دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 162198

سلامت نیوز:موضوع پیشگیری از زمین خوردن سالمندان با توجه به پیامدها و آسیب های ناشی از آن، بسیار اهمیت دارد؛ از این رو لازم است که به عوامل مؤثر و راهکارهای کاهش آسیب ها پرداخته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان آمارها نشان می دهد حدود ۱۰ درصد از افراد بالای شصت و پنج سال از عصا و نزدیک ۵ درصد هم از واکر استفاده می کنند. استفاده از این وسایل هنگام راه رفتن برای حفظ تحرک سالمندان مهم است اما آیا در پیشگیری از افتادن هم موثر است؟

اگرچه می توان از طریق برطرف کردن فاکتورها و خطرات محیطی تا حدود زیادی از سقوط کردن و افتادن سالمندان پیشگیری کرد، ولی باید بدانیم، سقوط و زمین خوردن یک سالمند می تواند علامت غیر اختصاصی از وجود یک بیماری حاد مانند عفونت ریه، مجاری ادرار یا حتی سکته قلبی یا نشانه ای از تشدید یک بیماری مزمن باشد؛ بنابراین با این که ۲۵ تا ۴۵ درصد از موارد زمین خوردگی سالمندان ناشی از عوامل محیطی مانند سطوح لغزنده و محیط تاریک است، باز هم سالمندانی که زمین می خورند به خصوص آن دسته ای که دچار سقوط های مکرر و بیش از دو بار می شوند، بهتر است از نظر وجود بیماری های زمینه ای و درمان پذیر معاینه شوند.

استفاده از وسایل کمکی می تواند به بهبود تعادل و بالانس بدن و افزایش سطح فعالیت و استقلال سالمند کمک کند. به گزارش سلامت نیوز،در واقع اگر علت اصلی زمین خوردگی ضعف عضلانی و نداشتن تعادل باشد، وسایل کمکی به عنوان پیشگیری ثانویه، در جلوگیری از سقوط مجدد مناسب است؛ ولی متأسفانه در بیشتر موارد شاهد استفاده سالمندان از وسایل نامطلوب و با ارتفاع نامناسب و گاهی هم وسایل صدمه دیده هستیم که این موضوع درکنار استفاده نادرست از آن می تواند احتمال سقوط را افزایش دهد.

عصا به عنوان یک وسیله کمک حرکتی در انواع مختلفی یافت می شود. بیشتر عصا های موجود از جنس چوب یا آلومینیم است و در انواع تک پایه، سه پایه و چهار پایه یافت می شود؛ اما در میان آنها عصاهای آلومینیمی ازمزیت تنظیم بلندی برخوردار است که این یک مزیت محسوب می شود. عصا با ارتفاع مناسب به عصایی گفته می شود که هنگامی که دست ها در کنار بدن آویزان است به خط چین مچ برسد و همچنین در هنگام گرفتن دسته آن، آرنج مقدار کمی خمیده باشد. البته توصیه می شود هنگامی که عامل ناپایداری یک طرفه باشد، عصا با دست مقابل گرفته شود.

برای سالمندانی که در حفظ تعادل و بالانس دچار مشکلات خفیف تا متوسط هستند، ممکن است استفاده از یک عصای یک پایه ای کافی باشد ولی در صورت نواقص شدید تعادلی، استفاده از عصای چهار پایه یا واکر مناسب تر است. در دسته ای دیگر از سالمندان که با ضعف در اندام های تحتانی مواجه هستند، استفاده از واکر با افزایش سطح حمایت و تحمل وزن می تواند به پایداری کمک کند و مفید باشد. واکر های چهار چرخ برای بیماران با اختلالات تعادلی شدید یا مشکلات شناختی مناسب نیست و ممکن است به طور غیر منتظره ای حرکت کند و احتمال زمین خوردن را افزایش دهد.بنابراین در هنگام خرید یک وسیله کمکی مثل عصا یا واکر بهتر است در مورد مدل مناسب و نحوه استفاده با متخصص طب فیزیکی یا فیزیوتراپ و کاردرمان مشورت شود.

بر اساس نتایج پژوهش هایی در دانشگاه ورمونت، مشخص شده است افراد کهنسالی که از وسایل کمکی برای  حرکت کردن استفاده می کنند، تمایل کمتری به تحرک دارند  و به تدریج با بیشتر شدن ترسشان از افتادن و سقوط کردن، این میزان تحرک کم و کمتر خواهد شد.

به گزارش مهر دکتر «نانسی گِل»، متخصص فیزیوتراپی ، در این باره می گوید: "تحرک داشتن لازمه حفظ سلامتی محسوب می شود. بسیار مهم است که افراد کهنسال از ابزارهای کمکی مناسبی استفاده کنند که واقعا به آنها نیاز دارند و امکان تحرک بدون داشتن این ابزارها برایشان وجود ندارد. بهتر است این افراد تلاش کنند که تحرک بدنی خود را حفظ کنند  و در عین حال به  گونه ای امن و مطمئن این حرکات را انجام دهند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha