شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 162759

لکه های ماه گرفتگی یکی از انواع خال های مادرزادی هستند که ممکن است در بود تولد یک نوزاد روی هر جایی از بدنش مشاهده شود و این هیچ ارتباطی به نگاه کردن به ماه گرفتگی در دوران بارداری ندارد.

زنان باردار می‌توانند به ماه‌گرفتگی نگاه کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، خال های مادرزادی نوعی تغییر رنگ رایج هستند که در بدو تولد یا در هفته های اول زندگی روی پوست شما ظاهر شده و  معمولا غیر سرطانی هستند.

آنها می توانند در هر نقطه از صورت یا بدن شما ایجاد شوند. خال های تولد از نظر رنگ، اندازه، ظاهر و شکل متفاوت هستند. برخی از آنها دائمی هستند و ممکن است در طول زمان بزرگتر شده و یا با گذشت زمان  کاملا محو  شوند. اغلب خال های مادرزادی بی ضرر هستند، اما برخی نشان دهنده یک بیماری زمینه ای می باشند.

چه چیزی باعث ایجاد خال مادرزادی می شود؟

ممکن است داستان هایی را شنیده باشید که خال های مادرزادی را به هوس های غذایی برآورده نشده و یا نگاه کردن مادر باردار به ماه مرتبط می کند، اما این یک افسانه است. خال های مادرزادی ناشی از هیچ کاری نیست که یک زن باردار در دوران بارداری خود انجام می دهد یا انجام نمی دهد؛ دلیل اصلی تشکیل خال های مادرزادی ناشناخته است.

آیا خال های مادرزادی ژنتیکی هستند؟

برخی از خال‌های مادرزادی ارثی هستند و در خانواده‌ها دیده می‌شوند، اما اغلب اینطور نیستند.

گاهی اوقات، برخی از آنها به دلیل جهش ژنی ایجاد می شوند. به عنوان مثال، برخی از نوزادان متولد شده با  ماه گرفتگی، دارای یک بیماری نادر به نام سندرم Klippel-Trenaunay هستند. این وضعیت ناشی از یک جهش ژنتیکی است که به طور کلی ارثی نیست. یکی دیگر از بیماری‌های نادر، سندرم استورج وبر، نیز به شکل خال های ماه گرفتگی ظاهر می‌شود و یک جهش ژنی متفاوتی داشته و زمینه ی ارثی ندارد. 

آیا خال های مادرزادی می توانند در مراحل بعدی زندگی ظاهر شوند؟

خال های مادرزادی و یا ماه گرفتگی در بدو تولد یا اندکی پس از آن آشکار می شوند. در مراحل بعدی زندگی شما خال هایی ممکن است روی پوستتان ظاهر شود، اما به عنوان خال مادرزادی در نظر گرفته نمی شود.

گروه بندی خال های مادرزادی

بسیاری از خال‌های مادرزادی به یکی از دو دسته زیر تقسیم می‌شوند :

  • اگر رگ های خونی در ناحیه خاصی از پوست شما آنطور که باید شکل نگیرد، لکه های مادرزادی عروقی ایجاد می شود. به عنوان مثال، ممکن است رگ های خونی بیش از حد در یک ناحیه جمع شده باشند یا رگ های خونی ممکن است پهن تر از آنچه باید باشند.
  • خال‌های رنگدانه‌ای زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های رنگدانه در یک ناحیه بیش از حد وجود داشته باشد. سلول های رنگدانه همان چیزی هستند که به پوست شما رنگ طبیعی می دهد.

خال های رنگدانه ای

این خال‌های مادرزادی زمانی ایجاد می‌شوند که در یک قسمت از پوست خود رنگدانه بیشتری نسبت به قسمت‌های دیگر داشته باشید. انواع خال های رنگدانه ای عبارتند از:

  • خال های مادرزادی

رنگ خال ها از صورتی تا قهوه ای روشن یا سیاه متغیر است. اندازه آنها متفاوت است و ممکن است صاف یا برجسته باشند. آنها معمولاً به شکل گرد هستند. خال ها می توانند در هر جایی از صورت یا بدن شما ایجاد شوند. برخی از خال ها محو می شوند اما برخی دیگر تا آخر عمر باقی می مانند. 

  • لکه های لاته 

این خال های مادرزادی تا حدودی بیضی شکل هستند و از فرانسوی به شکل «قهوه با شیر-  لاته »ترجمه می شوند. آنها اغلب به رنگ قهوه ای کم رنگ هستند. هرچه پوست شما به طور طبیعی تیره‌تر باشد، لکه‌های قهوه‌ای شما تیره‌تر خواهد بود. این نوع خال مادرزادی ممکن است در هر زمانی از بدو تولد تا اوایل کودکی ظاهر شده و  ممکن است از نظر اندازه بزرگتر شوند اما اغلب محو می شوند. اگر فرزند شما چندین خال داشته باشد، ممکن است به یک  بیماری نادر پزشکی به نام نوروفیبروماتوز  مبتلا باشد.

ماه گرفتگی لاته

  • لکه های آبی مغولی

این لکه های صاف و خاکستری متمایل به آبی بیشتر در افرادی با پوست تیره طبیعی ایجاد می شود. آنها مضر نیستند اما گاهی اوقات با کبودی اشتباه گرفته می شوند. محل شکل گیری آنها معمولاً در قسمت پایین کمر و باسن  بوده و  معمولاً تا سن 4 سالگی کاملاً محو می شوند.

لکه ی آبی مغولی

خال های مادرزادی عروقی

گاهی اوقات یک دسته از رگ های خونی اضافی به هم می چسبند و شما می توانید این خوشه را در پوست خود ببینید. به این دسته، لکه های مادرزادی عروقی می گویند.

  • لکه های سالمون

این لکه های قرمز یا صورتی اغلب در ناحیه بین چشم ها، روی پلک ها یا پشت گردن ایجاد می شوند. گاهی اوقات از آنها به عنوان بوسه های فرشته نیز نام برده می شود. آنها توسط خوشه های رگ های خونی کوچک زیر پوست ایجاد می شوند. لکه های سالمون گاهی اوقات محو شده  و نیازی به درمان پزشکی ندارند.

لکه های سالمون

  • همانژیوم

این خال ها ممکن است به رنگ صورتی، آبی یا قرمز روشن در اندام ها، سر یا گردن  ظاهر شوند. همانژیوم ممکن است از نظر اندازه کوچک و به شکل صاف شکل گرفته و  گاهی اوقات آنها در چند ماه اول زندگی کودک رشد می کنند و بزرگتر و بزرگتر می شوند. بسیاری از همانژیوم ها تا زمانی که کودک به سن بلوغ می رسد کاملاً محو  شده و یا گاهی اوقات یک اثر رنگ پریده از خود به جای می گذارند. این علائم ممکن است به عنوان همانژیوم گیلاس یا توت فرنگی  شناخته شوند.

برخی از همانژیوم‌هایی که رشد سریعی دارند،  نیاز پیا می کنند توسط پزشک برداشته شوند تا اطمینان حاصل شود که برای دید یا تنفس کودک مشکل ایجاد نمی‌کنند. کودکانی که همانژیوم های متعدد روی پوست خود دارند باید از نظر همانژیوم داخلی بررسی شوند.

همانژیوم

  • لکه شراب پورت 

لکه های شراب پورت به دلیل تشکیل غیر طبیعی عروق خونی کوچک زیر پوست ایجاد می شوند. آنها می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند اما اغلب در صورت و گردن دیده می شوند. لکه های شراب پورت ممکن است با رنگ صورتی یا قرمز شروع شده و به رنگ قرمز تیره یا بنفش درآیند. آنها به مرور زمان محو نمی شوند و در صورت عدم درمان ممکن است تیره تر شوند. همچنین ممکن است پوست بسیار خشک و ضخیم شود. لکه های شراب پورت که روی پلک ها ایجاد می شوند ممکن است نیاز به درمان یا نظارت پزشکی داشته باشند.

 لازم به ذکر است که به ندرت، این نوع خال های مادرزادی ممکن است با شرایط ژنتیکی مرتبط باشند.

شرب پورت

حذف خال های مادرزادی

بیشتر خال های مادرزادی بی ضرر هستند و نیازی به حذف ندارند. برخی از خال های مادرزادی ممکن است به دلیل ظاهرشان باعث ناراحتی شوند. انواع دیگر خال های مادرزادی، مانند همانژیوم یا خال، ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان پوست شود. این خال‌های مادرزادی باید توسط متخصص پوست بررسی شده و گاهی ممکن است نیاز به حذف داشته باشند.

  • لیزر درمانی

لیزر درمانی می‌تواند لکه‌های پورت را از بین ببرد یا به میزان قابل توجهی روشن کند تا آنها کمتر دیده شوند. این نوع درمان توسط متخصص پوست یا جراح انجام می شود.

لیزر درمانی  در دوران نوزادی ممکن است بسیار موفق تر باشد، اما می تواند در کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز استفاده شود. این روش درمانی گاهی ناراحت کننده بوده و نیاز به بی حسی موضعی دارد.

  • مسدود کننده های بتا

بتا بلوکرها داروهای خوراکی هستند که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند؛ پروپرانولول که ممکن است برای کاهش اندازه یا ظاهرهمانژیوم نیز استفاده شود. با کوچک کردن رگ‌های خونی و کاهش جریان خون عمل می‌کند. این باعث می شود همانژیوم نرم، محو و کوچک شود.

  • کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی هستند که می توانند به صورت خوراکی مصرف شوند یا مستقیماً در خال های مادرزادی تزریق شوند. آنها مستقیماً برروی  رگ های خونی کار کرده و به کوچک شدن اندازه خال مادرزادی کمک می کنند.

  • عمل جراحی

برخی از خال های مادرزادی مانند همانژیوم ها ممکن است با جراحی با موفقیت درمان شوند. برخی از خال های بزرگ نیز ممکن است برداشته شوند.

برداشتن خال مادرزادی معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و حتی ممکن است به جای بیمارستان در مطب متخصص پوست انجام شود. پزشک پس از بی حسی موضعی، از یک اسکالپل کوچک برای برداشتن خال مادرزادی استفاده می کند. اگر خال مادرزادی بزرگ باشد، ممکن است در چند نوبت در بخش‌هایی برداشته شود.

انبساط بافت نیز  یکی دیگر از تکنیک های جراحی است که گاهی اوقات برای کاهش جای زخم به جا مانده از برداشتن خال های مادرزادی با جراحی استفاده می شود. 

تاثیر منفی ماه گرفتگی بر زنان باردار حقیقت دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، ندا ادیبی درباره تاثیر منفی ماه گرفتگی بر زنان باردار اظهار کرد: ماه گرفتگی هیچ تاثیر منفی بر  زنان باردار ندارد.وی با بیان اینکه ماه گرفتگی بر روی نوزادان نیز  هیچ اثر منفی ندارد، تصریح کرد: قدیم‌ها باور بر این بود که اگر خانم باردار به ماه گرفتگی نگاه کند لکه‌ای پوستی روی بدن خود یا فرزندشان ایجاد می‌شود اما این موثق نیست و هیچ بار علمی ندارد.


متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه هنوز تحقیقات علمی چنین اثری را اثبات نکرده‌ است، مطرح کرد: این خرافه در بسیاری از کشورها جایگاهی ندارد اما با وجود این هنوز برخی فرهنگ‌ها پدیده ماه‌گرفتگی و تاثیر آن بر زن باردار را جدی می‌گیرند و معتقدند ماه‌گرفتگی سبب ایجاد لکه‌ای بد شکل روی پوست کودک می‌شود اما تحقیقات علمی این موضوع را رد می‌کند.


ادیبی در ادامه افزود: ماه‌گرفتگی، یک لکه رنگی بر روی پوست و یا زیر پوست است که از زمان تولد وجود دارد و ممکن است با افزایش سن، رشد کند که بر اثر افزایش سلول‌های تولید کننده رنگدانه (ملانین) در پوست یا ملانوسیت‌ها و رشد غیر طبیعی رگ‌های خونی ایجاد می‌شود.


وی با اشاره به اینکه بعضی از لک‌ها ناشی از ازدیاد رنگدانه‌های پوستی هستند و گروهی دیگر، از رگ‌های خونی در هم تنیده منشا گرفته‌اند، گفت: هنوز مشخص نیست چرا برخی بچه‌ها این لک‌ها را دارند اما وجود این لکه ها از دیدن ماه گرفتگی زن باردار در دوران حمل نوزاد نیست.


ادیبی در خاتمه درباره ماه گرفتگی فردا صبح گفت: فردا تمامی افراد میتوانند از دیدن ماه گرفتگی لذت ببرند و هیچ مشکل پوستی برایشان پیش نمی‌آید.
گفتنی است پدیده ماه‌گرفتگی ساعت 4:37 فرداصبح آغاز و در ساعت 5:41 ماه گرفتگی کامل خواهد شد، این گرفتگی از ساعت 6:53 شروع به بازشدن میکند و در ساعت 7:57 صبح فردا به پایان می‌رسد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha