معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رشته های طب مکمل مانند طب سوزنی، کایروپراتیک و همیوپاتی در دانشگاههای ایران تدریس نمی شود اما کمتر از 300نفر از افراد دوره دیده این رشته ها در خارج از کشور، در ایران فعالیت قانونی دارند.

سلامت نیوز:معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رشته های طب مکمل مانند طب سوزنی، کایروپراتیک و همیوپاتی در دانشگاههای ایران تدریس نمی شود اما کمتر از 300نفر از افراد دوره دیده این رشته ها در خارج از کشور، در ایران فعالیت قانونی دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،محمود خدادوست،درباره ظرفیت طب مکمل در کشور توضیح داد: طب مکمل شامل رشته های مختلف مانند کایروپراتیک، طب سوزنی و همیوپاتی است که هیچکدام از آنها در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تدریس نمی شود و معدود افرادی که در این رشته ها در کشور فعالیت دارند، خارج از کشور دوره دیده اند.

وی ادامه داد: یکی از رشته های طب مکمل رشته کایروپراتیک است که بیشتر برای درمان ناراحتی های عصبی-عضلانی و اسکلتی کاربرد دارد و افراد تحصیلکرده در این رشته باید علاوه بر آشنایی با اصول ماسا‍‍‍‍‍ژدرمانی، توانایی خواندن عکس های رادیولوژی و ام آر آی، نوارهای عصبی - عضلانی را داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت گفت: متخصصان کایروپراتیک باید با آناتومی و اعصاب مرکزی انسان آشنایی کافی داشته باشند و بتوانند مانورهای لازم را برای از بین بردن دردهای عضلانی، عصبی و اسکلتی انجام دهند.خدادوست افزود: اکنون حدود 150 تحصیلکرده رشته کایروپراتیک در کشور مجوز فعالیت دارند.معاون وزیر بهداشت ادامه داد: یکی دیگر از رشته های طب مکمل، رشته همیوپاتی است که افراد تحصیلکرده آن با استفاده از دوز بسیار پایین گیاهان دارویی تلاش می کنند، سیستم ایمنی بدن افراد را تحریک و تقویت کنند تا با هوشیار شدن مکانیزم بدنشان سلامت خود را به دست آورند.

وی گفت: آماری از افراز تحصیلکرده و فعال در حوزه همپویاتی در کشور در وزارت بهداشت موجود نیست.خدادوست به طب سوزنی اشاره کرد و گفت: طب سنتی چین بخش های مختلفی دارد و کمتر از 20 نفر در کشور متخصص طب سنتی چین هستند که به این کشور سفر کرده و دوره های آکادمیک را طی کرده اند.

وی اضافه کرد: البته تعدادی آکوپانچریست در کشور هستند که آموزش هایی در زمینه طب سوزنی در چین دیده اند و مجوز ارائه خدمات طب سنتی را در کشور دارند، این افراد تحصیلکرده دانشگاهی نیستند و به نوعی تکنسین محسوب می شود که تعدادشان در کشور بین 100 تا 200 نفر است.معاون وزیر بهداشت گفت: مدارک تکنسین های طب سنتی باید در اداره ارزشیابی معاونت آموزشی وزارت بهداشت تایید شود و بعد از آن به آنان مجوز فعالیت قانونی داده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha