رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه 15 هزار نفر از شهروندان تهران در وضعیت بسیار اسف‌باری زندگی می‌کنند اظهار کرد: مدیریت شهری باید حقوق این انسان‌ها را از دستگاه‌های مسئول در امر آسیب‌های اجتماعی مطالبه کند.

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه 15 هزار نفر از شهروندان تهران در وضعیت بسیار اسف‌باری زندگی می‌کنند اظهار کرد: مدیریت شهری باید حقوق این انسان‌ها را از دستگاه‌های مسئول در امر آسیب‌های اجتماعی مطالبه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، رحمت‌الله حافظی در جریان دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران برای اقدام عملی در منطقه هرندی پیشگام شده است گفت: طی چند ماه گذشته اقدامات قابل توجهی در این محله انجام شده اما اعضای شورای شهر باید به عنوان نمایندگان مردم از سایر دستگاه‌های مسئول نیز برای مشارکت در این طرح مطالبه کنند و آنها را دور یک میز جمع کنیم.

وی با بیان اینکه همه ما در برابر ظرفیت زندگی 15 هزار نفر از شهروندان آسیب‌دیده اجتماعی در این محله مسئول هستیم، تاکید کرد: مدیریت شهری نیز همچون دیگر دستگاه‌ها در قبال این وضعیت مسئول است.

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از استماع گزارش معاون شهردار تهران درباره محله هرندی، تاکید کرد: اجرای طرح سلامت‌یاران بسیار خوب است اما تا یک ماه قبل هنوز مشکل بیمه زنان کارمند در خانه‌های سلامت حل نشده بود که لازم است این موضوع نیز رسیدگی شود.

سرخو بر ضرورت اجرای برنامه‌های خوداشتغالی در محله هرندی تاکید کرد و گفت: در قالب آموزش‌های کوتاه‌ مدت و با روش‌های کم‌هزینه می‌توان برای گروهی از این افراد شغل ایجاد کرد.

وی با اشاره به ممنوعیت کار کودکان 15 سال تاکید کرد: اگر کشوری از کار کودکان استفاده کند تولیداتش توسط دیگر کشورها تحریم می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی در این رابطه باید به این قاعده پایبند باشند.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش ارائه شده اظهار کرد: سوال اینجاست که شهرداری چه کاره است؟ سینه رئیس شورای شهر تهران پر از مصوبات رها شده است و شهرداری در عین حال به موضوعاتی ورود کرده که در حیطه وظایفش نیست.

وی خطاب به شهرداری تهران گفت: تجربه این سازمان در بافت‌های فرسوده چیست؟ اگر زلزله‌ای رخ دهد چند میلیون نفر در تهران دفن می‌شوند؟ ماجرای زباله‌های پایتخت چه شد و چند میلیون نفر بابت شیرابه زباله‌ها در معرض خطر هستند؟ شهرداری تکلیف ما را روشن که آیا وزارت‌ آموزش و پرورش و یا وزارت ارشاد و یا بهزیستی و یا سازمان محیط زیست یا سازمان میراث فرهنگی است که همه امور و تکالیف این مجموعه‌ها را راسا انجام می‌دهد؟

شاکری در ادامه با اشاره به اینکه منطقه 12 تهران به جز 13 گود معروف یکی از بهترین مناطق کل کشور است، خاطر نشان کرد: محدوده کوچک هرندی و محلات اطراف به دلیل اینکه میزبان مهاجران بوده است و از 9 قومیت مختلف در آنجا حضور دارند دچار آسیب شده است در چنین شرایطی سوال اینجاست که شهرداری چگونه می‌خواهد پیوستگی و انسجام اجتماعی در این محله ایجاد کند؟

وی خاطر نشان کرد: پدیده کودکان کار خیابان مربوط به امسال نیست و سال‌هاست که در پایتخت وجود دارد. شهرداری گزارش دهد که تاکنون برای مقابله با این پدیده چه کرده و چند کودک را به زندگی عادی بازگردانده است؟ چرا باید مدام برای برنامه‌های بی‌ثمر پول خرج کنیم.

شاکری صراحتا از شهرداری تهران درخواست کرد مدل دقیق خود را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ارائه کند.

اسماعیل دوستی دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز با اشاره به نسخه 34 سال قبل قانون شهرداری‌ها گفت: به موجب این قانون جلوگیری از تکدی‌گری، واداشتن به کار و توسعه آموزش عمومی در حدود اختیارات شهرداری‌ها شناخته شده است و شهرداری مطابق با وظایف خود در این امور مداخله می‌کند.

وی شهرداری تهران را با تیم ملی فوتبال مقایسه کرد که چه ببرد و چه ببازد با واکنش منفی عده‌ای از طرفداران و اطرافیانش مواجه می‌شود و با لحن شوخی گفت: وقتی شهرداری درباره اقدامات انجام شده گزارش می‌دهد به او حمله می‌کنیم و این اقدامات را خارج از وظایفش می‌دانیم و وقتی هم گزارش نمی‌دهد باز هم مخالفت و انتقاد خود را اعلام می‌کنیم. گویا برخی از دوستان شورا معلوم نیست چه می‌خواهند!

شهرداری برنامه جامعی برای هرندی ندارد

به گزارش ایسنا؛ رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران بعد از قرائت گزارش معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در صحن علنی شورا گفت: شهرداری تهران هیچ برنامه جامعی برای ساماندهی محله هرندی ندارد.

علیرضا دبیر در دویستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه سنگ بزرگ نشانه نزدن است، تاکید کرد: با اهدافی که در این گزارش ارائه شد قطعا هیچ کاری در محله هرندی انجام نمی شود.

وی اضافه کرد: این کار تک بعدی نیست و امکان ندارد تا زمانی که سازمان‌های بهزیستی، رفاه، ناجا و حتی ثبت احوال در این کار مشارکت نکنند تحولی در هرندی اتفاق بیافتد.

دبیر با اشاره به چند وجهی بودن مشکلات هرندی بیان داشت: بعضی از کودکان کار در این محله حتی شناسنامه ندارند و شهردار تهران به تنهایی نمی‌تواند با انجام کارهای پراکنده این معضل را حل کند.

به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران یکی دیگر از مشکلات ساماندهی محله هرندی نبودن مدیریت واحد در این پروژه است. و متاسفانه شهردار منطقه در این محله هیچ کاره است. معاون شهرسازی و معاون خدمات شهری و... هر کدام به طور پراکنده کارهایی را انجام می دهند در حالی که یک نفر باید متولی کل کار باشد و تصمیم گیری کند.

دبیر با تاکید بر اینکه این موضوع نه درباره یک محله بلکه درباره سرنوشت انسان ها است، اظهار داشت: من درباره رنگ پلاک ها و همه اقداماتی که شهرداری در خصوص جمع کردن سازمان‌های مردم نهاد انجام داده اطلاع دارم و می دانم شما هنوز هیچ برنامه جامعی ندارید.

وی افزود: البته در دو هفته گذشته برای ارائه این گزارش روی این برنامه خیلی کار کرده اید، اما در این گزارش تنها اهداف بیان شد و هیچ برنامه جامعی بیان نشد.

دبیر از 8 عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر خواست گزارش عملکرد قرارگاه امام رضا(ع) و اقدامات انجام شده در این محله را به صحن شورا ارائه دهند.

وی همچنین با اشاره به اعتبار 200 میلیارد تومانی این پروژه در تبصره های بودجه از هیات رییسه شورا خواست در صحن علنی هفته آینده فرصتی برای ارائه گزارش در خصوص عملکرد شهرداری تهران در تبصره های بودجه اختصاص دهند.

به گفته دبیر عملکرد شهرداری در تبصره های بودجه سال 94 مطلوب نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha