و زندگی‌های تازه آغاز می‌شود. پیدا کردن کسی که بتواند یک عمر همراه و همسر باشد، اولین و مهم‌ترین قدم ازدواج است. خیلی‌ها می‌گویند دیگر نمی‌شود به هرکسی اعتماد کرد و انتخاب همسر بسیار سخت شده اما با وجود همه مشکلات و تغییر سبک‌های زندگی و پیچیده شدن آدم‌ها، باز هم می‌شود با راه‌های مناسب انتخاب درست داشت.

مشاوره را جدی بگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، یکی از راه‌های انتخاب درست همسر و بررسی شرایط کسی که برای ازدواج در نظر گرفته ایم، مشاوره پیش از ازدواج است. کاری که چندان در کشور ما فراگیر نشده و جدی گرفته نمی‌شود. اما اگر درست و به موقع مشاوره پیش از ازدواج را انجام دهیم می‌توانیم زندگی بهتری داشته باشیم و جلوی انتخاب‌های اشتباه را بگیریم.

مراکز مشاوره زیادی در شهرهای مختلف کشور فعال هستند و روانشناسان و مشاوران سعی می‌کنند افراد در آستانه ازدواج را راهنمایی کنند. در کنار مشورت بزرگترها، عشق و علاقه، شرایط اقتصادی و خانوادگی و… باید خانواده‌ها نگاه جدی‌تری به مشاوره هم داشتند.

«لیلا بهنام» روانشناس می‌گوید: «مشاوره قبل از ازدواج در بین افراد یک کار فانتزی و لوکس محسوب می‌شود به همین دلیل بسیاری از افراد با مراجعه به مشاوره به نکات ارائه شده توجهی نکرده و تصمیم خود را عملی کرده و بعد از ازدواج و با مراجعه مجدد به مشاوره از کرده خود ابراز ندامت می‌کنند. برای کاهش آمار طلاق در جامعه باید مشاوره قبل از ازدواج به یک امر اجباری و رسمی تبدیل شود تا جوانان بتوانند ضمن بکارگیری نکات دریافتی از مشاوره‌ها، مشکلات خود را کمتر کنند. تصویری که بسیاری از جوانان از زندگی زناشویی دارند تصویری است که از زندگی والدین خود داشته‌اند و این یکی از چالش‌هایی است که جوانان با آن روبه رو هستند یعنی جوانان می‌خواهند مدرن فکر کنند اما سنتی زندگی کنند.»

مشاوره باید در زمان مناسبی انجام شود تاتأثیر گذار باشد. به گفته متخصصان مراجعه به مشاوره زمانی که هنوز هیچ صحبتی بین افراد نشده است، مناسب نیست و در مقابل مراجعه افراد به مشاور بعد از مدت‌ها حرف زدن و رابطه داشتن و شکل گرفتن علاقه هم تأثیر چندانی ندارد.

به همین دلیل بهترین زمان برای مراجعه به مشاور وقتی است که شما و طرف مقابل تان حداقل ۸ تا ۱۰ساعت درباره مسائل مختلف گفتگو کرده‌اید و در مراجل اولیه آشنایی هستید.

البته بعضی از روانشناسان هم معتقدند که این مشاوره باید قبل از انتخاب فرد انجام شود. یعنی اگر قصد دارید ازدواج کنید پیش از هر انتخاب و اقدامی به مشاور مراجعه کنید، خودتان، نیازها و انتظارات تان را درست بشناسید و با کمک راهنمایی‌های مشاور و خودشناسی دقیقی که پیدا کرده اید، همسر مناسب را پیدا کنید.

ما شبیهیم؟!

به گفته دکتر «بهنام» آموزش پیش از ازدواج شامل یک بسته آموزشی و کسب سلسله مهارت‌های قبل از ورود به عصر جدید زندگی است که با هر نوع الگوی ارتباطی با والدین، دوستان و همکاران متفاوت است.آموزش پیش از ازدواج یعنی اینکه فرد مهارت گفتگو، حل مساله، مدیریت هیجان، کنترل خشم، مهارت مدیریت ارتباط خانواده‌ها (که هم اکنون بزرگترین مشکل جوانان است) را یاد بگیرد. مشاوره پیش از ازدواج علاوه بر ارائه آموزش به جوانان، استانداردهای لازم برای ازدواج دو فرد از جمله تطابق‌ها و ویژگی‌های سنتی، فرهنگی، تحصیلی، اقتصادی، قومی و قبیله‌ای، مذهبی و اعتقادی را ارائه می‌دهد.

در مشاوره‌های پیش از ازدواج معمولاً خلق و خو و شخصیت دو طرف مورد بررسی قرار می‌گیرد و اینکه این دو نفر تا چه اندازه از این نظر با هم هماهنگ و همسان هستند. به گفته روانشناسان تفاوت در سن، تحصیل و فرهنگ با آموزش مدیریت می‌شود اما تفاوت‌های شخصیتی و خلقی معنادار با هیچ آموزشی مدیریت نمی‌شود. یکی از کارهایی که در مشاوره قبل از ازدواج انجام می‌شود این است که به افراد گفته می‌شود چه تیپ شخصیتی با چه تیپ شخصیتی دیگر می‌تواند ازدواج کند. مسئله‌ای که معمولاً بدون نگاه تخصصی نمی‌توان درباره آن نظر داد و همین مسئله بعدها در زندگی بسیاری از زوج‌ها مشکل ایجاد می‌کند و منجر به جدایی می‌شود.

از طرفی مشاور بررسی می‌کند که دو طرف به رشد عقلی و جسمی ازدواج است رسیده‌اند یا نه. دکتر «بهنام» می‌گوید: «سن تقویمی نمی‌تواند دلیل بر رشد عقلی و شخصیتی باشد و ممکن است فردی با وجود داشتن ۳۵ سال سن مثل نوجوان‌ها رفتار کند. قبل از اینکه فردی بخواهد ازدواج کند باید مشکلات روانی خود را با کمک مشاور حل کند برای مثال یک شخص افسرده یا عصبی نمی‌تواند ازدواج موفقی داشته باشد.خیلی از افراد بر این باورند تا زمانی که شرایط ازدواج فراهم نشده نباید به مطالعه و مهارت آموزی بپردازند، برای داشتن یک ازدواج موفق باید چنین باور نادرستی را کنار گذاشت و قبل از آمدن یک فرد جدید به زندگی مان دانسته‌های خود را افزایش بدهیم.»

راستگو باشید

حالا باید نکته‌های مهمی را بررسی کنیم که برای رفتن نزد مشاور باید به آنها توجه کنید. اول اینکه برای مشاوره حتماً به مراکز معتبر بروید و از قبل درباره مشاور مورد نظرتان تحقیق و پرس و جو کنید و مطمئن شوید که می‌تواند کمک تان کند. متخصصان روانشناسی علاوه بر اینکه بر مسائل و مشکلات زندگی مشترک آشنایی و تسلط دارند، ویژگی‌های شخصیتی را هم می‌توانند تشخیص بدهند. بعضی از مراکز مدعی هستند که با تست‌های روانشناسی می‌توانند به شما بگویند همسر مناسب را انتخاب کرده‌اید یا نه. این تست‌ها بد نیستند اما به تنهایی نمی‌توانند کمک‌تان کنند و حتماً باید مشاور متخصص آنها را بررسی کند.

سعی کنید مشاوره‌های خصوصی را انتخاب کنید. کلاس‌ها و مشاوره‌های گروهی هم برگزار می‌شود که معمولاً به صورت کارگاه است اما در این کارگاه‌ها نکات کلی درباره همه افراد گفته می‌شود. در صورتی که در جلسات خصوصی شما درباره خودتان و انتخاب تان به تنهایی صحبت می‌کنید و بررسی می‌شوید. سعی کنید خودتان و کسی که به عنوان همسر آینده انتخاب کرده‌اید هم جلسات یک نفره داشته باشید و هم دو نفره تا روانشناس شخصیت‌ها و خلق و خوی هر دو را بررسی کند.

بسیاری از افراد هنوز ضرورت این مشاوره‌ها را حس نکرده‌اند و گاهی با آن مخالف هستند. اگر دوست دارید زندگی کم دردسر تری داشته باشید و با انتخاب اشتباه خودتان و دیگران را دچار مشکل کنید، برای مشاوره پیش از ازدواج اصرار کنید و حتی آن را یکی از شرط‌هایتان اعلام کنید.

مشاوران اگر نیاز باشد از خانواده‌ها هم دعوت می‌کنند تا در جلسات حضور داشته باشند. اگر جریان مشاوره خوب پیش رود، در نهایت ۳ تا ۴ جلسه ۵ر۱ساعت کافی است اما گاهی نیاز به جلسات بیشتر دارید. پس صبور باشید و با مشاور همراهی کنید.

به سؤالات مشاور درست و با دقت جواب دهید. چیزی را مخفی نکنید و اجازه بدهید مشاور با نکات واقعی درباره شما و روابط تان نظر بدهد. ممکن است شما به فرد مورد نظرتان علاقه پیدا کرده باشید اما اگر مشاور تشخیص بدهد که این فرد مناسب شما نیست، باید کمی جدی‌تر مسئله را بررسی کنید و حتی با وجود علاقه این ازدواج را بهم بزنید. مشاوران هیچ وقت توصیه به عدم ازدواج نمی‌کنند مگر در موارد خاص و وقتی که مجموع تست‌های شخصیت شناسی و گفتگو‌ها نشان می‌دهد که فرد مورد نظرتان مشکلات جدی شخصیتی دارد. چیزهایی مثل سو ظن، افسردگی شدید و… با کمک همین مشاور می‌توانید با علاقه‌تان کنار بیایید و در انتخاب‌تان تجدیدنظر کنید. یادتان باشد که می‌خواهید یک عمر زندگی کنید پس عجله نداشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha