شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 163274

همیشه وقتی از زرشک برای تزیین برنج استفاده می‌شود، همراه با زعفران یا مخلوط زعفران و خلال بادام و پسته است، ولی آیا تا به حال شده که از خودتان بپرسید چرا باید با این ترکیبات مخلوط شود آیا دلیل علمی خاصی برای آن وجود دارد یا اینکه صرفا برای طعم و مزه بهتر غذا، این ترکیبات به برنج افزوده می‌شود!

سلامت نیوز: همیشه وقتی از زرشک برای تزیین برنج استفاده می‌شود، همراه با زعفران یا مخلوط زعفران و خلال بادام و پسته است، ولی آیا تا به حال شده که از خودتان بپرسید چرا باید با این ترکیبات مخلوط شود آیا دلیل علمی خاصی برای آن وجود دارد یا اینکه صرفا برای طعم و مزه بهتر غذا، این ترکیبات به برنج افزوده می‌شود!


به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد فصیحی‌دستجردی، محقق طب سنتی در این‌باره به سلامانه گفت:‌ «در طب سنتی تاکید بر این است که موادخوراکی‌ای که دارای مزاج سرد و خشک هستند، با موادغذایی‌ای مزاج گرم و تر که باعث افزایش فشارخون، چاقی و غلظت خون می‌شوند مصرف شوند تا به این ترتیب تعدیل اصلاح مزاج صورت بگیرد. مزاج زرشک هم سرد و خشک است و زمانی که به‌تنهایی به برنج که مزاج سرد و تری دارد، مخلوط شود کار درستی نیست مگر اینکه به آن زعفران، خلال بادام و پسته هم اضافه شود.»


این مدرس طب ایرانی اسلامی همچنین یادآور شد که زرشک نقش موثری در کاهش فشارخون و چربی خون دارد و مصرف آن به مبتلایان به فشارخون و چربی‌خون بالا توصیه می‌شود. علاوه بر آن، یکی از منابع خوب مواد مغذی و ویتامین C به شمار می‌آید و اثر آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطان در میوه‌های قرمزرنگ از جمله زرشک وجود دارد. با این حال باز هم تاکید می‌شود که به دلیل مزاج سرد و خشک، حتما در کنار موادغذایی با مزاج گرم، مصرف شود.»


وی با تاکید بر اینکه مصرف زرشک در افراد مبتلا به کبدگرم می‌تواند با اثرات مثبتی همراه باشد، گفت:‌ «زرشک دارای طبع خنکی است، به همین دلیل مصرف آب زرشک به‌خصوص در تابستان باعث می‌شود گرمای بدن و حرارت کبد گرفته شود. از این رو مصرف آن به کسانی که در تابستان تعریق بالایی دارند و مرتب دچار مشکلاتی چون جوش می‌شوند، به‌خصوص افرادی که دچار کبدگرم همراه با جوش هستند و همین‌طور افراد چاق (البته با مزاج گرم) توصیه می‌شود.»


فصیحی، در نهایت با بیان اینکه بیشترین خاصیت زرشک به دلیل رقیق کردن خون است، خاطرنشان کرد: «در طب سنتی، سودا و سردی باعث قوام خون می‌شوند با مصرف زرشک خون در رگ‌ها به خوبی جریان پیدا می‌کند و به این ترتیب جریان خون در رگ‌هایی که خونرسانی در آنها مختل شده، بهبود می‌یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha