در کشور ما به موازات توسعه بخش های مختلف نظام سلامت، رشد شگرفی در مراقبت های پزشکی بیماران کلیوی رخ داده و توسعه کمی و کیفی شایان توجهی درفرآیند ارایه خدمات و درمان به این بیماران پدید آمده است.

رشد شگرفی در مراقبتهای پزشکی از بیماران کلیوی رخ داده است

به گزارش سلامت نیوز رئیس بنیاد بیماری خاص در پیامی به مناسبت 17 اسفند رو زجهانی کلیه طی پیامی اعلام کرد: گزارش های رسمی منتشر شده حکایت از آن دارند که در حال حاضر بیماری های مزمن کلیوی با میزان شیوع بالایی , بخش چشمگیری از مرگ زودرس مردم دنیا را به خود اختصاص داده است و بی تردید پیامدهای ناگوار این بیماری ها، لطمات فراوانی به سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی انسانها وارد ساخته و تبعات سوئی از حیث تحمیل هزینه های سنگین اقتصادی به دوش بیماران واعضای خانواده های آنها و در نهایت اقتصادی های ملی وجهانی را در پی خواهد داشت.

 به اذعان صاحب نظران بیماری های مزمن کلیه امروزه یکی از مهم ترین مسائل ومشکلات بهداشتی و درمانی در جهان محسوب شده و حل آنها نیازمند اتخاذ سیاست ها خط مشی ها و تصمیمات راهبردی موثر وکارآمد می باشد.

به رغم ماهیت پیش رونده خطرناک و پر هزینه این بیماری ها بی شک می توان برای پیشگیری از آنها و حذف متغیرها و عوامل خطر ساز در بروز بیمار یهای کلیوی اقدام جدی به عمل آورده و نیز با تشخیص زود هنگام و درمان اثر بخش بیماری های کلیوی آلام و رنج بشریت را از قبل این مشکلات کاهش داد.

البته تردید نیست که مقابله کارا با بیماری های کلیه واعاده تندرستی کامل به این بیماران منوط و موکول به تدوین و اجرای سیاست های صحیح بهداشتی و درمانی در سطح ملی و بین المللی است.

همچنین ضروری است که در فرآیند اتخاذ سیاست های مورد نظر نگرشی همه جانبه داشت وجایگاه مناسب وکارکرد مطلوب آزمون های غربالگری بیماری های کلیوی بالاخص بیماری مزمن کلیه، خدمات پیشگیرانه سطح بندی شده، آزمون های بالینی، آزمایشگاهی وتصویر نگاری، فن آوری های نوین و پیشرفته در عرصه های تخیصی و درمانی آموزشهای عمومی و تخصصی و نیز پژوهش های کاربردی و تحقیقات بنیادی را به اجرا گذاشت.

در این بیانیه همچنین آمده است: اگر چه غفلت از کاستی ها، نقصان ها ونارسایی ها در رفع مشکلات متعدد این بیماران و تامین سلامت آنها به هیچ روی منطقی و بخشودنی نیست و بر آحاد دست اندرکاران در دستگاه های دولتی، نهادهای غیر دولتی، جامعه پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز و موسسات تحقیقاتی فرض است که از همه ظرفیت ها و امکانات برای ارتقاء  و اعتلای سلامت بیماران کلیوی تلاش نماید .

افزایش پزشکان متخصص در رشته بیماری های کلیه واشتغال آنها در سراسرمملکت، بسط موجبات و رونق پیوند کلیه در کشور به گونه ای که مدل ایرانی پیوند کلیه در سطح دنیا زبانزد و مورد اقبال جامعه جهانی پزشکی قرار گرفته است به مثابه شاخص هایی عینی در توسعه مراقبت های پزشکی بیماران کلیوی در جمهوری اسلامی ایران نام برد.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که هفدم اسفند ماه امسال مجالی دیگر را برای اکابر نظام سلامت کشور، جامعه پزشکی و محققان و پژوهشگران در حوزه علوم پزشکی فراهم نموده و بستر تعالی کمی و کیفی را در خدمات تامین کننده سلامتی بیماران کلیوی مهیا نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha