معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته همزمان با هفته دولت در نشستی با فعالان فضای مجازی به سئوالات محیط زیستی کاربران شبکه های اجتماعی کلوب،توییتر و تلگرام پاسخ داد.

معصومه ابتکار به سوالات زیست محیطی کاربران فضای مجازی پاسخ داد

سلامت نیوز:  معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته همزمان با هفته دولت در نشستی با فعالان فضای مجازی به سئوالات محیط زیستی کاربران شبکه های اجتماعی کلوب،توییتر و تلگرام پاسخ داد.


به گزارش سلامت نیوز، معصومه ابتکار در پاسخ به سئوالی درباره کمبود نیروی انسانی در سازمان گفت: نیروی انسانی که برای سازمان تامین شده بود به تناسب افزایش ماموریت های سازمان نبوده و در بسیاری از زمینه ها خصوصا در حاشیه شهرهای بزرگ کمبود نیرو داریم. برای این مسئله مکاتبات و جلساتی را با سازمان مدیریت برنامه ریزی داشته ایم و استان ها به فراخور نیازهایی که داشتند اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند. برخی از استان ها مثل سمنان به دلیل نیاز حاد منطقه، توانسته اند در زمینه محیط بان تعداد محدودی محیطبان را به کار گیرند.

وی درباره آلودگی هوا در تهران و اقدامات سازمان در این زمینه گفت: در زمینه آلودگی هوا از ابتدای کار دولت یازدهم مصوباتی را برای ساماندهی برنامه کاهش الودگی هوا برای تهران و 8 شهر بزرگ داشته ایم. اولین و مهمترین قدم در این زمینه ارتقاء استاندارد و بهبود کیفیت سوخت شامل بنزین و گازوئیل بود که در اوایل اردیبهشت 83 عملیاتی شد. با وجود مشکلاتی که در پالایشگاه ها داشتیم بنزین آلوده پتروشیمی از رده خارج شد و گازوئیل عرضه شده در کلانشهر ها استاندارد با گوگرد 50 تا 150 پی پی ام شد که قبلا 7هزار پی پی ام بود.خودروسازان هم استانداردها را رعایت کردند.همچنین مصرف مازوت در نیروگاه ها 30 درصد کاهش یافته و امسال نیز به طور کامل از چرخه مصرف نیروگاه های بزرگ خارج خواهد شد. نتیجه ملموس این بود که در سال 93 بر خلاف سال های 91 و92 هیچ روزی نبوده که حتی در شرایط هشدار باشیم و تعطیلی به دلیل آلودگی هوا نداشتیم. در اصفهان نیز یک سوم روزهای آلوده را داشتیم و در تهران 44 روز هوا پاکیزه تر بود و مردم این تغییر را حس می کنند.روزهای ناسالمی که امسال در تهران داشتیم به دلیل مسئله گردو غبار بوده که دلایل خود را داشته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایران رتبه اول فرسایش خاک در جهان را دارد؛گفت: براساس گزارشی که داریم ایران وضعیت خوبی از نظر فرسایش خاک ندارد و یکی از شواهد، افزایش رسوبات داخل سدها و افزایش گردوغبارهاست.ما همانطور که نسبت به از دست رفتن ذخایر آب حساس هستیم نسبت به فرسایش خاک در کنار آلودگی خاک نیز نگرانیم.متاسفانه مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی آلودگی های زیادی در خاک ایجاد می کند همچنین نقاطی از کشور به سبب فعالیت های نفتی آلوده شده است. لایحه حفاظت از خاک در مجلس به همین دلیل است. وزارت جهاد کشاورزی بیشترین مسئولیت را در این زمینه دارد اما سازمان حفاظت از محیط زیست نیز کارهای زیادی را در این زمینه دنبال می کند.

ابتکار در پاسخ به اینکه موضع سازمان حفاظت از محیط زیست در مقابل واردات و کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی از سوی وزارت جهاد کشاورزی چیست؟ آیا تایید می کنید بیشترین محصولات وارداتی مثل ذرت ها، دستکاری شده ژنتیکی است؛گفت: در زمینه محصولات دستکاری شده ژنتیکی ما پروتكل ایمنی زیستی که مربوط به تنوع زیستی است و همچنین قانون ایمنی زیستی را داریم. هرگونه بذر دستکاری شده باید دو نوع ارزیابی رسیک زیستی و بهداشتی را برای گرفتن تاییدیه انجام دهد.

همینطور فرآورده های های حاصل از بذرها باید نظارت های کافی را داشته باشند. متاسفانه از یک خلاء قانونی و تغییراتی که بعدها در دستورالعمل های اجرایی در رابطه این محصولات اتفاق افتاده استفاده شده و بدون تاییدیه واردات این محصولات انجام می شود.علاوه براینکه این محصولات باید از نظر زیستی و بهداشتی ارزیابی شوند باید در مورد آنها نیز به مردم اطلاع رسانی شود و این حق مصرف کننده است که در مورد این مواد اطلاعات داشته باشد.

 وی افزود : معتقدیم شورای عالی ایمنی زیستی ناظر بر این مسئله است و ماهم به لحاظ حساسیت های زیست محیطی به دنبال آن هستیم. مطالعاتی درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی صورت گرفته که برخی از این مطالعات مخاطرات این فرآورده ها را رد می کند و برخی مطالعات مخاطرات این فرآورده های غذایی را برجسته کرده است. بخش عمده ای از محصولات دستکاری شده؛ محصولات دامی هستند که استفاده خوراکی ندارند که البته از این جهت هم حساسیت ها به لحاظ تاثیراتی که بر محیط زیست دارند زیاد است.

علاوه بر حساسیت های بهداشتی در مسئله انتشار ژن های دستکاری شده  درباره ورود آن به ژنوم حشرات، نگرانی های زیادی داریم که و باید ارزیابی ها انجام شود و باید نظارت ها و دقت های کافی برای عدم تداخل ژن ها با گونه های طبیعی و بذرهای طبیعی هر منطقه ای انجام شود. در برخی کشورها مثل اتحادیه اروپا ممنوعیت هایی برای این محصولات گذاشته که بعدها این ممنوعیت ها برداشته شده.مصرف و تولید این محصولات در اسکاتلند ممنوعیت دارد و آلمان نیز اخیرا به دنبال اعمال ممنوعیت کامل این محصولات در کشورشان هستند.

کاربری پرسیده بود خشک شدن دریاچه ارومیه در دوره ریاست شما بیشتر بوده چرا برخورد لازم جهت جلوگیری از آن صورت نمی گیرد؛که دکتر ابتکار در پاسخ گفت: سازمان محیط زیست در دولت های هفتم و هشتم نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدارهای جدی داده بود و به دستگاه های مسئول اخطار داده بودیم و براساس این سیاست ها در سال 82 سازمان محیط زیست یک برنامه جامع مدیریت برای احیای دریاچه پیش بینی کرده بود و یک کارگروه مشترک بین استانی در ارومیه شکل گرفت که نتایج اولیه آن تامین حقابه دریاچه بود اما با تغییر دولت این طرح ها متوقف شد وروند خشک شدن دریاچه شدت پیدا کرد به حدی که دریاچه ارومیه در پایان دولت دهم بدترین شرایط خود را داشت.

برنامه احیای دریاچه ابلاغ شده و دستگاه ها تکالیف خود را در این زمینه عملیاتی کردند و یک سال است که برنامه آموزش و اصلاح الگوی کشاورزی را داریم و کشاورزی پایدار در حوزه دریاچه ارومیه را شروع کرده ایم.همچنین مسئله احیای تالاب های حوزه دریاچه ارومیه را داریم و سازمان در این برنامه ها مسئولیت خود را ایفا می کند.

وی در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای افزایش تخصص و سر و سامان دادن به نیروی انسانی در سازمان محیط زیست دارید؛گفت:«دوره های آموزشی برای کارکنان و محیطبانان داریم و تلاشمان بر این است که توانمندی کارکنان را از نظر تخصصی در موضوعات مختلف افزایش دهیم.»

ابتکار در پاسخ به اینکه چه تدابیری برای کاهش آتش سوزی جنگل ها دارید؛گفت: امسال را با یک برنامه ریزی برای مانور مهار آتش سوزی جنگل ها و دستورالعمل های جدید شروع کردیم و در 14 استان مانور برگزار شد. همچنین دستورالعمل مشترکی با نیروهای مسلح برای پشتیبانی هوایی داشتیم برای تامین اعتبارات مورد نیاز استان ها تا با تجهیزات بیشتری با آتش سوزی مقابله کنند.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از کاربران درباره علت عدم حذف کامل خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل؛گفت: حذف خودروهای فرسوده، یک کار اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی است و دولت برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مصوباتی دارد که در این دوره آنها را اصلاح کردیم. دولت مشوق هایی را قائل شده است که براساس آن افراد بیایند خوردها را تبدیل به احسن کنند و افرادی که مایل به واردات خودرو هستند مکلف اند تعدادی از خوردوهای فرسوده را از رده خارج کنند که باعث شده تعدادی خودروی فرسوده از رده خارج شود به طوری که سال گذشته 350 هزار خودرو از رده خارج شد که این روند امسال نیز ادامه دارد اما این کار نیازمند اعتباراتی است که شاید اگر به شکل تسهیلات تامین شود خصوصا برای خودروهای سنگین،خودروهای عمومی و اتوبوس ها تا شهرداری ها و تعاونی ها بتوانند این کار را انجام دهند و روند نوسازی سرعت بیشتری بگیرد.

کاربر دیگری گفته بود که بسیاری از مشکلات محیط زیستی ناشی از قوانین و سیستم دولتی است و برای اصلاح رفتار دولت در مورد محیط زیست چه برنامه ای دارید؟معصومه ابتکار در پاسخ گفت: دولت از ابتدا تلاش کرده که آگاهی و اطلاع رسانی کافی در خصوص سیاست های محیط زیستی درون خود دولت و برای عموم مردم انجام دهد تا اطلاعات بیشتری در اختیار سیاستگذاران انجام گیرد. سازمان محیط زیست نیز تلاش کرده که اطلاع رسانی عمومی در سطح دولت و مردم داشته باشد.

وی درباره راهکار دولت برای مقابله خشکسالی ها گفت: راهکار ما برای بحث آب و خاک تغییر الگوهای سنتی خصوصا در بخش کشاورزی است که تلاش های بسیاری صورت می گیرد تا الگوی کشت و آبیاری و حفاظت از خاک و مرتع به صورت جدی تر مورد توجه قرار گیرد. حوزه کشاورزی دچار تحولات زیادی شده که البته به نظرمی رسد تازه اول راه باشیم و برای احیای سفره های آب زیرزمینی و تالاب ها ورودخانه ها باید کارهای زیادی صورت گیرد که برای آن گام هایی در بخش کشاورزی برداشته می شود.

ابتکار در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای جلوگیری از زوال جنگل های بلوط لرستان دارید؛گفت: زوال جنگل های بلوط محدود به لرستان نیست این مشکل در تعدادی از استان های غربی نیز بوجود آمده که از اثرات دوران طولانی خشکسالی بوده و شاید هم گرد و غبارها در بروز این مشکل نقش داشته است.سازمان جنگل ها اقدامی های را داشته و ما هم برنامه هایی داریم. دولت اعتباراتی را برای سازمان جنگل ها تامین کرده و گام هایی در این زمینه برداشته شده که باید دید چقدر توانسته جلوی انتشار این بیماری در جنگل های بلوط را بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه سد گتوند به دریاچه نمک تبدیل شده چه راه حلی دارید؛گفت: الان ماه هاست یک تیم تحقیقاتی در حال بررسی هستند و وضعیت مخزن سد کاملا زیرنظر است.در حال حاضر در شرایط فعلی آبی که از سد گتوند تامین می شود هنوز دارای استانداردهای قابل قبول برای کشاورزی است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به اینکه آلودگی هوای سیستان و بلوچستان تبدیل به خبری عادی شده و به اندازه آلودگی هوای خوزستان بازتاب ندارد؛ چرا اقدامی نمی شود؛تاکید کرد: هوای ناشی از گرد و غبار در بسیاری ازنقاط شرایط دشواری را بوجود آورده که دلایل فرامرزی و داخل مرزی دارد. درباره آلودگی هوای سیستان و بلوچستان بخشی از آن به طوفان های شن برمی گردد که به دلیل خشکسالی ها تشدید شده و برخی به گردوغبار برمی گردد که بخشی ازاین گرد و غبارها از افغانستان و بخشی، ازمنابع داخلی به سیستان وارد می شود برنامه ریزی هایی برای رفع این مشکل داریم اما این مشکل را نمی توان با طرح حل کرد و زمانبر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha