عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حکیم از آمار بالای مسمومیت کودکان با متادون خبر داد و افزود: مسمومیت با مواد مخدر در راس مسمومیت با داروهای غیرقانونی در کشور قرار دارد.

سلامت نیوز:عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حکیم از آمار بالای مسمومیت کودکان با متادون خبر داد و افزود: مسمومیت با مواد مخدر در راس مسمومیت با داروهای غیرقانونی در کشور قرار دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حسین حسنیان مقدم  با اشاره به آمار بالای مسمومیت کودکان با موادمخدر به خصوص متادون که درسال‌های اخیر نیز افزایش پیدا کرده است، گفت: مسمومیت با مواد مخدر درکودکان درسال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، مخصوصا با متادون؛ چون متادون در خانه‌ها راه پیدا کرده است. مثلا کسی که معتاد است شربت یا قرص متادون را وارد خانه می‌کند و ممکن است سایر اعضای خانواده تصور کنند دارویی است که می‌شود آن را به کودک داد و در نهایت ایجاد مسمومیت می‌کند. عمدتا بچه ها به شکل ناخواسته توسط والدین دچار مسمومیت می‌شوند.


مسمومیت با مواد مخدر، در رأس مسمومیت با مواد غیرقانونی

وی مسمومیت با مواد مخدر را در راس مسمومیت با داروهای غیرقانونی در ایران اعلام کرد و افزود: داروهایی که ممکن است استفاده درمانی داشته باشند مثل متادون و ترامادول یا موادی که استفاده درمانی ندارند و به شکل زیر زمینی تولید می‌شوند مثل هرویین ، تریاک و... شامل این موارد می‌شوند. مخدر دیگری هم که زیاد وجود دارد و به شکل دارویی در بازار وجود دارد که کدئین نام دارد و در قالب قرص های استومینوفن کدئین است و می‌تواند برای شخص ایجاد وابستگی کند.


استفاده بیش از حد مجاز دارو و مواد مخدر، عامل ایجاد مسمومیت

حسنیان مقدم درباره چگونگی مسمومیت با مواد مخدر گفت: مسمومیت زمانی اتفاق می‌افتد که دارو بیش تر از حدی که به عنوان مجاز می‌شناسیم برای شخص تجویز می شود. کسی که به مواد مخدر وابسته می‌شود پدیده ای به نام «تحمل» در او رخ می دهد؛ یعنی با گذشت زمان به خاطر آنکه بتواند اثرات اولیه را تجربه کند مجبور می‌شود دوزمصرف دارو را بالا ببرد و زمانی می‌رسد که دوز اولیه ای که مصرف را با آن شروع کرده است و احساس سرخوشی پیدا می‌کرد کفاف نمی‌دهد. گاهی شخص در محاسبه این دوز دچار اشتباه می‌شود و دوز بالاتری را می‌گیرد و درنتیجه مسمومیت یا در اصطلاح« اوردوز» برای او پیش می‌آید.


وی ادامه داد: در موارد درمانی معمولا مسمومیت زمانی اتفاق می افتد که بیمار تحت درمان قرار دارد، مثلا به کلینیک ‌های درمان با متادون مراجعه می‌کند و همزمان با دریافت متادون هوس می‌کند دوباره ماده قبلی را هم مصرف کند. وقتی آن را مصرف می‌کند اثرات آن به ماده مخدر جدید که همان متادون است اضافه می‌شود و در او ایجاد مسمومیت می‌کند.


خواب آلودگی و کاهش تنفس؛ از علایم مسمومیت با مواد مخدر

عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حکیم درباره علایم مسمومیت با مواد مخدر گفت: علایم مسمومیت ابتدا ممکن است با خواب آلودگی همراه باشد، تنفس فرد نیز رو به کاهش می‌رود و فرد سیاه می‌شود. درنتیجه بدن دچار یک نوع خفگی می‌شود و فرد بدون اینکه متوجه شود درحال مسموم شدن است و بدن بدون اینکه دربرابر آن دفاعی انجام دهد به تدریج کمبود اکسیژن را تجربه می‌کند .
حسنیان مقدم عنوان کرد: در موارد شدید منجر به نوعی خفگی سلولی شود و می‌تواند فرد را از پای درآورد. در شرایط بدتر نیز منجر به یک آسیب دائم برای فرد می‌شود و او را به موجودی که زنده می‌ماند اما قدرت انجام کار‌های خودش را ندارد تبدیل می‌شود.


وی با بیان اینکه نجات فردی که مسموم شده، بستگی به راه مصرفی شخص دارد، ادامه داد: اگر مصرف از طریق تزریق یا استنشاق باشد مدت زمانی که می‌توانیم فرد را در مراحل اولیه نجات دهیم کمتر است، اما اگر از طریق خوراکی باشد مدت زمان بیش‌تری برای کمک خواهیم داشت. اما چون معمولا افرادی که مصرف می‌کنند در مکان‌های مخفی آن را انجام می‌دهند خیلی وقت‌ها ازنظر دور می افتند وممکن است زمانی آنها را پیدا کنند که کار از کار گذشته است.


مقدم درباره کمک‌های اولیه برای نجات کسی که دچار مسمومیت با مواد مخدر شده است گفت: اولین کاری که باید برای آنها انجام داد باز کردن راه هوا است. چون این افراد دچار خفگی می‌شوند باید به آنها اکسیژن رساند. اگر به کسی که نفسش ایستاده است ماسک اکسیژن با یک فشار بالا بدهیم کمکی نمی‌کند.

دو کار مهم برای آنها ایجاد تهویه و اکسیژن رسانی است که می‌شود در منزل برای آنها انجام داد. در موارد خفیف تر اگر تحریک درد برای فرد ایجاد کنند شخص آه عمیق می‌کشد وباعث می‌شود او یک نفس عمیق بکشد. این نفس باعث می‌شود اکسیژن رسانی و تهویه برقرار شود تا زمانی که فرد را به یک مرکز درمانی میرسد می‌شود این کار را برای او انجام داد.


وی افزود: اگر فرد فقط در حالت خواب آلودگی باشد و هنوز بتواند نفس بکشد اورا باید به مرکز درمانی رساند که در این مراکز از پادزهر استفاده می‌کنند. این پادزهر بسیار موثر است ودارویی به شکل آمپول است.
حسنیان مقدم تاکید کرد: این علایم و راه‌های کمک، صرفا مربوط به مواد مخدر است و هر ماده و طرز برخورد با سایر مواد مثل شیشه که محرک محسوب می‌شود متفاوت است.


مسمومیت با مواد مخدر، 30 تا 40 درصد علت مراجعات به اورژانس مسمومیت

حسنیان مقدم با اعلام آمار 30 تا 40 درصدی مسمومیت با مواد مخدر در بین مراجعین اورژانس‌های مسمومیت، افزود: این آمار عمدتا مربوط به بزرگسالان است. اگر در کودکان هم مسمومیت‌های دارویی را درنظر بگیریم آمار بالاست و نسبت به گذشته بالاتر هم رفته است. اگر کسی به توصیه پزشک از این مواد استفاده می‌کند حتما در ظرفی باشد که بچه ها به آن دسترسی نداشته باشند و یا از برچسبی استفاده کند که نشان دهد این دارو خطرناک است و کودک نباید از آن استفاده کند، چرا که حتی یک قاشق چای‌ خوری هم می‌تواند منجر به مرگ کودک شود.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha