مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تا سال 68 بیش از 68 درصد جمعیت ایران به بیماری گواتر مبتلا بودند، به برنامه‌های کشورمان برای کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت‌: در حال حاضر بیش از 90 درصد ایرانی‌ها از نمک یددار استفاده می‌کنند.

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تا سال 68 بیش از 68 درصد جمعیت ایران به بیماری گواتر مبتلا بودند، به برنامه‌های کشورمان برای کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت‌: در حال حاضر بیش از 90 درصد ایرانی‌ها از نمک یددار استفاده می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی در همایش نمک در دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با بیان اینکه نیاز روزانه هر فرد به ید 150 میکروگرم است، اظهار کرد: چنانچه این مقدار ید به طور روزانه تامین شود، فرد دچار کمبود ید و عوارض ناشی از آن نخواهد شد.


وی با اشاره به میزان ید متمرکز در بیماری تیرویید، افزود: کل ید متمرکز در بیماری تیرویید 15 تا 20 میلی‌گرم است.


عبداللهی، با اشاره به ارتباط کمبود ید با کاهش ضریب هوشی افراد، تصریح کرد: در هر دوره جنینی 50 هزار سلول جنینی تولید می‌شود و این میزان در بزرگسالان 100 بیلیون سلول مغزی است و ارتباط بین این سلول‌های مغزی است که میزان ضریب هوشی و یا iq افراد را تعیین می‌کند.


وی به اجرای برنامه جامع پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید در ایران از سال 68 تاکنون اشاره و اظهار کرد: در این برنامه بعد از تهیه نقشه کمبود ید کشور، 18 استان مشکل‌دار کشور شناسایی و تولید نمک‌یدار تولید شد و سپس در سال 70 تا 73 این برنامه در شبکه‌های بهداشت ادغام و از سال 73 تولید نمک یددار به قانون تبدیل شد.


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از اجرای این برنامه به عنوان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های بخش سلامت در ایران و جهان یاد کرد و گفت: امروزه ایران به عنوان یک کشور الگو در مهار آثار زیان‌بار ناشی از کمبود ید در جهان شناخته می‌شود.


ایران کشور عاری از بیماری‌های ناشی از کمبود ید

وی با بیان اینکه بیماری گواتر تا سال 82 به شدت در ایران کاهش یافت، تصریح کرد: با اجرای این برنامه ایران به عنوان کشور عاری از بیماری‌های ناشی از کمبود ید مطرح و از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان الگوی جهانی در کنترل این بیماری معرفی شد.
عبداللهی با اشاره به آخرین بررسی علمی وضعیت کشور از نظر کمبود ید در سال 93 از سوی دانشگاه شهید بهشتی، افزود: نتایج این بررسی به زودی بطور رسمی اعلام می‌شود. البته گزارش‌های اولیه حکایت از این دارد که خوشبختانه میانه ید در ادرار دانش‌آموزان ایرانی، که میزان کفایت ید را نشان می‌دهد، به حد مطلوب رسیده است.


ید در کنترل ایرانی‌ها

وی، با بیان اینکه پیش از این تا حد 30 درصد مشکل ید داشتیم، گفت: بررسی‌های جهانی در سال 2000 نشان داد که ایران از وضعیت قرمز به وضعیت زرد رسیده است و رنگ زرد به معنای این است که ید در ایرات تحت کنترل قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه مطالعات بر روی میانه ید ادرار نشان می‌دهد که 90 درصد جمعیت کشور از نمک یددار استفاده می‌کنند، افزود: تا همین بیست و چند سال پیش، بیش از 68 درصد جمعیت ایران به گواتر مبتلا بودند.


ابتلای 6.5درصد ایرانی‌ها به گواتر

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مبتلایان به گواتر در ایران به کمتر از 6.5درصد رسیده است. کاهش چشمگیر مبتلایان به گواتر در ایران نتیجه پوشش 98 درصدی نمک‌یدار در ایران، اقدامات و اجرای برنامه جامع کنترل بیماری‌های ناشی از کمبود ید و...است.

حال باید این شاخص را در کشور حفظ کنیم. در حال حاضر عرضه نمک‌های تقلبی در بازار این مهم را تهدید می‌کند. ضمن اینکه باید توامان از تولیدکنندگان نمک یدار تصفیه شده، در کشور حمایت جدی شود وگرنه ممکن است وضعیت کشور به وضعیت سالهای 68 برگردد که شاهد تعدد مبتلایان به گواتر و تولد نوزادان مشکل‌دار و تعدد ناهنجاری‌های مغزی بودیم.


وی با بیان اینکه میانه ید ادرار در ایران به وضعیت مطلوب رسیده است، گفت: این شاخص در گذشته 50 میکروگرم بوده که در حال حاضر در ایران به بالای 100 رسیده که نشان دهنده وضعیت مطلوب است.


عبداللهی همچنین از پایش هر ساله دانش‌آموزان در ایران از نظر مشکلات ناشی از کمبود ید خبر داد و اظهار کرد: این روند باید همچنان ادامه داشته باشد.


یک سوم نمک‌های موجود در بازار تقلبی‌اند

وی با بیان اینکه یک سوم نمک‌های موجود در بازار غیراستاندارد و تقلبی‌اند، گفت: این حجم از نمک‌های تقلبی یک تهدید جدی محسوب می‌شود که باید به طور جدی با آن مبارزه کرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha