سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 163019

اعلام بسیج ملی برای مقابله با بیماری کرونا

سلامت نیوز:عضو کمیته کشوری پیشگیری از بیماری کرونا با اشاره به اوج گیری نگرانی ها در خصوص شیوع بیماری کرونا در کشور پس از بازگشت حجاج گفت: همه ساله سوغات حجاج ایرانی هنگام بازگشت از مکه و مراسم حج، ویروس هایی بود که به همراه خود می آوردند و اکثراً در خانواده های حجاج، بروز عفونت های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی و از جمله آنفلوآنزا بسیار شایع بود؛ حتی حجاج و خانواده های آنان دچار بیماری هایی مانند سینه پهلو یا پنومونی می شدند و تعدادی نیز مجبور به بستری در بیمارستان می شدند.

مسعود مردانی در گفتگو با انتخاب خبر تصریح کرد: اما امسال وضعیت حاجیان ایرانی و کشور ایران با سال های قبل متفاوت شده است؛ به این صورت که گرفتاری، زمانی آغاز شد که طی سال جاری و ماه های اخیر، در منطقه خاورمیانه به ویژه کشور سعودی یک بیماری تحت عنوان «کرونا ویروس» (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شیوع پیدا کرده است.

وی افزود: این بیماری متأسفانه به دلیل گرفتاری هایی که در دستگاه ریوی و تنفسی ایجاد می کند، منجر به بستری شدن افراد در بیمارستان و در موارد شدید بیماری، منجر به انتقال فرد مبتلا به آی سی یو(ICU) می شود و مرگ و میر بالایی دارد و 50 درصد بیمارانی که مبتلا به این ویروس شده اند متأسفانه فوت کرده اند.

افزایش نگرانی ها در خصوص انتشار ویروس کرونا در ایران
این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: به این دلیل، امسال مردم ایران اعم از حجاج و خانواده های آنها باید هشیار باشند و لیکن هوشیاری مردم و نظام سلامت کشور پس از واقعه منا به دو یا سه برابر باید افزایش پیدا کند.

وی با بیان این که آخرین تجاربی که در کشور کره جنوبی در خصوص بیماری کرونا ویروس وجود دارد مشخص کرده که این ویروس یک ویروس بیمارستانی است و افرادی مبتلا به بیماری می شوند که عمدتاً در بیمارستان بستری شده باشند، افزود: لذا به دلیل واقعه ای که در منا اتفاق افتاد، و تعدادی از هموطنان مجروح شدند و اکنون تعدادی از آنان در بیمارستان های عربستان سعودی، روند درمانی را طی می کنند، این احتمال وجود دارد که مصدومان حادثه منا خود نیز به طور بالقوه و بالفعل، حاملینی برای ویروس کرونا از کشور عربستان به کشور ایران باشند و این مسئله، هم تهدیدی برای سلامتی خود حجاج محسوب شده و هم تهدیدی برای سلامتی جامعه قلمداد می شود.

مردانی ادامه داد: به این دلیل باید هموطنان ایرانی که امسال عزیزان آنها به مراسم حج رفته اند و حاجی شده اند و یا به ایران بازگشته اند و یا در حال بازگشت هستند و افراد خانواده نیز به استقبال عزیزان حاجی خود می شتابند، تذکرات بهداشتی را جهت پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا برای حاجیان و خانواده های آنان جدی بگیرند.

تشریح روش های پیشگیری از بیماری کرونا
عضو کمیته کشوری پیشگیری از بیماری کرونا تأکید کرد: حجاجی که از مکه به ایران مراجعت می کنند، اگر دچار علایم ویروسی دستگاه تنفسی مانند: عطسه، سفره، خلط، آبریزش بینی، گلو درد و یا تب می باشند، باید بلافاصله و به محض ورود به مبادی ورودی در فرودگاه های شهرهای کشور، به پایگاه بهداشتی- درمانی که در فرودگاه هه جهت کنترل و قرنطینه بیماران ایجاد گردیده اند، مراجعه و علایم مشخصه خود را اعلام کنند.

وی افزود: در این صورت، حاجیانی که دچار علایم بیماری می باشند، با پرکردن فرمی که به این منظور تهیه شده است و نوشتن مشخصات فردی و علایم بیماری خود، تحت نظر قرار خواهند گرفت.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان این که اگر حجاج ایرانی به علایمی که آن ها را اذیت نکرده و موجب ناراحتی و درد و رنج آنان را فراهم نکرده باشد، دچار باشند، حاجیان گرامی باید وضعیت و حالت خود قرنطینگی برای خود ایجاد کنند، افزود: در این گونه موارد، به حاجیان توصیه می گردد که با مراجعت به خانه و محل زندگی خود، در حالت قرنطینه قرار بگیرند، به این صورت که طی 2-1 هفته اول پس از ورود خود،  نه اطرافیان و عزیزان خود را بوسه کنند و نه با آن ها دست بدهد، چون با دست دادن و بوسیدن دیگران، ویروس کرونا به افراد دیگر انتقال پیدا می کند.

وی، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی را از دیگر روش های کنترل بیماری و یا پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا دانست و گفت: چنانچه حجاج گرامی در دستگاه تنفسی خود دچار علایم آبریزش و یا ترشحات هستند حتماً از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کنند، همچنین در صورتی که دچار عطسه و سرفه هستند حتماً از ماسک استفاده کرده و سرانجام چنانچه علایمی را دچار شدند که مشکوک به مبتلا شدن به بیماری هستند، حتماً به پزشک عفونی متخصص مراجعه و با او مشورت کنند.

مردانی اضافه کرد: نکته ی قابل توجه که منجر به قطع زنجیره انتقال عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله بیماری کرونا ویروس و آنفلوآنزا می شود، شستشوی مکرر دست با مواد شوینده است و حاجیان گرامی و اعضای خانواده آنها را به دلیل قطع انتقال بیماری به افراد دیگر، توصیه به شستن مکرر دست با آب و صابون می کنیم.

لزوم مراجعه هموطنان به پزشک در صورت وجود علایم بیماری
وی تصریح کرد: در صورتی که حجاج و هر کدام از اعضای خانواده آن ها دچار علایمی از قبیل تب، سرفه، عطسه، تب های مداوم و خلط شدند حتماً با مراجعه به پزشک متخصص بیماری های عفونی، داخلی و یا اگر فرد مبتلا، کودک می باشد با مراجعه به پزشک متخصص اطفال، بیماری را کنترل کنند تا بیماری تهدیدی برای سلامت فرد بیمار و افراد خانواده و جامعه محسوب نگردد.

در مورد افرادی که قصد دیدار حجاج گرامی را دارند نیز اکیداً آن ها را توصیه می کنیم که تا 2 هفته به دیدن حاجیان نروند. چنانچه حاجی، مبتلا به ویروس کرونا باشد، ظرف 2 هفته، دوره بیماری به طول می انجامد و در پایان 2 هفته، حاجی مبتلا پاک می شود. بعد از دو هفته، حاجی، آزاد است.

عضو کمیته کشوری پیشگیری از بیماری کرونا گفت: با توجه به وضعیت فوق العاده ای که از حیث انتشار و بروز بیماری کرونا ویروس در کشور عربستان وجود داشته است، حجاج گرامی را توصیه می کنیم حتماً دادن ولیمه سفر حج خود را به بعد از دو هفته از ورود خود به کشور، موکول کنند.

وی تأکید کرد: دوستان، آشنایان و عزیزان حاجیان گرامی باید طی تماس تلفنی با این عزیزان(حجاج) و ضمن اعلام خیر مقدم و قبولی حج و طاعات، صراحتاً از آنها خواهش کنند که برای سلامتی جامعه، 2 هفته دیگر به دیدن آنها خواهند رفت و این صبر و تحمل به مدت 2 هفته، برای سلامتی خود آشنایان و اقوام و عزیزان حاجیان معزز لازم و ضروری است.

مردانی افزود: رعایت مسائل بهداشتی فردی نه فقط وظیفه شرعی و وجدانی و انسانی افراد محسوب می شود، بلکه این یک وظیفه ملی است، چون هیچ کس مایل نیست که ویروس کرونا وارد کشور شده و منجر به درد و رنج و مرگ افراد جامعه گردد.

وی تصریح کرد: اگر ویروس کرونا وارد جامعه شد، کنترل آن برای مردم و مسئولان، دشوار خواهد بود، بنابراین رعایت نکات بهداشتی و توصیه های مطرح شده از آن جهت که می تواند از اشاعه ویروس هولناک کرونا در کشور جلوگیری کند، حائز اهمیت است.

تشریح برنامه های بسیج ملی برای مقابله با ویروس کرونا
عضو کمیته کشوری پیشگیری از بیماری کرونا در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه های این کمیته برای مقابله با بیماری کرونا در سطح کشور گفت: به حجاج گرامی آموزش های لازم در خصوص ابتلا به بیماری کرونا ارائه شده است و در اختیار همه عزیزان، بروشور قرار داده شده است.

 وی ادامه داد: نکات بهداشتی در خصوص بیماری کرونا ویروس به آنان گوشزد شده است و افرادی که دارای سواد هستند، بروشورها را مطالعه کرده و یا چنانچه حتی فاقد سواد بوده اند، رابط های بهداشتی برای افراد فاقد سواد، نکات بهداشتی مربوط به بیماری و همچنین دستورات لازم را تشریح می کنند، همچنین در حین مراجعت حجاج بیت الله الحرام از کشور عربستان به کشور ایران، مجدداً در هواپیما توصیه های بهداشتی برای این عزیزان مطرح می شود.

مردانی تصریح کرد: افرادی که حال و حوصله شنیدن توصیه های بهداشتی را نداشته و به خصوص افرادی که از نظر سطح آگاهی های علمی پایین تر هستند، نیز می توانند یک اقدام خداپسندانه در جهت کمک به کنترل بیماری کنند و آن هم این است که خودقرنطینگی انجام دهند؛ یعنی به محض مراجعت به خانه خود، تا 2 هفته از تماس با اعضای خانواده مانند: فرزندان، همسران و پدر و مادر به جد و اکیداً پرهیز کنند و مطرح شود که مثلاً حاجی خسته هستند و پس از دو هفته می توانند افراد به دیدار حاجی بیایند و در خدمت شما هستند.

عضو کمیته کشوری پیشگیری از بیماری کرونا تعداد حجاج ایرانی که از کشور عربستان به ایران مراجعت می کنند را بالغ بر 65000  نفر اعلام کرد و گفت: افردی که اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند و اخطارهای مربوط به بیماری کرونا ویروس را جدی نمی گیرند، قطعاً از نظارت و معاینه مراکز بهداشتی درمانی و رابطان بهداشتی مستقر در فرودگاه های سراسر کشور نیز طفره می روند و می توانند با فریب و خود اظهاری غیرواقعی، رابطان بهداشتی فرودگاهی را نیز پشت سر بگذارند و وارد جامعه و خانواده خود شوند.

وی خاطرنشان کرد: با اعتمادی که به مردم فهیم و حجاج گرامی وجود دارد، توضیح داده شده است که اگر در فردی کوچکترین نشانه ای از عفونت های دستگاه تنفسی وجود دارد، در مبادی ورودی شهرها در فرودگاه ها به پزشکان و پرستاران و ماموران کنترل بهداشتی مستقر، مراجعه کنند و نسبت به بیماری و علایم آن، خوداظهاری کنند.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان این که حتی اگر حجاج گرامی نسبت به داشتن یا نداشتن تب مشکوک هستند، از سوی وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران در مبادی شهرها و فرودگاه ها دستگاه های کنترل درجه حرارت دیجیتالی که لازم به زیر زبان گذاشتن هم نیست، تدارک دیده شده است، افزود: با فاصله 30-20 سانتی متری می توان وجود علایمی از تب را در حجاج گرامی تشخیص داد و حاجیان گرامی حتماً با مراجعه به پایگاه های بهداشتی- درمانی مستقر در فرودگاه های شهرهای کشور، درجه حرارت بدن و وجود علایمی از تب را جهت اطمینان از سلامتی خود بررسی کنند.

مسعود مردانی در پایان با اعلام یک بسیج ملی برای مقابله با ویروس کرونا در سطح کشور تأکید کرد: کوشش در جهت کنترل بیماری کرونا ویروس در کشورمان ایران یک وظیفه ملی و میهنی است و در این راستا، تلاش های گسترده حجاج گرامی و خانواده این عزیزان در جهت عدم ورود ویروس بیماری کرونا به کشور عزیزمان ایران لازم و ضروری است، همچنین همه آحاد جامعه باید یکصدا و متحد شده و در جهت کنترل بیماری کرونا تلاش کنند و با یک بسیج ملی، از ورود ویروس کرونا به کشور و سطح جامعه جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha